Kontrolky v aute: Aký majú význam a čo signalizujú kontrolky na palubovke?
Kontrolky v aute vedia zamotať hlavu nejednému vodičovi. To však nie je žiadna hanba, pretože v nových automobiloch neustále pribúda jedna kontrolka za druhou a tak sa palubné dosky našich automobilov začínajú podobať na kokpity v lietadlách. Toto veľké množstvo kontroliek sa však môže v rôznych autách odlišovať.
Aby ste porozumeli každej kontrolke, ktorá na vás v aute zabliká, rozhodli sme sa, že pre vás pripravíme článok, v ktorom sa pozrieme na kontrolky v aute, pričom si ich najskôr rozdelíme podľa farieb a následne si vysvetlíme, čo každá z týchto kontroliek signalizuje.
Kontrolky v aute a ich farby:
Pred tým, ako si o farbách kontroliek niečo povieme, musíme podotknúť, že nie v každom automobile musia kontrolky na palubovke farebne súvisieť a teda v jednom automobile môže svietiť jedna a tá istá kontrolka na oranžovo a v tom druhom na červeno.
Modré kontrolky v aute:
Modrá farba kontroliek patrí výhradne diaľkovým svetlám, no môže upozorňovať aj na nízku teplotu chladiacej kvapaliny.
Zelené kontrolky v aute:
Zelená farba signalizuje napríklad funkciu asistenta zjazdu z kopca a rozjazdu do kopca, či napríklad funkciu aktívneho tempomatu, stretávacích svetlometov a podobných systémov.
Oranžové kontrolky v aute:
Oranžová farba kontroliek nám oznamuje, že na aute niečo nie je v poriadku alebo od nás auto niečo požaduje. Ide o kontrolky, ktoré signalizujú napríklad nízku hladinu motorového oleja, chladiacej kvapaliny, paliva, či kontrolku opotrebovania brzdových platničiek atď.
Červené kontrolky v aute:
Červená farba kontroliek najčastejšie poukazuje na vážnu poruchu a výstrahu. V takomto prípade môže ísť napríklad o zle zatvorené dvere, nízky tlak oleja alebo prípadnú nefunkčnosť niektorého zo systémov bezpečnosti či iných systémov.
Kontrolky v aute:
Kontrolka diaľkových svetiel
Táto kontrolka signalizuje zapnuté diaľkové svetlá. Pokiaľ sa diaľkové svetlá vypnú kontrolka automaticky zhasne.
Kontrolka nízkej teploty chladiacej kvapaliny
Táto kontrolka svieti modrou farbou a signalizuje nízku teplotu chladiacej kvapaliny. Po dosiahnutí požadovanej prevádzkovej teploty motora sa kontrolka automaticky zhasne. Pokiaľ však kontrolka nízkej teploty chladiacej kvapaliny svieti, nemali by ste motor vášho auta vytáčať do vysokých otáčok. To znamená pri dieselových motoroch neprekračovať hranicu 2500 ot/min a pri benzínových motoroch 3500 ot/min.
Kontrolka brzdových svetiel
Táto kontrolka signalizuje vodičovi problém s brzdovými svetlami, či prípadne vypálenú žiarovku brzdových svetiel.
Kontrolka kľúč nie je v aute
Táto kontrolka platí len pre vozidlá vybavené keyless systémom. Kontrolka sa rozsvieti v prípade, ak necháte naštartovaný motor a odídete z auta s kľúčom vo vrecku. Kontrolka tiež svieti v prípade, ak sa kľúč nenachádza v aute.
Kontrolka zadných hmlových svetiel
Táto kontrolka signalizuje spustené zadné hmlové svetlá.
Kontrolka tempomatu
Kontrolka sa rozsvieti v prípade, ak vodič automobilu aktivuje tempomat.
Kontrolka pre sledovanie jazdných pruhov
Svietiaca kontrolka systému Lane Assist informuje o aktívnom Lane Assist systéme, ktorý pomáha vodičovi udržiavať smer jazdy v jazdných pruhoch.
Kontrolka pre stlačenie pedálu nožnej brzdy
Signalizuje potrebu stlačenia brzdového pedálu pri presune z parkovacej polohy.
Kontrolka motora
Kontrolka motora môže upozorňovať na poruchu vstrekovania paliva, zapaľovania, vačkového a kľukového hriadeľa, poruchy váhy vzduchu, lambda sondy, či iných systémov a komponentov, ktoré sa starajú o prirodzený chod motora. Vo väčšine prípadov upadne motor po rozsvietení tejto kontrolky do núdzového režimu, pričom stratí výkon. V takomto prípade je nutná urýchlená návšteva servisu. Ak však motor neupadne do núdzového režimu, teda nestratí výkon a vozidlo sa správa tak ako pri bežnej prevádzke, je možné s vozidlom jazdiť ďalej, pretože sa môže jednať o náhodnú chybu, ktorá zmizne po niekoľkých naštartovaniach vozidla.
Kontrolka ABS
Kontrolka ABS sa zasvieti v prípade chybného snímača ABS alebo riadiacej jednotky tohto systému. V takomto prípade vozidlo brzdí tak ako vozidlo, ktoré nie je vybavené týmto systémom.
Kontrolka automatickej prevodovky
Vo väčšine prípadov svieti zároveň so správou na displeji, ktorá informuje o tom, čo máš robiť (napríklad stlačiť brzdový pedál, pokračovať v jazde…)
Kontrolka EPC (electronic pedal control)
Kontrolka signalizuje poruchu škrtiacej klapky alebo elektronického pedálu plynu.
Kontrolka hladiny náplne v nádrži ostrekovačov
Rozsvieti sa v prípade, ak je v nádržke nedostatok kvapaliny. Na nápravu tohto problému stačí jednoducho doliať letnú či zimnú zmes do ostrekovačov.
Kontrolka dažďového senzora
Svieti v prípade poruchy automatického stierania a rozsviecovania svetiel. Funkčnosť stieračov a svetiel nemusí byť narušená, avšak s automatické zapínanie nefunguje.
Kontrolka chybnej žiarovky
Informuje o nefungujúcej žiarovke, ktorú treba vymeniť.
Kontrolka žhavenia
Kontrolka žhavenia zasvieti ihneď po otočení kľúčika do druhej polohy. Signalizuje predhrev a žhaviacu činnosť sviečok. Po zhasnutí by ste mali naštartovať motor. Pokiaľ však kontrolka svieti aj počas jazdy, je chyba zvyčajne v žhavičoch a okruhu žhavenia.
Kontrolka adaptívneho osvetlenia AFL
Kontrolka signalizuje poruchu systému adaptívneho osvetlenia. Tak ako pri dažďovom senzore, osvetlenie bude fungovať v základnom režime, no nie adaptívne.
Kontrolka automatického sklonu svetlometov
Signalizuje poruchu systému automatického prepínania diaľkových a tlmených svetiel (nastavenia sklonu svetiel). Funkčnosť nebude narušená v manuálnom režime, avšak nebude sa prispôsobovať podmienkam a fungovať automaticky.
Kontrolka filtra pevných častíc DPF/FAP
Kontrolka signalizuje problém alebo regeneráciu filtra pevných častíc (keď je filter pevných častíc plný a potrebuje sa prečistiť). Je potrebné držať vozidlo v ustálenom tempe pri otáčkach od 2200 ot/min kým sa nedokončí regenerácia filtra.
Kontrolka zatvárania a otvárania strechy
Kontrolka svieti počas toho, ako sa strecha otvára alebo zatvára a mala by zhasnúť ihneď po tom, ako dôjde k otvoreniu či zatvoreniu strechy. Ak sa tak nestane a kontrolka svieti aj naďalej, znamená to chybu v systéme otvárania a zatvárania strechy.
Kontrolka ťažného zariadenia
V prípade rozsvietenia tejto kontrolky došlo k uvoľneniu ťažného zariadenia.
Kontrolka vzduchového pruženia
Kontrolka signalizuje poruchu systému vzduchového pruženia. Odporúča sa jazdiť opatrne a zájsť do servisu.
Kontrolka zadného spojlera
Kontrolka sa môže rozsvietiť v prípade poruchy systému ovládania zadného spojlera. S takto nefunkčným ovládaním spojlera sa neodporúča jazdiť na diaľnici a treba urýchlene navštíviť servis.
Kontrolka nízkej hladiny paliva
Po rozsvietení tejto kontrolky je zvyčajný dojazd približne 50 až 100 km v závislosti od veľkosti palivovej nádrže, ale aj od štýlu jazdy.
Kontrolka adaptívnych tlmičov pruženia
Signalizuje poruchu v regulácii tuhosti pruženia. V takom prípade sa odporúča jazdiť opatrne, nakoľko táto porucha ovplyvňuje stabilitu. Okrem toho treba zájsť do servisu na test funkčnosti systému.
Kontrolka opotrebenia brzdových platničiek
Kontrolka sa rozsvieti pri nadmerne opotrebovaných brzdových platničkách. Odporúčame čo najrýchlejšiu výmenu, pretože brzdný účinok brzdového systému je značne znížený.
Kontrola ESP (elektronický stabilizačný program)
Ak sa kontrolka rozbliká počas jazdy, systém ESP je funkčný a zasahuje do riadenia (pri nebezpečnej situácii). Pokiaľ však táto kontrolka svieti stále, znamená to nefunkčnosť tohto systému. Pri takejto poruche sa pri šmyku systém ESP nezapne.
Kontrolka pre sledovanie jazdných pruhov
Signalizuje aktívny systém Lane Assist, no vodorovné dopravné značenie nie je detekované. V prípade, že svieti aj so správou, je potrebné zájsť do servisu kvôli možnej poruche v systéme.
Kontrolka tlaku v pneumatikách
Táto kontrolka signalizuje nesprávny tlak v pneumatikách (ak je tlak menší alebo väčší ako požadovaná hodnota – tá závisí od typu auta, pneumatík a rôznych iných faktorov). Pokiaľ ste pneumatiky menili a ich rozmery sú odlišné od tých predošlých, kontrolka sa môže takisto rozsvietiť. V tom prípade stačí nastaviť novú hodnotu a kontrolka následne zhasne.
Kontrolka tlaku oleja
Kontrolka tlaku oleja svieti vtedy, ak je hladina oleja pod minimálnou úrovňou alebo mazací systém motora nedosahuje správny tlak oleja. V oboch prípadoch však tento problém súvisí s nedostatočným mazaním motora a tak je potrebné jazdu ihneď prerušiť a doliať olej. Ak je hladina oleja v norme alebo kontrolka svieti naďalej aj po doliatí oleja na požadovanú hranicu, mali by ste odstaviť vozidlo a zavolať si odťahovku. V opačnom prípade riskujete zadretie motora.
Kontrolka riadenia
Svietiaca kontrolka riadenia signalizuje problém s posilovačom riadenia. Porucha môže byť v elektrike alebo servo čerpadle. Jazda s takýmto vozidlom je možná, avšak len so zníženým alebo nulovým účinkom posilňovača riadenia.
Kontrolka zapaľovania
Kontrolka svieti v prípade chyby zapaľovania. Najčastejšie sa jedná o chybu kľúča, spínacej skrinky, zapaľovania, riadiacej jednotky a podobne.
Kontrolka airbagu
Táto kontrolka signalizuje chybu v elektronike alebo v kontakte airbagového systému. Môže sa stať, že airbagy pri náraze nevystrelia alebo vystrelia samovoľne. V takomto prípade sa odporúča airbagy manuálne deaktivovať a navštíviť servis.
Kontrolka akumulátora
Túto kontrolku môžeš vidieť pri štartovaní vozidla. Po naštartovaní vozidla kontrolka automaticky zhasne, no v prípade, že ostane svietiť aj naďalej, je na vine porucha alternátora alebo roztrhnutý hnací remeň, ktorý ho poháňa.
Kontrolka ručnej brzdy
Kontrolka ručnej brzdy svieti v prípade, ak máte na automobile zatiahnutú ručnú brzdu. Avšak, ak táto kontrolka svieti aj po tom, čo ste ručnú brzdu na aute povolili, signalizuje to nedostatok brzdovej kvapaliny. V takomto prípade je potrené ihneď doliať brzdovú kvapalinu, pretože by sa vám mohlo stať, že brzdy prestanú fungovať.
Kontrolka bezpečnostných pásov
Rozsvietená kontrolka signalizuje nepripútaného pasažiera. Okrem svietiacej kontrolky vás upozorňuje aj hlasité pípanie.
Kontrolka teploty a hladiny chladiacej kvapaliny
Táto kontrolka sa rozsvieti v prípade, že je hladina chladiacej kvapaliny pod minimálnou úrovňou alebo tiež pokiaľ sa motor prehrieva. Ak sa tak stane, mali by ste zastaviť a skontrolovať hladinu chladiacej kvapaliny. V prípade, že treba chladiacu kvapalinu doliať, môžete tak urobiť až po vychladnutí motora na 60 stupňov (zhruba štvrť hodina a viac, v závislosti od vonkajšej teploty). Ak nemáte po ruke chladiacu kvapalinu či destilovanú vodu, môžete núdzovo použiť aj obyčajnú vodu (pri väčšom množstve však treba neskôr navštíviť servis). Únik chladiacej kvapaliny môže spôsobiť poškodená vodná pumpa, prasknutou hlavou, netesnosťami v chladiacom systéme či prasknutý chladič. Pokiaľ chladiaca kvapalina neuniká, prehrievanie motora môže zapríčiniť aj nefunkčný spínač alebo ventilátor.
Kontrolka otvorenia dverí
Svieti v prípade, ak sú dvere vozidla otvorené.
Kontrolka otvorenej kapoty
Svieti v prípade, ak je kapota vozidla otvorená.
Kontrolka otvoreného kufra
Svieti v prípade, ak je kufor vozidla otvorený alebo zle zatvorený.
Kontrolka aditív Adblue
Kontrolka signalizuje nízku hladinu aditív AdBlue. Väčšinou sa ku kontrolke zobrazí aj informácia o udávanom dojazde a po vyčerpaní aditíva už motor nenaštartujete.
Kontrola servisu
Táto kontrolka môže mať rôzne podoby od ikony servisného kľúča až po rôzne hlásenia. Môže sa jednať o plánovanú (nastavenú intervalovú) kontrolu, ale aj neočakávanú poruchu a potrebu čím skôr zájsť do servisu.