Klinový remeň: Čo sa deje a čo robiť ak vám píska klínový remeň?

V dnešnom článku sa povenujeme jednoduchej súčiastke, zvanej klinový remeň. Sám o sebe nie je klinový remeň nijak zaujímavý, no pre motor plní veľmi dôležitú funkciu. Ako sa však prejavuje jeho opotrebovanie a kedy je už skutočný čas na jeho výmenu? O tom, ale aj o iných veciach sa povenujeme nižšie v článku, najskôr si teda povedzme niečo o jeho konštrukcii.

Klinový remeň:

Klinový remeň býva vyrobený z odolnej gumy s tkaninovým jadrom, ktoré zvyšuje jeho pevnosť, vďaka čomu je možné cez takýto remeň prenášať vyšší krútiaci moment.  Klinový remeň prenáša krútiaci moment z hnacej remenice na ostatné hnané remenice. Remenica je súčasťou remeňového prevodu a jej úlohou je prenášať energiu z rotujúceho hriadeľa na remeň a jeho prostredníctvom na iný hriadeľ. Remenica je v podstate koleso na hriadeli a jej tvar závisí od typu remeňa:

  • ak je remenica hladká, používa sa plochý remeň
  • ak má zuby, jej remeň je ozubený
  • ak má drážky, používa sa klinový remeň

Remenica klinového remeňa má jednu alebo viac drážok, ktoré zabezpečujú vyššiu treciu silu a do ktorých presne zapadá tento remeň. Klinový remeň v automobile poháňa napríklad ventilátor chladiča, alternátor, klimatizáciu, vodnú pumpu, posilovač riadenia a podobne, záleží od typu automobilu.

Čo remeňu neprospieva?

Ak sa klinový remeň začne dotýkať remenice svojim vnútorným priemerom, dochádza k strate prenášanej sily, respektíve k prešmyku a tým pádom aj zahrievaniu remenice a samotného remeňa.  Prenos sily je realizovaný trením šikmých plôch remeňa o remenicu.

Životnosť klinového remeňa:

Životnosť klinového remeňa je závislá od otáčok, prašnosti prostredia, drsnosti trecích plôch, teploty prostredia a taktiež dodržania napínacej sily.

Príliš napnutý klinový remeň:

Príliš veľká napínacia sila poškodzuje remeň veľkým namáhaním v ťahu. Remeň tak prekračuje maximálne povolené tlakové napätie materiálu, z ktorého je vyrobený. Veľká napínacia sila však neškodí len remeňu, ale aj samotným remeniciam, respektíve ich ložiskám.

Príliš uvoľnený klinový remeň:

Malá napínacia sila zas spôsobuje prekĺzovanie remeňa a to, ako sme si už spomínali vedie k tepelnému, tiež mechanickému namáhaniu a poškodzovaniu trecích plôch.

Pískajúci klinový remeň:

Opotrebovaný klinový remeň sa prejavuje ostrým pískajúcim zvukom, najčastejšie ihneď po naštartovaní vozidla. Pískanie je totiž znakom straty pnutia kvôli čomu dochádza k prekĺzovaniu remeňa na remenici. Tento problém by sa však nemal brať na ľahkú váhu, pretože v prípade pretrhnutia dôjde k vyradeniu  funkcie pomocných agregátov motora. Strata funkcie klimatizácie nás možno mrzieť nebude, no bez funkčného alternátora motor po pár minútach zhasína. Rovnako závažný problém predstavuje aj výpoveď čerpadla chladiacej kvapaliny, posilňovača riadenia či ventilátora chladiča. Pri niektorých vozidlách sú aj tieto komponenty udržiavané vo funkčnom stave vďaka klinovému remeňu. Všetko však závisí od typu motora a automobilu.

Poškodenie klinového remeňa:

Poškodenie klinového remeňa možno zistiť aj vizuálnou kontrolou, kedy je možné vidieť popraskaný povrch remeňa. Remeň síce nemusí byť úplne prasknutý, no guma je už sprhnutá a tak neplní svoju funkciu na 100%. Ďalším spôsobom je test pnutia, kedy by medzi dvoma najvzdialenejšími remenicami nemal byť možný prehyb viac ako 1-2 centimetre. V prípade spozorovania problému nie je dôvod na obavy z finančne náročnej výmeny. Remeň je pomerne lacná záležitosť a jeho výmenu zvládne aj priemerne zručný človek.

POZOR:

Treba dodať, že pískanie remeňa v zimných mesiacoch alebo po prejdení kaluže je bežné a nepredstavuje žiaden závažný problém. Studený či mokrý materiál má totiž menšie trenie a tým je spôsobené aj pískanie počas takýchto situácií.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *