Kontrolka motora: Prečo svieti kontrolka motora a na čo upozorňuje?

Kontrolka motora, všetkým motoristom tiež známa aj ako to najhrozivejšie anglické slovíčko – CHECK ENGINE je na palubnej doske skutočným postrachom každého šoféra. Nezáleží na tom, či jazdíte na starom aute, ktorého hodnota je menšia ako hodnota bicykla alebo na novom aute, ktorého hodnota je naozaj vysoká, pokiaľ svieti kontrolka motora, viete, že vás upozorňuje na veľký a niekedy aj drahý problém.

Čo však kontrolka motora znamená a na akú poruchu vás  môže upozorňovať? Práve na túto často kladenú otázku si odpovieme v dnešnom článku a možno práve prídeme na to, prečo nedajbože práve vám svieti táto kontrolka na palubovke.

Kontrolka motora:

Kontrolka motora je indikátor, ktorý hlási  poruchu motora alebo riadiacej jednotky motora. V bežnom stave, respektíve v stave, keď sú všetky komponenty a systémy motora v poriadku, zvykne táto kontrolka svietiť pri otočení kľúčikom v zapaľovaní. Ak  je s motorom všetko v poriadku, zhasne ihneď po naštartovaní motora. Avšak, pokiaľ svieti kontrolka motora aj po naštartovaní, signalizuje najčastejšie poruchu vstrekovania paliva, prísunu vzduchu, zapaľovania, chybu lambda sondy, či v tom najhoršom prípade chybu vačkového alebo kľukového hriadeľa.

Je dobré vedieť, že pri vážnej poruche spojenej so svietiacou kontrolkou motora, upadne motor do núdzového režimu a tým stratí svoj výkon. V takomto prípade je potrebná urýchlená návšteva diagnostiky a servisu, kým porucha neprejde do takého štádia, že už s autom nebude možné jazdiť alebo ho vôbec naštartovať.  Ak sa však vozidlo správa rovnako a motor neupadne do núdzového režimu, je s ním možné jazdiť aj naďalej, pretože sa môže jednať len o chybné hlásenie, ktoré pokiaľ je všetko v motore v poriadku, zmizne po niekoľkých naštartovaniach. V prípade, že kontrolka motora svieti aj naďalej, no na aute nie je poznať žiadnu poruchu či chybu, odporúčame zájsť s autom na diagnostiku, aby sa z tohto drobného problému nestal veľký problém.

Kedy pokračovať v jazde ak sa kontrolka motora rozsvieti?

Auto by ste mali odstaviť v prípade ak:

– začne motor nadmerne vibrovať

– je v interiéri cítiť zápach paliva

– motor upadne do núdzového režimu

– svieti okrem kontrolky motora aj kontrolka prehrievania motora

– svieti okrem kontrolky motora aj kontrolka hladiny chladiacej kvapaliny motora

– svieti okrem kontrolky motora aj kontrolka hladiny motorového oleja

Prečo svieti kontrolka motora?

Pozrime sa samostatne na každý jeden komponent, ktorý môže spôsobiť rozsvietenie kontrolky motora, ale aj na to, ako je možné tento problém odstrániť.

Porucha lambda sondy:

Medzi jednu z najčastejších príčin svietiacej kontrolky motora môžeme zaradiť poruchu lambda sondy. Dobrou správou však je, že poruchu lambda sondy môžeme identifikovať aj bez toho, aby sme museli auto napojiť na diagnostiku, či zájsť s ním do servisu. Odhaliť poruchu lambda sodny môžeme fyzicky tak, že ju vymontujeme z výfuku a pozrieme sa na to, či je zanesená alebo nie. Ak je lambda sonda zanesená veľkým množstvom sadzí bude s najväčšou pravdepodobnosťou nefunkčná a tým pádom bude stáť za tým, prečo svieti kontrolka motora.

Bohužiaľ, nie vždy je možné poruchu lambda sondy odhaliť pomocou jej fyzickej kontroly a tak je najlepším riešením ihneď napojiť auto na diagnostiku, ktorá už presne ukáže, kde sa problém so svietiacou kontrolkou motora skrýva. Ak diagnostika odhalí, že sa jedná o poruchu práve tohoto komponentu, je potrebné poškodenú lambda sondu vymeniť.

Zanesený palivový filter:

Aj drobný a často krát podceňovaný komponent motora akým je palivový filter dokáže spôsobiť nemalé problémy. Ak je palivový filter nadmerne zanesený či dokonca upchatý, palivový systém nedokáže dostať do valcov dostatočné množstvo paliva, čo je práve príčinou, prečo začne kontrolka motora svietiť.

Porucha zapaľovania:

Porucha zapaľovania alebo zlyhanie zapaľovania najčastejšie signalizuje problém so snímačom kľukového hriadeľa, riadiacou jednotkou motora, zapaľovacími cievkami, zapaľovacími sviečkami alebo samotným kľukovým hriadeľom.

Porucha zapaľovacích sviečok:

Porucha zapaľovacích sviečok alebo zapaľovacích cievok môže taktiež stáť za príčinou svietiacej kontrolky motora. Poruchu zapaľovacích sviečok alebo cievok je však možné odhaliť veľmi jednoducho, a to tak, že vymontujete zapaľovacie sviečky a skontrolujete ich stav. Ak sa v oblasti elektród zapaľovacej sviečky nachádzajú usadeniny, značí to poruchu alebo koniec životnosti jedného z týchto komponentov. Skontrolovať stav zapaľovacích cievok je však možné aj pomocou elektrickej skúšačky, ktorú by mal mať každý kutil povinne vo svojej garáži.

Porucha váhy vzduchu:

Kontrolka motora sa však môže rozsvietiť aj v prípade poruchy váhy vzduchu. K poruche váhy vzduchu dochádza v prípade jej nadmerného znečistenia, či elektronického alebo mechanického poškodenia. Poškodená či nadmerne znečistená váha vzduchu síce môže fungovať aj naďalej, no zmeny v chode motora sú značné a všimne si ich aj úplný laik. Ak by ste totiž na funkčnom aute vypli váhu vzduchu, okamžite by ste mohli sledovať výrazné kolísanie otáčok a následné „skapanie“ motora. Medzi najčastejšie príznaky poškodenia váhy vzduchu totiž patria ťažké štarty motora, vysoké alebo nízke voľnobežné otáčky motora, nerovnomerný chod motora, cukanie pri akcelerácii či zhasínanie motora. Problém je možné vyriešiť dvoma spôsobmi a to buď vyčistením starej váhy vzduchu, ktoré môže, no nemusí pomôcť alebo jednoducho výmenou chybného komponentu za komponent nový.

Nekvalitné palivo:

Jazdenie na nekvalitnom palive alebo na paliva s nižším oktánovým číslom ako je pre motor vášho auta predpísané môže taktiež spôsobiť, že sa kontrolka motora rozsvieti. Ak začne kontrolka motora svietiť takmer ihneď po natankovaní paliva a prejdení niekoľkých kilometrov, je viac než stopercentne isté, že sa problém skrýva práve v palive. V takomto prípade sa odporúča prejsť na kvalitnejšie palivo alebo na palivo, ktoré pre daný motor odporúča výrobca.

Porucha palivového čerpadla:

Pri poruche palivového čerpadla je potrebné zmerať tlak v rozdeľovači paliva pomocou tlakomera. Ak pri meraní tlaku zistíte, že je tlak nižší ako by mal, je potrebné vymeniť poškodené komponenty palivového systému.

Porucha katalyzátora:

Porucha katalyzátora patrí medzi nákladnejšie spomedzi spomenutých porúch a znamená to buď poškodenie vnútorných častí katalyzátora alebo jeho zanesenie, hovorovo povedané zalepenie. V oboch prípadoch je však možné skontrolovať jeho stav pomocou tlakomera, a to presnejšie odmeraním protitlaku vo výfukovom potrubí.

Zanesený systém vstrekovania paliva:

Zanesenie prvkov vstrekovacieho systému paliva má negatívny dopad na výkon a chod motora. Riešením problému je návšteva servisu, v ktorom vám prevedú vyčistenie vstrekovačov.

Zanesený vzduchový filter:

Zanesený vzduchový filter je príčinou toho, že do valcov nedostáva dostatočné množstvo vzduchu. Tento problém je však možné veľmi rýchlo a tiež aj veľmi lacno odstrániť. Zanesený vzduchový filter sa prejavuje citeľným poklesom výkonu. Pokles výkonu však nie je nárazový, ale výkon klesá postupne s narastajúcim znečistením filtra a tak nie vždy šofér pokles výkonu pocíti. Ak však zaregistrujete, že auto nemá výkon ako kedysi, mali by ste sa v prvom rade zamerať na to najjednoduchšie a najlacnejšie riešenie akým je práve  kontrola, či výmena vzduchového filtra.

Rozsvietená kontrolka motora by sa nikdy nemala brať na ľahkú váhu. Nie len že je to nebezpečné, no postupom času môže ignorovanie svietiacej kontrolky motora spôsobiť oveľa väčší a nákladnejší problém, ktorého odstránenie vás príde na niekoľko násobok pôvodnej opravy.

Ak sa chcete dozvedieť o všetkých kontrolkách, prečítajte si náš článok – Kontrolky v aute: Aký majú význam a čo signalizujú kontrolky na palubovke?

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *