• Kontakt
  • Reklama
  • Cookies
  • Pravidlá používania
  • Zásady ochrany osobných údajov
streda, 20 januára, 2021
AutoBlink.sk
  • Novinky
  • Autoškola
  • Kvízy
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Legislatíva
  • Tuning
  • Zaujímavosti
No Result
View All Result
  • Novinky
  • Autoškola
  • Kvízy
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Legislatíva
  • Tuning
  • Zaujímavosti
No Result
View All Result
AutoBlink.sk
No Result
View All Result

Benzín E10 vs E5: Aký je medzi nimi rozdiel?

AutoBlink Od AutoBlink
8. novembra 2019
v Novinky, Technika
336
0
benzín e10

www.pixabay.com

169
SHARES
8.6k
VIEWS
Zdieľať na FacebookZdieľať na Twitter

Už pár dní sa šíri internetom informácia, že začiatkom roka vystrieda na slovenských čerpacích staniciach starý dobrý Natural E5, nové palivo a to benzín E10. K tejto zmene má dôjsť 1. Januára. Obavy z tohto paliva sa však veľmi rýchlo dostávajú medzi ľudí. Nové palivo totiž môže poškodiť motory starších automobilov.

Prečo je tomu tak? V tomto článku si detailne rozoberieme rozdiely medzi benzínom E10 a E5 a nielen to, zároveň si povieme aj niečo o tom, ako ovplyvňuje nové palivo spotrebu, výkon a životnosť motora.

Benzín E10 vs E5:

benzín e10
www.pixabay.com

Klasický Natural 95 pod označením E5 obsahuje 5% biologickej zložky v podobe etanolu. Pre tých, ktorí nevedia, tak etanol je vlastne alkohol. Pri benzíne E10 je podiel alkoholu v palive vyšší a dosahuje až 10%. Číslovka za písmenom E tak označuje, koľko etanolu obsahuje daný benzín. Etanol použitý v palive pochádza z alkoholového kvasenia rastlín s vysokým obsahom škrobu, napríklad z kukurice a cukrovej trstiny.

Toto alkoholické benzínové palivo má byť ekologickejšie, no na druhú stranu, nie je kompatibilné so starými vozidlami, ktorých emisná norma je nižšia, ako Euro 4. Dlhodobé používanie paliva E10 môže na agregátoch týchto automobilov zanechať nemalé škody.

Ako príklad uvedieme test organizácie ADAC, ktorá otestovala toto ekologické palivo na automobile Opel Signum, vybavenom benzínovým motorom o objeme 2.2 litra. Na palive s 10% podielom alkoholu prešli 27 tisíc kilometrov a potom došlo k poškodeniu palivového čerpadla. Podľa organizácie ADAC bolo príčinou poškodenia práve palivo, obsahujúce vyšší podiel etanolu.

Etanol v palive:

Táto zložka je hlavným problémom nového paliva, označovaného ako E10. Alkohol je drahší ako benzín a tak za palivo, ktoré pravdepodobne nikto z nás nechce, zaplatíme na čerpacích staniciach viac. Medzi ďalšie problémy s etanolom patrí fakt, že na seba veľmi dobre viaže vodu. To môže byť v určitých situáciách pozitívne, napríklad v prípade kondenzácie vody v nádrži. Nevýhodou je však fakt, že nikdy neviete, koľko vody do seba etanol naviazal počas prepravy a skladovania.

Problémom totiž je, že ak etanol naviaže veľké množstvo vody, odrazí sa to aj na kovových komponentoch palivového systému. Tie môžu následne trpieť koróziou. Bez škody však neostanú ani gumové hadice, tesnenia a dokonca aj plasty, ktoré nie sú vyrobené s odolnosťou proti etanolu. V takomto prípade začnú tieto komponenty krehnúť a rozpadať sa.

Okrem samotného viazania vody sa etanol prejavuje tiež tak, že má vyššie oktánové číslo ako benzín. Napriek tomu sú tu stále požiadavky na palivo s oktánovým číslom 95, čo znamená, že rafinérie budú musieť oktánové číslo upraviť tak, aby malo 95 oktánov až po pridaní alkoholu. Rovnaké opatrenie bolo aj pri zavedení paliva E5.

benzín e10 vs E5
www.pixabay.com

Ďalším rozdielom medzi etanolom a benzínom je aj energetická hodnota. Etanol obsahuje až 34,8% kyslíka a ten pri spaľovaní neuvoľní žiadnu energiu. To znamená, že na každý liter paliva je benzín E10 stratový o 3,34% energie v porovnaní s benzínom E5. Výsledkom je tak vyššia spotreba paliva, nižší výkon a tiež aj fakt, že za menej účinné palivo si nakoniec zaplatíme viac. To by sa dalo prirovnať k okrádaniu spotrebiteľov.

Nižšia energetická hodnota benzínu E10 spôsobí tiež problém kosačkám, motorovým pílam či iným záhradníckym strojom, ktoré sú poháňané benzínom a vybavené karburátormi. Tie majú zvyčajne pevne nastavený zmiešavací pomer a tak nedokážu reagovať na palivo s nižšou energetickou hodnotou.

Poučme sa na chybách iných:

V Nemecku nahradil benzín E10 klasickú E5 už pred niekoľkými rokmi. Aj napriek dotáciám štátu, ktoré znížili cenu tohto paliva si motoristi zvolili radšej drahšie prémiové vysokooktánové palivá, pri ktorých sa nemuseli obávať poškodenia motora a to všetko aj napriek tomu, že 90% vozidiel jazdiacich v Nemecku na benzín je prispôsobených na použitie tohto paliva. Naši šoféri budú mať od nového roku rovnakú možnosť voľby, ako tomu bolo a je v Nemecku. 

Share117Tweet22
Predchádzajúci článok

Zabudnuté dieťa v aute? Vodiči v Taliansku musia vybaviť svoje vozidlá alarmom, ktorý ich na to upozorní

Následující článok

Asistent rozjazdu do kopca: Šikovného pomocníka ocenia hlavne ženy

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa cookies. Navštívte naše Pravidlá ochrany osobných údajov .

zahmlené okná
Poruchy

Poškriabané alebo prasknuté čelné sklo: Čo v takomto prípade robiť?

ojazdené autá
Zaujímavosti

Ojazdené autá: Čo skontrolovať pri kúpe jazdeného auta?

Aditíva: Oplatí sa ich pridávať do paliva alebo nie?
Technika

Aditíva: Oplatí sa ich pridávať do paliva alebo nie?

studený motor
Technika

Studený motor: Čo sa deje pod kapotou, kým sa agregát zohrieva?

Facebook Instagram

Kategórie

  • Autoškola
  • Kvízy
  • Legislatíva
  • Nezaradené
  • Novinky
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Tuning
  • Videá
  • Zaujímavosti

Informácie

  • Kontakt
  • Reklama
  • Cookies
  • Pravidlá používania
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2020 All Rights Reserved. AutoBlink.sk AutoBlink.cz AutoBlink.hu

No Result
View All Result
  • Novinky
  • Autoškola
  • Kvízy
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Legislatíva
  • Tuning
  • Zaujímavosti

© 2020 All Rights Reserved. AutoBlink.sk AutoBlink.cz AutoBlink.hu

Prihláste sa do svojho účtu nižšie

Zabudnuté heslo?

Vyplňte formulár nižšie a zaregistrujte sa

Táto webová stránka používa cookies. Navštívte našePravidlá ochrany osobných údajov .
Všetky polia sú povinné. Prihlásiť sa

Nové heslo

Zadajte svoje používateľské meno alebo e-mailovú adresu, aby ste obnovili svoje heslo.

Prihlásiť sa
Táto webová stránka používa cookies. Navštívte naše Pravidlá ochrany osobných údajov .