• Kontakt
  • Reklama
  • Cookies
  • Pravidlá používania
  • Zásady ochrany osobných údajov
sobota, 2 júla, 2022
AutoBlink.sk
  • Novinky
  • Autoškola
  • Kvízy
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Legislatíva
  • Tuning
  • Zaujímavosti
No Result
View All Result
  • Novinky
  • Autoškola
  • Kvízy
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Legislatíva
  • Tuning
  • Zaujímavosti
No Result
View All Result
AutoBlink.sk
No Result
View All Result

Váha vzduchu: Ako funguje a na čo slúži?

AutoBlink Od AutoBlink
3. júla 2019
v Technika
440
0
váha vzduchu

Bosch Auto Parts / youtube.com

138
SHARES
11.2k
VIEWS
Zdieľať na FacebookZdieľať na Twitter

Váha vzduchu je slangový výraz pre pomenovanie meraču množstva vzduchu. Ako však toto zariadenie funguje, na čo slúži a ako sa prejavuje jeho porucha? Poďme sa na to pozrieť.

Ako funguje váha vzduchu:

Váha vzduchu meria množstvo vzduchu, ktoré prúdi sacím potrubím do spaľovacieho priestoru motora. Váhu vzduchu môžeme nájsť  umiestnenú v sacom potrubí motora, tesne za vzduchovým filtrom a pred škrtiacou klapkou. Ak váha vzduchu meria tlak vzduchu v sacom potrubí, označuje sa ako MAP senzor (Manifold Air Pressure), ale ak meria hmotnosť spotrebovaného vzduchu, označuje sa ako MAF senzor (Mass Air Flow). Aký je rozdiel medzi MAP  a MAF senzorom?

MAP senzor (snímač tlaku v sacom potrubí):

MAP senzor
WhatTube / youtube.com

MAP senzor sleduje veľkosť tlaku v sacom potrubí, ktorý kolíše podľa zaťaženia motora a na základe tohoto merania poskytuje informácie riadiacej jednotke motora. Tá následne upraví dávkovanie paliva, pre čo najlepšie spaľovanie. Problém MAP senzoru je však jeho nepresnosť. Nepresnosť v meraní nastáva, ak sa zmení tlak alebo teplota vzduchu. Preto sa využíva druhý MAP snímač alebo kombinácia MAP a MAF snímača súčasne.

MAF senzor (snímač hmotnosti vzduchu):

MAF senzor
Ratchets And Wrenches / youtube.com

MAF senzor na rozdiel od MAP senzoru meria množstvo a teda hmotnosť spotrebovaného vzduchu. Je menej odolný voči poškodeniu ako MAP snímač, no zato má množstvo výhod ako napríklad:

  • presné meranie hmotnosti, množstva vzduchu
  • zmena tlaku vzduchu nespôsobí chybné meranie
  • rýchla reakcia snímača na zmenu prietoku vzduchu
  • zmena teploty vzduchu nespôsobí chybné meranie
  • pôsobí veľmi malým odporom na prietok vzduchu

Najčastejšie používané merače hmotnosti vzduchu:

Meranie množstva vzduchu pomocou vyhrievaného drôtika:

Ide o drôtik, cez ktorý prechádza elektrický prúd a vyhrieva ho na konštantnú teplotu, ktorá býva vyššia (cca o 100 stupňov Celzia) ako teplota nasávaného vzduchu. V závislosti od toho, koľko vzduchu motor nasáva, mení sa aj teplota drôtu. Takáto váha vzduchu je schopná reagovať veľmi rýchlo na zmeny prietoku vzduchu v sacom potrubí, no je veľmi náchylná na znečistenie vyhrievaného drôtiku. Práve preto sa po každom vypnutí motora ohreje na teplotu 1000 stupňov Celzia po dobu jednej sekundy, aby sa vysokou teplotou drôtik sám prečistil. Ak sa však drôtik poškodí, riadiaca jednotka automaticky prepne motor do núdzového režimu.

Meranie množstva vzduchu vyhrievanou vrstvou:

Váha vzduchu využívajúca na meranie vyhrievanú vrstvu, funguje na podobnom princípe ako predošlý snímač. Medzi základné rozdiely môžeme zaradiť vyššiu teplotu zahrievania, ktorá je o 100 stupňov Celzia vyššia ako v prípade vyhrievaného drôtiku a tiež o 120 až 180 stupňov vyššia ako teplota nasávaného vzduchu. Obtokový kanál je tiež tvarovaný tak aby sa obmedzil počet nečistôt dopadajúcich na merajúce prvky, preto si nevyžaduje opakované čistenie krátkym ohrevom ako v prípade vyhrievaného drôtiku, čo znamená že je odolnejší voči poškodeniu. Zvyšok funkcie je však rovnaký ako pri prvom snímači. Nasávaný vzduch prúdi snímačom množstva vzduchu a ovplyvňuje tak teplotu vyhrievanej vrstvy.

Poruchy váhy vzduchu:

K najčastejším príčinám poruchy váhy vzduchu dochádza v dôsledku znečistenia vzduchového filtra, či prepúšťanie motorového oleja skrz turbodúchadlo do sacieho potrubia. Poškodená či nadmerne znečistená váha vzduchu môže fungovať aj naďalej, no zmeny v chode motora sú značné a všimne si ich aj úplný lajk. Medzi najčastejšie príznaky poškodenia váhy vzduchu patria:

– obtiažné štarty motora

– vysoké alebo nízke voľnobežné otáčky motora

– nerovnomerný chod motora

– cukanie pri akcelerácii

– zhasínanie motora

– zvýšená dymivosť

– kolísanie otáčok motora

– vysoká spotreba paliva

– nízky výkon motora

Ako odhaliť chybnú váhu vzduchu?

Porucha váhy vzduchu na seba môže okrem spomenutých problémov upozorniť aj rozsvietením kontrolky motora. Taktiež je možné chybnú váhu vzduchu rozpoznať aj pomocou diagnostiky.

Poškodená alebo len znečistená váha vzduchu:

Ak je váha vzduchu len znečistená, je možné tento problém vyriešiť jednoduchým vyčistením snímača. Pri čistení by ste však mali byť veľmi opatrní, aby ste snímač nepoškodil. Rozhodne vám neodporúčame čistiť váhu vzduchu ostrými alebo tvrdými predmetmi, ktoré by mohli citlivý senzor mechanicky poškodiť.  Pokiaľ je však váha vzduchu nadobro poškodená, je najlepším riešením jej výmena, ktorá nemusí byť práve najlacnejšia, no zato je veľmi jednoduchá.

Nakupujte kvalitné diely na 1AUTODIELY.SK

Share71Tweet28
Predchádzajúci článok

JDM autá: O aké autá ide?

Následující článok

Porucha váhy vzduchu: Ako sa prejavuje a ako ju vyriešiť?

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa cookies. Navštívte naše Pravidlá ochrany osobných údajov .

zahmlené okná
Poruchy

Poškriabané alebo prasknuté čelné sklo: Čo v takomto prípade robiť?

ojazdené autá
Zaujímavosti

Ojazdené autá: Čo skontrolovať pri kúpe jazdeného auta?

Aditíva: Oplatí sa ich pridávať do paliva alebo nie?
Technika

Aditíva: Oplatí sa ich pridávať do paliva alebo nie?

studený motor
Technika

Studený motor: Čo sa deje pod kapotou, kým sa agregát zohrieva?

Facebook Instagram

Kategórie

  • Autoškola
  • Kvízy
  • Legislatíva
  • Nezaradené
  • Novinky
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Tuning
  • Videá
  • Zaujímavosti

Informácie

  • Kontakt
  • Reklama
  • Cookies
  • Pravidlá používania
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2020 All Rights Reserved. AutoBlink.sk AutoBlink.cz AutoBlink.hu

No Result
View All Result
  • Novinky
  • Autoškola
  • Kvízy
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Legislatíva
  • Tuning
  • Zaujímavosti

© 2020 All Rights Reserved. AutoBlink.sk AutoBlink.cz AutoBlink.hu

Prihláste sa do svojho účtu nižšie

Zabudnuté heslo?

Vyplňte formulár nižšie a zaregistrujte sa

Táto webová stránka používa cookies. Navštívte našePravidlá ochrany osobných údajov .
Všetky polia sú povinné. Prihlásiť sa

Nové heslo

Zadajte svoje používateľské meno alebo e-mailovú adresu, aby ste obnovili svoje heslo.

Prihlásiť sa
Táto webová stránka používa cookies. Navštívte naše Pravidlá ochrany osobných údajov .