Váha vzduchu: Ako funguje a na čo slúži?
Váha vzduchu je slangový výraz pre pomenovanie meraču množstva vzduchu. Ako však toto zariadenie funguje, na čo slúži a ako sa prejavuje jeho porucha? Poďme sa na to pozrieť.
Ako funguje váha vzduchu:
Váha vzduchu meria množstvo vzduchu, ktoré prúdi sacím potrubím do spaľovacieho priestoru motora. Váhu vzduchu môžeme nájsť umiestnenú v sacom potrubí motora, tesne za vzduchovým filtrom a pred škrtiacou klapkou. Ak váha vzduchu meria tlak vzduchu v sacom potrubí, označuje sa ako MAP senzor (Manifold Air Pressure), ale ak meria hmotnosť spotrebovaného vzduchu, označuje sa ako MAF senzor (Mass Air Flow). Aký je rozdiel medzi MAP a MAF senzorom?
MAP senzor (snímač tlaku v sacom potrubí):
MAP senzor sleduje veľkosť tlaku v sacom potrubí, ktorý kolíše podľa zaťaženia motora a na základe tohoto merania poskytuje informácie riadiacej jednotke motora. Tá následne upraví dávkovanie paliva, pre čo najlepšie spaľovanie. Problém MAP senzoru je však jeho nepresnosť. Nepresnosť v meraní nastáva, ak sa zmení tlak alebo teplota vzduchu. Preto sa využíva druhý MAP snímač alebo kombinácia MAP a MAF snímača súčasne.
MAF senzor (snímač hmotnosti vzduchu):
MAF senzor na rozdiel od MAP senzoru meria množstvo a teda hmotnosť spotrebovaného vzduchu. Je menej odolný voči poškodeniu ako MAP snímač, no zato má množstvo výhod ako napríklad:
- presné meranie hmotnosti, množstva vzduchu
- zmena tlaku vzduchu nespôsobí chybné meranie
- rýchla reakcia snímača na zmenu prietoku vzduchu
- zmena teploty vzduchu nespôsobí chybné meranie
- pôsobí veľmi malým odporom na prietok vzduchu
Najčastejšie používané merače hmotnosti vzduchu:
Meranie množstva vzduchu pomocou vyhrievaného drôtika:
Ide o drôtik, cez ktorý prechádza elektrický prúd a vyhrieva ho na konštantnú teplotu, ktorá býva vyššia (cca o 100 stupňov Celzia) ako teplota nasávaného vzduchu. V závislosti od toho, koľko vzduchu motor nasáva, mení sa aj teplota drôtu. Takáto váha vzduchu je schopná reagovať veľmi rýchlo na zmeny prietoku vzduchu v sacom potrubí, no je veľmi náchylná na znečistenie vyhrievaného drôtiku. Práve preto sa po každom vypnutí motora ohreje na teplotu 1000 stupňov Celzia po dobu jednej sekundy, aby sa vysokou teplotou drôtik sám prečistil. Ak sa však drôtik poškodí, riadiaca jednotka automaticky prepne motor do núdzového režimu.
Meranie množstva vzduchu vyhrievanou vrstvou:
Váha vzduchu využívajúca na meranie vyhrievanú vrstvu, funguje na podobnom princípe ako predošlý snímač. Medzi základné rozdiely môžeme zaradiť vyššiu teplotu zahrievania, ktorá je o 100 stupňov Celzia vyššia ako v prípade vyhrievaného drôtiku a tiež o 120 až 180 stupňov vyššia ako teplota nasávaného vzduchu. Obtokový kanál je tiež tvarovaný tak aby sa obmedzil počet nečistôt dopadajúcich na merajúce prvky, preto si nevyžaduje opakované čistenie krátkym ohrevom ako v prípade vyhrievaného drôtiku, čo znamená že je odolnejší voči poškodeniu. Zvyšok funkcie je však rovnaký ako pri prvom snímači. Nasávaný vzduch prúdi snímačom množstva vzduchu a ovplyvňuje tak teplotu vyhrievanej vrstvy.
Poruchy váhy vzduchu:
K najčastejším príčinám poruchy váhy vzduchu dochádza v dôsledku znečistenia vzduchového filtra, či prepúšťanie motorového oleja skrz turbodúchadlo do sacieho potrubia. Poškodená či nadmerne znečistená váha vzduchu môže fungovať aj naďalej, no zmeny v chode motora sú značné a všimne si ich aj úplný lajk. Medzi najčastejšie príznaky poškodenia váhy vzduchu patria:
– obtiažné štarty motora
– vysoké alebo nízke voľnobežné otáčky motora
– nerovnomerný chod motora
– cukanie pri akcelerácii
– zhasínanie motora
– zvýšená dymivosť
– kolísanie otáčok motora
– vysoká spotreba paliva
– nízky výkon motora
Ako odhaliť chybnú váhu vzduchu?
Porucha váhy vzduchu na seba môže okrem spomenutých problémov upozorniť aj rozsvietením kontrolky motora. Taktiež je možné chybnú váhu vzduchu rozpoznať aj pomocou diagnostiky.
Poškodená alebo len znečistená váha vzduchu:
Ak je váha vzduchu len znečistená, je možné tento problém vyriešiť jednoduchým vyčistením snímača. Pri čistení by ste však mali byť veľmi opatrní, aby ste snímač nepoškodil. Rozhodne vám neodporúčame čistiť váhu vzduchu ostrými alebo tvrdými predmetmi, ktoré by mohli citlivý senzor mechanicky poškodiť. Pokiaľ je však váha vzduchu nadobro poškodená, je najlepším riešením jej výmena, ktorá nemusí byť práve najlacnejšia, no zato je veľmi jednoduchá.
Dobrý deň,mám peugeot 307sw 2.0 hdi 100kw . Auto mi začalo trhať a neťahá turbo len sem tam,a pri sliapnuti na plyn ide z výfuku čierny dym. Pri odpojeni váhy vZduchu auto ide bez problémov nedymi len turbo samozrejme nejde. Vymenil som váhu vzduchu za kvalitnú a žiadna zmena. Vie mi prosím niekto poradiť.????