Homokinetický kĺb: Ako funguje a ako sa prejavuje jeho poškodenie?

Homokinetický kĺb je druh kĺbu v automobile, ktorý umožňuje prenos otáčok medzi hriadeľom v rôznych uhloch, pri zachovaní jeho konštantnej uhlovej rýchlosti. Tento kĺb sa najčastejšie používa na hnacej náprave automobilu, no tiež aj na viac prvkových nápravách a teda nápravách s nezávislým zavesením kolies.

Homokinetický kĺb:

Aby homokinetický kĺb správne fungoval, je potrebné aby bolo zabezpečené jeho dostatočne mazanie. Homokinetický kĺb je najčastejšie mazaný tukom a je chránený gumovými manžetami, aby sa doň nedostali nečistoty. Pokiaľ sa však nejaká manžeta poškodí alebo náhodou pretrhne, je potrebná jej okamžitá výmena. V opačnom prípade by sa do kĺbu mohli dostať nečistoty, ktoré kĺb poškodia.

Ako zistíte či je homokinetický kĺb poškodený?

Opotrebovaný či inak poškodený homokinetický kĺb sa ohlasuje buchotaním a praskaním. Takéto, či inak podobné zvuky však môžu vytvárať aj iné komponenty a tak je pred samotnou, nie lacnou výmenou homokinetického kĺbu potrebná presná diagnostika. Opotrebovaný homokinetický kĺb spoznáte buď to vizuálnou kontrolou manžiet poloosi, ktoré však môžu byť v poriadku, no kĺb môže byť aj tak poškodený, alebo následnou kontrolou.

Poškodený homokinetický kĺb:

poškodený homokinetický kĺb
www.pixabay.com

Ľahké poškodenie homokinetického kĺbu – pukanie pri plnom vytočení volantu/kolies vľavo či vpravo a pri pomalej jazde dopredu alebo dozadu.

Stredne ťažké poškodenie kĺbu – časté pukanie a buchotanie pri jazde vpred

Ťažké poškodenie kĺbu – homokinetický kĺb sa rozpadne, pričom je automobil neschopný pokračovať v jazde, pretože je zabránený prenos sily na hnacie kolesá.

Výmena homokinetického kĺbu nepatrí medzi najlacnejšie no ani najdrahšie záležitosti. Všetko však závisí od typu automobilu. Aby vám homokinetický kĺb vydržal čo najdlhšie, odporúča sa pravidelne kontrolovať a v prípade potreby včas vymeniť manžety poloosi.

Typy homokinetického kĺbu:

Zdvojený kardanový kĺb:

Je to najjednoduchší typ homokinetického kĺbu. Ide o kardanový hriadeľ, ktorého časť medzi hriadeľmi je čo najkratšia, no zároveň je zabezpečené, aby sa oba kĺby otáčali o rovnaký uhol. Tento typ homokinetického kĺbu dokáže preniesť veľké množstvo krútiaceho momentu a výkonu, no jeho nevýhodou je priestorová náročnosť. Práve preto sa zdvojené kardanové kĺby montujú najmä na nápravy nákladných áut.

Guličkový kĺb:

Guličkový kĺb je momentálne najpoužívanejším homokinetickým kĺbom, hlavne vďaka jeho kompaktným rozmerom. Tento typ kĺbu sa najčastejšie používa pri osobných automobiloch, klasicky na prednej náprave. Výhodou tohto kĺbu je tiež veľký uhol medzi hnacím a hnaným hriadeľom (až 52 stupňov).

Tripoidný kĺb:

Tripoidný kĺb sa používa ako vnútorný kĺb poloos, pričom sa skladá z trojčapového tela vybaveného valivými kameňmi, ktoré zapadajú do unášača s tromi drážkami. Výhodou tripoidného kĺbu je menší uhol a možnosť lineárneho pohybu v ose unášača.

Pozrite sa na krátku ukážku funkcie homokinetického kĺbu:

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *