• Kontakt
  • Reklama
  • Cookies
  • Pravidlá používania
  • Zásady ochrany osobných údajov
streda, 20 januára, 2021
AutoBlink.sk
  • Novinky
  • Autoškola
  • Kvízy
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Legislatíva
  • Tuning
  • Zaujímavosti
No Result
View All Result
  • Novinky
  • Autoškola
  • Kvízy
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Legislatíva
  • Tuning
  • Zaujímavosti
No Result
View All Result
AutoBlink.sk
No Result
View All Result

Homokinetický kĺb: Ako funguje a ako sa prejavuje jeho poškodenie?

AutoBlink Od AutoBlink
4. marca 2019
v Technika
455
0
homokinetický kĺb

www.pixabay.com

135
SHARES
11.9k
VIEWS
Zdieľať na FacebookZdieľať na Twitter

Homokinetický kĺb je druh kĺbu v automobile, ktorý umožňuje prenos otáčok medzi hriadeľom v rôznych uhloch, pri zachovaní jeho konštantnej uhlovej rýchlosti. Tento kĺb sa najčastejšie používa na hnacej náprave automobilu, no tiež aj na viac prvkových nápravách a teda nápravách s nezávislým zavesením kolies.

Homokinetický kĺb:

Aby homokinetický kĺb správne fungoval, je potrebné aby bolo zabezpečené jeho dostatočne mazanie. Homokinetický kĺb je najčastejšie mazaný tukom a je chránený gumovými manžetami, aby sa doň nedostali nečistoty. Pokiaľ sa však nejaká manžeta poškodí alebo náhodou pretrhne, je potrebná jej okamžitá výmena. V opačnom prípade by sa do kĺbu mohli dostať nečistoty, ktoré kĺb poškodia.

Ako zistíte či je homokinetický kĺb poškodený?

Opotrebovaný či inak poškodený homokinetický kĺb sa ohlasuje buchotaním a praskaním. Takéto, či inak podobné zvuky však môžu vytvárať aj iné komponenty a tak je pred samotnou, nie lacnou výmenou homokinetického kĺbu potrebná presná diagnostika. Opotrebovaný homokinetický kĺb spoznáte buď to vizuálnou kontrolou manžiet poloosi, ktoré však môžu byť v poriadku, no kĺb môže byť aj tak poškodený, alebo následnou kontrolou.

Poškodený homokinetický kĺb:

poškodený homokinetický kĺb
www.pixabay.com

Ľahké poškodenie homokinetického kĺbu – pukanie pri plnom vytočení volantu/kolies vľavo či vpravo a pri pomalej jazde dopredu alebo dozadu.

Stredne ťažké poškodenie kĺbu – časté pukanie a buchotanie pri jazde vpred

Ťažké poškodenie kĺbu – homokinetický kĺb sa rozpadne, pričom je automobil neschopný pokračovať v jazde, pretože je zabránený prenos sily na hnacie kolesá.

Výmena homokinetického kĺbu nepatrí medzi najlacnejšie no ani najdrahšie záležitosti. Všetko však závisí od typu automobilu. Aby vám homokinetický kĺb vydržal čo najdlhšie, odporúča sa pravidelne kontrolovať a v prípade potreby včas vymeniť manžety poloosi.

Typy homokinetického kĺbu:

Zdvojený kardanový kĺb:

Je to najjednoduchší typ homokinetického kĺbu. Ide o kardanový hriadeľ, ktorého časť medzi hriadeľmi je čo najkratšia, no zároveň je zabezpečené, aby sa oba kĺby otáčali o rovnaký uhol. Tento typ homokinetického kĺbu dokáže preniesť veľké množstvo krútiaceho momentu a výkonu, no jeho nevýhodou je priestorová náročnosť. Práve preto sa zdvojené kardanové kĺby montujú najmä na nápravy nákladných áut.

Guličkový kĺb:

Guličkový kĺb je momentálne najpoužívanejším homokinetickým kĺbom, hlavne vďaka jeho kompaktným rozmerom. Tento typ kĺbu sa najčastejšie používa pri osobných automobiloch, klasicky na prednej náprave. Výhodou tohto kĺbu je tiež veľký uhol medzi hnacím a hnaným hriadeľom (až 52 stupňov).

Tripoidný kĺb:

Tripoidný kĺb sa používa ako vnútorný kĺb poloos, pričom sa skladá z trojčapového tela vybaveného valivými kameňmi, ktoré zapadajú do unášača s tromi drážkami. Výhodou tripoidného kĺbu je menší uhol a možnosť lineárneho pohybu v ose unášača.

Pozrite sa na krátku ukážku funkcie homokinetického kĺbu:

Nakupujte kvalitné diely na 1AUTODIELY.SK

Share64Tweet30
Predchádzajúci článok

Hmotnosť a rozmery auta: Základné pojmy, ktoré robia mnohým problém

Následující článok

Dieselgas CNG, duálny pohon: O čo ide a aké sú jeho výhody či nevýhody?

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa cookies. Navštívte naše Pravidlá ochrany osobných údajov .

zahmlené okná
Poruchy

Poškriabané alebo prasknuté čelné sklo: Čo v takomto prípade robiť?

ojazdené autá
Zaujímavosti

Ojazdené autá: Čo skontrolovať pri kúpe jazdeného auta?

Aditíva: Oplatí sa ich pridávať do paliva alebo nie?
Technika

Aditíva: Oplatí sa ich pridávať do paliva alebo nie?

studený motor
Technika

Studený motor: Čo sa deje pod kapotou, kým sa agregát zohrieva?

Facebook Instagram

Kategórie

  • Autoškola
  • Kvízy
  • Legislatíva
  • Nezaradené
  • Novinky
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Tuning
  • Videá
  • Zaujímavosti

Informácie

  • Kontakt
  • Reklama
  • Cookies
  • Pravidlá používania
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2020 All Rights Reserved. AutoBlink.sk AutoBlink.cz AutoBlink.hu

No Result
View All Result
  • Novinky
  • Autoškola
  • Kvízy
  • Poruchy
  • Technika
  • Testy
  • Legislatíva
  • Tuning
  • Zaujímavosti

© 2020 All Rights Reserved. AutoBlink.sk AutoBlink.cz AutoBlink.hu

Prihláste sa do svojho účtu nižšie

Zabudnuté heslo?

Vyplňte formulár nižšie a zaregistrujte sa

Táto webová stránka používa cookies. Navštívte našePravidlá ochrany osobných údajov .
Všetky polia sú povinné. Prihlásiť sa

Nové heslo

Zadajte svoje používateľské meno alebo e-mailovú adresu, aby ste obnovili svoje heslo.

Prihlásiť sa
Táto webová stránka používa cookies. Navštívte naše Pravidlá ochrany osobných údajov .