Autobatéria: Kedy trpí, ako sa o ňu starať a aká je jej životnosť?

Autobatéria je nevyhnutnou súčasťou moderných automobilov. Prvým krokom ku naštartovaniu auta je totiž prísun elektrickej energie. Túto energiu na naštartovanie auta vám dodá autobatéria, ktorá je zdrojom elektrickej energie v motorových vozidlách vybavených spaľovacími motormi. Autobatéria má za úlohu motor naštartovať, no po naštartovaní už autobatéria nedodáva elektrickú energiu, pretože jej úlohu preberie alternátor a batéria sa v tom okamihu, respektíve až po zohriatí motora na prevádzkovú teplotu už len dobíja.

Čo je vlastne autobatéria?

Autobatéria je chemický zdroj energie, zostavený z článkov, pričom každý z nich má napätie približne 2,1V. Ďalej sa autobatéria skladá zo separátora, elektrolytu, dvoch doskových elektrod (jedná je kladná a jedna záporná) a plastovej nádoby. Olovo sa v týchto autobatériach používa hlavne kvôli jeho schopnosti dodať veľký prúd za minimum času, ktorý potrebujete pri štartovaní auta.

Poškodená autobatéria:

Pri dlhšom státí vozidla a zanedbávaní dobíjania autobatérie, hrozí sulfatácia. Tento stav je veľmi ťažké zvrátiť, preto najlepšie riešenie ako si nepoškodiť batériu, je jazdiť na aute, nech sa pravidelne dobíja. Sufatácia je jav, pri ktorom sa na olovené dosky usádzajú kryštáliky síranu olovnatého. Pri tomto jave sa menia vlastnosti autobatérie a pokiaľ by ste chceli zvrátiť toto poškodenie tak jedine pri začínajúcej sulfatácii a to tak že budete batériu opakovane nabíjať pri veľmi nízkom prúde.

Vybitá autobatéria:

vybitá autobatéria
www.pixabay.com

Pokiaľ ste si nechali zapnuté svetlá pri vypnutom motore alebo niečo iné, čo na svoje fungovanie potrebuje prúd, vtedy už nie je dodávaný alternátorom, ale batériou, ktorá sa pomerne rýchlo vybije. Pri takomto vybití, sa musí autobatéria pripojiť na nabíjačku. Pri nabíjaní veľa ľudí robí chybu a tou je, že nabíjajúcu sa batériu dajú do málo odvetrávaného priestoru. Pri nabíjaní sa uvoľňuje kyslík a vodík, toto je aj dôvod prečo by ste sa nemali počas nabíjania autobatérie hrať s ohňom.

Kontrola a údržba autobatérie:

Autobatériu je dobré aj občas skontrolovať, teda pokiaľ sa nejedná o bezúdržbovú batériu. Prvou vecou, ktorá by sa mala kontrolovať, je hladina elektrolytu a pokiaľ je nízka hladina, treba doliať destilovanú vodu, ktorá by mala siahať 10mm nad dosky. Ďalšie veci, ktoré by ste občas mali na batérii skontrolovať, sú vývody batérie, ktoré by mali byť čisté, bez korózie a svorky by mali byť dobre utiahnuté.

Životnosť autobatérie:

Životnosť autobatérie závisí aj na vás, podľa toho ako sa ku nej budete správať, koľko kilometrov nabeháte na jedno naštartovanie alebo koľko bude auto odstavené na mieste bez štartovania a dobíjania batérie, ale hlavne závisí na spôsobe používania a údržbe. Priemerná životnosť batérie ale býva v rozmedzí 4-6 rokov, teda pokiaľ nedôjde ku fyzickému poškodeniu batérie, po ktorom vám už nepôjde. Nezvratne poškodená batéria je aj vtedy, pokiaľ sa jej články vybijú pod 1,75V. V dnešných automobiloch, ale s dlhšou životnosťou autobatérie nepočítajte, pretože sú výrazne viac namáhané ako kedysi. Najviac namáhaná batéria a to každá, je v zimnom období, pretože pokiaľ vám auto dlhšie stojí v mrazoch, elektrolyt sa začne sťahovať do dosiek a zostane v nej voda, ktorá môže zamrznúť a tak trvalo poškodiť batériu a vy už nenaštartujete. Preto pokiaľ viete, že auto bude dlhšie stáť a nebude sa používať, je dobré batériu vybrať a schovať ju do teplejšieho prostredia.

Čo spraviť so starou autobatériou?

Autobatéria je potrebná pri naštartovaní vozidla, no pokiaľ jej životnosť už vyhasla a vy ste si zakúpili druhú, tú poškodenú nevyhadzujte len tak. Táto batéria je veľmi nebezpečný odpad, ktorý treba ekologicky zlikvidovať. Aj keď sú nefunkčné, dajú sa ešte predať a to firmám, ktoré sa živia recykláciou kovou. Autobatérie sú veľmi dobrým zdrojom olova a tak na tej starej a nefunkčnej batérii môžete ešte zarobiť.

Kedy autobatéria najviac trpí?

S autobatériou môžete mať problémy hlavne keď často štartujete, vypínate motor a jazdíte na krátke vzdialenosti. Takýto štýl jazdy je pre batériu nepriaznivý, pretože nemá šancu sa dobiť. Pokiaľ chcete aby batéria bola plne dobitá, musíte na jedno naštartovanie prejsť cca 50-60 kilometrov. Chladná batéria sa začne dobíjať, ale ešte neskôr a to až vtedy, keď dosiahne prevádzkovú teplotu, ktorá nastane až počas jazdy po odcestovaní cca 20 km. Pokiaľ ale batéria je úplne vybitá a vy ju musíte odpojiť a dať nabíjať, uistite sa, že odpojením batérie nespôsobíte stratu pamäti niektorých elektronických funkcii v aute. Napríklad také rádio, pri odpojení batérie, pokiaľ stratí kód, bude ho od vás znovu pýtať a pokiaľ ste si ho nepoznačili a dáte to do servisu, môžu si od vás vypýtať aj 30€ za vygenerovanie nového kódu.

Autobatérie môžeme rozdeliť na 3 hlavné typy:

autobatéria
www.pixabay.com

Štandardná autobatéria

Štandardné autobatérie sú vhodné pre staršie typy vozidiel. Vyrábajú sa ako hybridné s minimálnym odparovaním a nízkou potrebou údržby.

Trakčná autobatéria

Trakčné batérie sú určené pre napájanie stabilným rovnako smerným prúdom rôznych zariadení. Ich mriežky im dovoľujú dlhodobé vybíjanie bez akéhokoľvek poškodenia batérie. Pri nich je ale potrebné často dolievať destilovanú vodu a skladovať túto batériu môžete len pri plnom nabití. Životnosť tejto batérie je niekoľko stoviek nabíjacích cyklov. Používajú sa napríklad pre obytné prívesy, karavany, lode a zdvíhacie zariadenia.

Bezúdržbová autobatéria

Výhoda bezúdržbových autobatérii je vyšší výkon pri štartovaní vozidla. Taktiež tieto batérie majú predĺženú životnosť a lepšie znášajú vysoké nabíjacie prúdy moderných vozidiel. Tieto nabíjacie prúdy sú dôvodom prečo bezúdržbová batéria nemá čo robiť v staršom aute. Vlastnosti a konštrukčné limity starších alternátorov nie sú dosť výkonné na to aby takúto batériu kvalitne dobíjali. Bezúdržbové autobatérie sú uzavreté a nemôžete skontrolovať hladinu elektrolytu. Nevýhodou pri týchto batériach sú tie, že majú veľmi zlé reakcie na úplne vybitie, ktoré vám môže spôsobiť aj poškodenie batérie.

Dobrá a nabitá autobatéria je správnym krokom ku naštartovaniu auta. Preto pokiaľ vlastníte tú údržbovú batériu, nemali by ste zanedbávať aj jej servis, prípadne doliať destilovanú vodu a ona sa vám za to odvďačí. Taktiež nezabúdajte na tie dobíjacie cykly autobatérie, aby vám vydržala čo najdlhšie. Pretože ako to platí aj u každého auta, pokiaľ sa ku nemu správate dobre a dávate mu to čo treba, auto vám poslúži dlhšie a nebudete mať s ním taký problém a to isté platí aj pri batériach.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *