Biely dym z výfuku: Na aký problém vás upozorňuje?

Biely dym z výfuku môže byť prirodzený jav, no môže sa jednať aj o poruchu niektorého z komponentov motora. Ak sa vám z výfuku pri zohrievaní studeného motora valí biely dym, ide o ten prirodzený jav. Ak sa ale biely dym neprestáva valiť z výfuku aj po zohriatí motora, môže sa jednať o poruchu. O akú poruchu sa môže jednať?

Pokiaľ sa vám motor zohrial na prevádzkovú teplotu a vonkajšie teploty nie sú nízke, znamená to, že motor okrem zmesi paliva a vzduchu spaľuje aj vodu, teda chladiacu kvapalinu. To znamená, že sa spaľuje kvapalina, ktorá sa dostáva do valcov motora. Môže to byť spôsobené napríklad poškodeným tesnením pod hlavou valcov, prasknutým blokom valcov alebo prasknutou samotnou hlavou valcov. Najhorším prípadom je prasknutý blok motora, no ani jedna oprava nebude lacná záležitosť.

Na tento problém vás môže upozorniť nie len biely dym z výfuku, ale aj voda v expanznej nádržke. Pokiaľ sa do nej pozriete a chladiaca kvapalina je na nízkej hladine, je pravdepodobné že vám motor tú vodu spálil. Pokiaľ ale navrchu chladiacej kvapaliny uvidíte mastné oká, je isté, že sa chladiaca kvapalina mieša s motorovým olejom. 

Na tento problém môžete vyzrieť aj tak, že otvoríte veko na motore, kde sa nalieva motorový olej. Pokiaľ sa na spodnej strane veka bude nachádzať emulzia, teda maz bielej až hnedej farby, znamená to, že do motorového oleja sa dostáva chladiaca kvapalina. Tento spôsob odhalenia spaľovania chladiacej kvapaliny vám ale odporúčame len vtedy, ak jazdíte dlhšie trasy, poprípade ak vždy zahreje váš motor na prevádzkovú teplotu. Pri jazdení krátkych trás, kedy sa vám motorový olej nezohreje dostatočne, môže sa vám táto emulzia spraviť tiež a nemusí značiť problém.

emulzia na veku od oleja
FordTechMakuloco / youtube.com

Aj minimálny prienik chladiacej kvapaliny do valcov motora netreba brať na ľahkú váhu. Pokiaľ sa tento problém objaví, nemali by ste auto používať do doby, kým ho nevyriešite. Ak opravu zanedbáte, opotrebenie jednotlivých komponentov motora sa výrazne zvýši, čo v konečnom dôsledku môže spôsobiť poškodenie celého agregátu. Práve preto by ste nemali únik chladiacej kvapaliny brať na ľahkú váhu.

Ak sa chladiaca kvapalina mieša s motorovým olejom, spôsobí to jeho rýchlu degradáciu a stratu svojich vlastnosti. To znamená že jeho mazacia schopnosť je čím ďalej tým menšia a olejový film sa na kontaktných plochách rýchlo stráca, čo môže viesť k opotrebeniu komponentov alebo zadretiu motora. Naviac pri úbytku chladiacej kvapaliny môže dôjsť k prehriatiu motora a taktiež k jeho zadretiu. 

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *