Zaslepenie EGR ventilu: Aké výhody a nevýhody prinesie?

V predošlom článku o EGR ventile sme si povedali všetko o jeho funkcii, no v tom dnešnom sa budeme venovať tomu, ako prebieha zaslepenie EGR ventilu a aké výhody či nevýhody prináša. V skratke a v stručnosti si však pre tých, ktorí predošlý článok nečítali, napíšeme aj o tom, čo je to EGR ventil a na čo vlastne slúži.

EGR ventill:

EGR ventil (z anglického Exhaust Gas Recirculation – recirkulácia výfukových plynov) je elektronicky ovládaný ventil, ktorý slúži na prepúšťanie časti výfukových plynov (až 30%) naspäť do sacieho potrubia motora.

EGR ventil  teda má za úlohu znižovať emisie oxidov dusíka, ktoré nie je schopný zlikvidovať katalyzátor. Tým, že sa zmieša časť výfukových plynov s nasávaným vzduchom, zníži sa v nasávanej zmesi obsah kyslíka a dôjde k zníženiu spaľovacej teploty a emisií škodlivých plynov. EGR ventil je otvorený podľa polohy plynového pedálu a výšky otáčok. Pri plnom zaťažení motora, kedy sú akcelerácia a výkon motora dôležitejší ako emisie je však EGR ventil deaktivovaný.

Nevýhody EGR ventilu:

EGR ventil síce šetrí životné prostredie, avšak následkom prepúšťania spálených plynov spolu so sadzami a mastnotou sa tvorí v sacom potrubí karbónová vrstva, ktorá postupne toto potrubie zanáša až do doby, dokým ho nezanesie natoľko, že to na chode motora spozoruje aj úplný laik.

Hlavne pri vznetových motoroch umožňuje EGR ventil zníženie produkcie oxidov dusíka, ale súčasne spôsobuje problémy s tvorbou pevných častíc, ktoré spôsobujú respiračné problémy ľudskej populácie. Okrem toho však hrozí riziko aj motoru vášho auta, pretože pri veľkom znečistení sacieho potrubia, môže dôjsť k odtrhnutiu karbónovej vrstvy a následnej deštrukcii sacích ventilov.

Zanesený EGR ventil:

Problém so zaneseným ventilom začína najskôr stratou výkonu v otáčkach, trhaním, kašľaním, cukaním motora a končí väčšinou rozsvietením kontrolky palubného počítača o poruche motora.

Deaktivácia  a zaslepenie EGR ventilu:

zaslepenie egr ventilu
Moosealope / Wikimedia.org

Ak máte s EGR ventilom akýkoľvek problém, máte možnosť ventil deaktivovať. Po deaktivácii EGR ventilu budete môcť na jeho negatívne následky raz a navždy zabudnúť.

Deaktivácia EGR ventila má pri moderných automobiloch dve fázy. Tou prvou fázou je fyzické zaslepenie ventilu tak, aby sa spaliny viac nedostávali do sacieho potrubia.  Druhou je softvérová úprava riadiacej jednotky motora tak, aby sa nehlásila porucha a nesvietila tak kontrolka motora.

Pri starších automobiloch vybavených nie elektronickým EGR ventilom, ale len klasickým mechanickým EGR ventilom stačí tento ventil jednoducho mechanicky zaslepiť. Ako deaktivácia, tak ani mechanické zaslepenie nie je nenávratné a tak pokiaľ by ste sa rozhodli spojazdniť EGR ventil znova, nebudete s tým mať žiaden problém.

Studený motor:

Veľmi častou poverou je, že po zaslepení EGR ventilu sa bude motor veľmi ťažko zohrievať, hlavne v zimných mesiacoch. Toto tvrdenie však nie je pravda. EGR ventil síce pomáha motoru rýchlejšie dosiahnuť svoju prevádzkovú teplotu, no po jeho deaktivácii bude rozdiel len v 2-5 minútach, v závislosti od motora a systému EGR ventilu, ktorý využívate.

Ako vplýva zaslepenie EGR ventilu na výkon?

V tomto prípade môžeme naraziť na dva zaryté tábory. Jeden tábor tvrdí, že nárast výkonu je reálne citeľný, zatiaľ čo druhý tábor tvrdí, že ide len o psychologický efekt. Teoreticky však nahradením výfukových plynov, ktoré putujú do sacieho potrubia čerstvou zmesou dochádza k spáleniu väčšieho objemu použiteľnej zmesi a tým pádom aj k nárastu výkonu motora, v režimoch, kedy EGR ventil plní svoju funkciu. Všetko však záleží od typu motora a taktiež aj systému EGR ventilu, ktoým je motor automobilu vybavený.

Zníži zaslepenie EGR ventilu spotrebu paliva?

Ako sme už v predošlom bode písali, motor po zaslepení nasáva v určitých režimoch viac zmesi a tak nie je potrebné toľko šliapať na plyn. Rozdiel však môže byť maximálne v 1-2 dcl na 100/km a pri niektorých motoroch nemusíte zníženie spotreby paliva ani pocítiť.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *