ESP systém: Ako funguje elektronický stabilizačný systém?

ESP systém je bezpečnostný stabilizačný systém, v angličtine aj Electronic Stability Program a má za úlohu zvýšiť bezpečnosť jazdy pre pasažierov auta. ESP je najpoužívanejší elektronický stabilizačný systém a ide o jeden z prvých týchto bezpečnostných systémov. Tento systém sa aktivuje v prípade šmyku alebo nechcenej zmene smeru jazdy a má zabezpečiť stabilitu automobilu, pričom riadene zasahuje do riadenia, bŕzd a motora.

ESP systém, ale nepracuje samostatne a využíva ku svojej funkcii aj ďalšie pomocné systémy  ako sú ASR a ABS. Štatistiky tvrdia, že ESP výrazne prispieva ku zvýšeniu bezpečnosti posádky a tým aj zníženiu dopravných nehôd, taktiež tieto štatistiky tvrdia, že by sa dalo vďaka ESP predísť približne 1 z 10 nehôd. V podstate so systémom ESP môžete využiť väčší potenciál jazdných vlastností automobilu.

Ako funguje ESP systém:

esp systém
Wikimedia.org / Benutzer:chris828

Veľa krát sa za volantom stane, že buď musíte spraviť jazdný manéver alebo vyjdete v rýchlosti na nerovnú, zasneženú (samozrejme iba v zime) alebo posypanú vozovku štrkom, a toto môže ohroziť vás, prípadne aj posádku auta a dostať vás do nebezpečného šmyku. Tento Stabilizačný systém ESP pomáha vodičovi takéto kritické situácie zvládať, kedy by vozidlo mohlo ísť do šmyku. Riadiaca jednotka vtedy vypočítava skutočný smer jazdy a smer jazdy zvolený vodičom.

Na získanie týchto informácii používa riadiaca jednotka snímače ako:

  • pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia
  • tlaku brzdovej kvapaliny
  • polohy plynového pedálu
  • natočenia volantu
  • otáčok kolies

ESP systém teda čerpá informácie o šoférovi udávanom smere auta zo snímačov natočenia volantu, polohy plynového pedálu a tlaku brzdovej kvapaliny. Potom ESP systém zozbiera informácie aj z ostávajúcich snímačov a vyhodnotí aký je skutočný smer vozidla. Pokiaľ sú tieto zozbierané informácie nezhodné, riadiaca jednotka to vyhodnotí systému ESP ako šmyk a vtedy začne automobil stabilizovať a vyrovnávať šmyk.

ESP systém udržiava stabilitu auta, udržiava ho mimo šmyku a to sa nedeje len pri brzdení, ale aj pri prechode cez zákrutu alebo pri zrýchľovaní. Ak automaticky vyhodnotí riadiaca jednotka nezhodné údaje a pošle do systému ESP varovanie o strate trakcie, ESP automaticky pribrzďuje kolesá, buď ľavé alebo pravé, predné alebo zadné.

Pri kontrolkách na palubnej doske taktiež nájdeme túto kontrolku ESP, no môžu nastať 2 veci, prvou je že kontrolka vám bliká, čo je v pohode a znamená to, že ESP systém vám zasahuje do riadenia auta. Horší prípad nastane pokiaľ kontrolka svieti trvalo, čo znamená nefunkčnosť ESP systému. Niektoré elektronické stabilizačné systémy, okrem toho že pribrzďujú kolesá, môžu vám zasahovať aj do riadenia, natočiť kolesá tak aby sa auto pohybovalo požadovaným smerom alebo môžu upraviť výkon motora.

Dnes už do povinnej výbavy každého auta patrí ESP systém, pretože pomáha vodičovi zvládať kritické situácie počas jazdy. Od 1. Novembra 2011 musí mať podľa nariadenia Európskej komisie každý novo homologizovaný automobil povinne nainštalovaný elektronický stabilizačný systém. Od roku 2014 však musí byť týmto systémom vybavený každý novo predávaný automobil. Tento stabilizačný systém vytvorila firma Bosch spolu s automobilkou Mercedes-Benz, ktorý si dali za úlohu zvýšiť bezpečnosť každej jednej jazdy, čo sa im aj podarilo.

ESP systém je rovnaký systém ako:

– ESC (Electronic Stability Control)

– DSTC (Dynamic Stability and Traction Control)

– ASC (Active Stability Control)

– VSA (Vehicle Stability Assist)

– VDC (Vehicle Dynamic Control)

– PSM (Porsche Stability Management)

– DSC (Dynamic Stability Control)

– VSC (Vehicle Stability Control)

Každá automobilka si totiž elektronický stabilizačný systém pomenovala inak, aj napriek tomu, že pracujú rovnako či na rovnakom princípe.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *