Zanesený EGR ventil: Ako sa prejavuje tento problém?

Zanesený EGR ventil môže potrápiť mnohých majiteľov moderných áut. Ako však rýchlo, ľahko a hlavne lacno môžete tento problém odstrániť? Na túto otázku sa denno denne pýta niekoľko ľudí na automobilových fórach. Avšak, keďže sa asi nikomu z vás nechce vyhľadávať odpovede v niekoľko stranových diskusiách rozhádzaných po rôznych fórach, rozhodli sme sa, že si o tomto probléme napíšeme článok, v ktorom sa zameriame hlavne na prejavy tejto poruchy, ale aj na to, ako je možné tento problém ľahko odstrániť. Ešte pred tým si však stručne napíšeme o tom, čo je to vlastne EGR ventil a na čo slúži.

EGR ventil:

Skratka EGR znamená Exhaust Gas Recirculation, čo je v preklade recirkulácia výfukových plynov. To znamená, že EGR ventil slúži na recirkuláciu výfukových plynov, vďaka čomu sa znižuje množstvo emisií vo výfukových plynoch vyprodukovaných spaľovacím motorom. Jednoducho a v skratke vysvetlené, úlohou EGR ventilu je posielať časť výfukových plynov naspäť do spaľovacieho priestoru motora.

Funkcia EGR ventilu:

EGR ventil otvára a uzatvára prepojenie sacieho a výfukového potrubia. Po otvorení ventilu sa do sacieho potrubia dostane určité množstvo výfukových plynov, ktoré sa zmiešajú s novo prichádzajúcou zmesou putujúcou do valca. Jednoducho povedané, časť výfukových plynov prejde spaľovacím procesom dvakrát, pričom miešanie výfukových plynov so zmesou spôsobí, že podiel kyslíka bude v spaľovacom priestore menší.

Tento jav je z hľadiska výkonu nežiadúci, no zapríčiní to zníženie teploty horenia, čo vedie k nižšej tvorbe oxidov dusíka. Vysoké teploty a nadbytok vzduchu totiž zvyšujú produkciu oxidov dusíka vo výfukových plynoch. A práve pre to sa zariadenie zvané EGR ventil v spaľovacích motoroch, ktoré musia neustále spĺňať prísnejšie a prísnejšie emisné normy nachádza. Vedľajším efektom použitia EGR ventilu je tiež rýchlejší ohrev motora, čo je opäť z hľadiska ekológie žiadúce.

Zanesený EGR ventil:

zanesený egr ventil
Moosealope / Wikimedia.org

Ako sme už spomínali, EGR ventil znižuje množstvo kyslíka v spaľovacom priestore motora, čím vzniká aj problém nerovnomerného zmiešavania zmesi, ktoré má za následok zvýšenú tvorbu množstva pevných častíc. Tento problém sa snaží riešiť filter pevných častíc, ktorý však pôsobí pri jedno-okruhovom systéme EGR ventilu len z hľadiska plynov vychádzajúcich von z vozidla. To znamená, že sa čistia len plyny, ktoré vychádzajú cez výfukové potrubie von a nie plyny, ktoré sa vracajú naspäť do spaľovacieho priestoru motora. Pri tomto systéme sú totiž výfukové plyny odoberané a recirkulované ešte pred tým, ako prejdú cez katalyzátor či filter pevných častíc.

Pri dvojokruhovom systéme EGR ventilu je však situácia iná. Výfukové plyny pripravené na recirkuláciu sú odoberané až za filtrom pevných častíc, čo znamená, že sú zbavené sadzí. Spaliny sú teda čistejšie a tak sa opotrebenie motora a zanášanie sacieho potrubia karbónom výrazne znižuje. Ani to však úplne nezamedzí tvorbu pevných častíc. Navyše treba vziať do úvahy aj fakt, že benzínové motory nie sú vybavené filtrom pevných častíc a taktiež ani dieselové motory s emisnou normou Euro 2,3 či 4.

Pevné častice sa totiž nachádzajú aj vo vnútri motora, či už vo forme častíc, ktoré sa dostávajú do olejovej náplne, alebo vo forme častíc, ktoré sa postupne ukladajú na stenách sacieho potrubia. Nánosy na stenách sacieho potrubia vznikajú ako kombinácia olejových výparov, ktoré sa prirodzene nachádzajú v motore a pevných častíc z výfukových plynov. Zvýšená tvorba týchto nánosov vzniká predovšetkým pri jazdách na krátke vzdialenosti, hlavne v prípadoch, kedy sa motor nestihne zohriať na svoju prevádzkovú teplotu, ale aj pri podtáčaní motora a teda jazde v príliš nízkych otáčkach.

Ako sa prejavuje zanesený EGR ventil:

– trhanie motora pri akcelerácii

– nadmerná dymivosť

– svietiaca kontrolka motora

– dochádza k rýchlejšiemu zanášaniu filtra pevných častíc

– motor zle štartuje

– zvýšenie produkcie oxidu dusíka a uhľovodíkov

– motor sa dusí a má znížený výkon (kvôli hrubej vrstve karbónu v sacom potrubí sa do valcov nedostáva dostatok vzduchu)

Problém so zaneseným EGR ventilom sa dá vyriešiť:

Pokiaľ vás už postihol niektorí zo spomenutých problémov, máte na výber len tri varianty nápravy tohto problému. Problém so zaneseným EGR ventilom vyrieši:

Výmena EGR ventilu za nový

Tá spočíva vo výmene ventilu za nový a naprogramovaní riadiacej jednotky motora. Takáto výmena však nie je práve najlacnejšia a pokiaľ máte možnosť vyriešiť váš problém s EGR ventilom iným spôsobom, siahnite radšej po zvyšných dvoch možnostiach.

Čistenie EGR ventilu

Čistenie EGR ventilu spočíva v demontovaní samotného ventilu, ktorý sa následne vloží do ultrazvukovej čističky, ktorá z neho pomocou špeciálnej kvapaliny vyčistí všetky usadeniny a nečistoty. Toto čistenie je veľmi šetrné, pretože pri ňom nedochádza k mechanickému namáhaniu a teda ani k poškodeniu EGR ventilu. Ventil je však možné vyčistiť aj svojpomocne doma, pomocou rôznych špeciálnych čističov, ktoré rozkladajú karbónové usadeniny. Za žiadnych okolností sa neodporúča čistiť ventil dráteným kartáčom, šrobovákom, či inými podobnými predmetmi, ktoré by mohli ventil mechanicky poškodiť.

Zaslepenie EGR ventilu

Pri starších typoch automobilov stačí EGR ventil jednoducho mechanicky zaslepiť pomocou kovového pliešku.  Pri novších motoroch je potrebná deaktivácia ventilu cez riadiacu jednotku motora.

Existuje veľa názorov o tom, čo sa s motorom deje po zaslepení ventilu. Jedna strana motoristov si pochvaľuje o niečo nižšiu spotrebu paliva a vyšší výkon, zatiaľ čo druhá strana kritizuje pomalšie zahrievanie motora. Obe strany majú pravdu, aj keď by sa o pomalšom zahrievaní motora dalo polemizovať. To je totiž citeľné len pri nízkych teplotách a rozdiel v rýchlosti zahriatia motora je len o pár minút (2-5 min).

Veľkou výhodou tiež je, že aj po zaslepení EGR ventilu prejdete emisnou kontrolou a práve preto by bolo kupovanie nového ventilu, zbytočné vyhadzovanie peňazí. Iróniou taktiež zostáva fakt, že správne fungujúci EGR ventil síce dokáže znížiť množstvo tvorby oxidu dusíka, no množstvo tvorby pevných častíc týmto procesom narastá. A práve o zníženie množstva tvorby pevných častíc sa v posledných rokoch snažia výrobcovia automobilov najviac.

Krátka video ukážka, ako funguje EGR ventil:

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *