5 tipov, ako si zaručene a rýchlo zničíte svoj turbomotor

Turbomotory sú v dnešnej dobe štandardným agregátom pod kapotou automobilov. Preferujú ich nie len výrobcovia automobilov ale aj samotní užívatelia. Bohužiaľ len máloktoré bežné automobily majú dnes pod kapotou motor, ktorého objem je väčší ako objem limonády v PET fľaške.

Áno, staré veľké atmosférické motory už takmer pod kapotou bežných áut nenájdeme, aj napriek tomu, že sa jednalo o motory, ktoré prežili aj karosériu automobilu. Okrem toho, že tieto motory dokázali najazdiť aj takmer milión kilometrov, boli aj menej náchylné na údržbu, starostlivosť a zaobchádzanie. To však pri nových malých preplňovaných agregátoch vôbec neplatí. Tieto malé turbomotory sú totiž veľmi citlivé predovšetkým na zaobchádzanie, ale aj starostlivosť a údržbu.

Turbomotor vs atmosféra:

Ak porovnáme moderný malý turbomotor a starý veľkoobjemný atmosférický motor, ihneď nám dôjde, že moderný turbomotor je oveľa technicky zložitejší stroj ako starý väčší atmosférický motor. S technickou zložitosťou však pribúdajú starosti v podobe ďalších a ďalších komponentov, ktorými nie je atmosférický motor vybavený. Jedná sa však o komponenty, ktoré sú veľmi náchylné na poškodenie a tým pádom aj vznik možných problémov.

Turbomotory sú teda technicky zložitejšie a vyžadujú viac starostlivosti ako jednoduché atmosférické motory a práve kvôli tomu by sa k týmto motorom mal človek správať ohľaduplne a starostlivo. Poďme sa však pozrieť na 5 tipov, ako si zaručene zničiť svoj turbomotor.

1. Vytáčate motor skôr, ako sa zohreje:

Pokiaľ vytáčate motor, ktorý nie je zahriatý na svoju prevádzkovú teplotu, ničíte ho bez ohľadu na to, či sa jedná o atmosférický motor alebo turbomotor. V prípade turbomotora to však platí dvojnásobne. Hlavným dôvodom je totiž turbodúchadlo, ktoré je veľmi citlivé na kvalitu a teplotu motorového oleja. Pokiaľ je však motor studený, je studený aj olej, čo znamená, že je hustejší a mazanie jednotlivých komponentov motora, ale aj turbodúchadla je znížené, respektíve nedostatočné. Práve preto je potrebné motor najskôr poriadne zohriať, a až po tom od neho požadovať veľký výkon.

Tip pre vás:

Zohriatím motora však nemyslíme moment kedy ručička ukazovateľa teploty chladiacej kvapaliny ukáže 90 stupňov. Zohriatie motorového oleja trvá dlhšie ako zohriatie chladiacej kvapaliny, a tak by ste mali pred tým ako začnete motor zaťažovať ešte chvíľku počkať, aj keď kontrolka teploty chladiacej kvapaliny ukazuje, že je kvapalina zohriatá na prevádzkovú teplotu.

2. Nedochladzujete turbo

Vypnúť motor ihneď po tom ako ste mu dali zabrať a nedochladiť turbo, je asi najhoršia vec, akú môžete svojmu turbomotoru urobiť. Turbodúchadlo je totiž tepelne veľmi namáhaná súčiastka, ktorá je chladená pretekajúcim motorovým olejom, ktorý ho zároveň aj premazáva. Náhle zastavenie a vypnutie motora po veľkej záťaži spôsobí prehriatie a spečenie motorového oleja, ktorý ostal v turbodúchadle. Takýto olej rýchlo degraduje a stráca mazacie vlastnosti, čo môže nakoniec viesť až k upchatiu mazacích kanálikov motora a tiež aj turbodúchadla. To spôsobí, že motor ani turbodúchadlo nebudú dostatočne mazané a zničia sa.

Tip pre vás:

Riešenie je však veľmi jednoduché, stačí, ak na miesto, kde chcete auto odstaviť, dorazíte voľným tempom a ostanete cca 30 sekúnd stáť na mieste,  pred tým ako motor vypnete. Motor, respektíve jeho turbodúchadlo však netreba dochladzovať v prípade, ak ste preši napríklad 10 km rýchlosťou 50 km/h pri nízkych otáčkach. Dochladenie turba je potrebné, len v prípade, ak ste autu dali naozaj zabrať a ak vaše turbodúchadlo nie je vybavené pomocným olejovým čerpadlom, ktoré chladí turbodúchadlo aj chvíľku po tom, čo vypnete motor.

3. Prekračujete intervaly výmeny oleja:

Mnoho ľudí ignoruje  a prekračuje interval výmeny motorového oleja. Treba si však uvedomiť, že motorový olej je pre fungovanie motora nevyhnutný a tak by ste mali dbať na jeho pravidelnú výmenu. Keď hovoríme o prekračovaní intervalov výmeny oleja, myslíme tým aj niektoré intervaly výmeny oleja, ktoré stanovuje výrobca. Netreba sa totiž nechať nachytať na intervaly dlhé 30 000 km. Motorový olej by sa mal pravidelne meniť minimálne každý rok alebo po 10 až 15 tisícoch km. Práve tento interval výmeny oleja je vhodný na to, aby mal váš motor zaistené správne mazanie. Nie je totiž olej ako olej. Starý zdegradovaný olej nedokáže dostatočne premazávať jednotlivé komponenty motora a tak sa výrazne skracuje ich životnosť, ako aj životnosť celého motora.

4. Podtáčate motor

Podtáčanie motora škodí nie len turbomotorom, ale aj iným spaľovacím motorom v automobiloch.. Jazda v príliš nízkych otáčkach veľmi namáha motor a jeho komponenty. V týchto otáčkach totiž vzniká nadmerné množstvo vibrácií, ktoré poškodzujú hlavne dvojhmotný zotrvačník ale aj prevodovku, pričom výmena týchto komponentov je veľmi nákladná a pri starších automobiloch môže prevýšiť aj celkovú hodnotu automobilu.

5. Načipujete si motor

Niektorí majitelia turbomotorov sa nechá nalákať na relatívne lacné zvýšenie výkonu pomocou chiptuningu. Najhoršie sú však podozrivo lacné a neodborné úpravy, pri ktorých sa nehľadí na to, v akom stave motor je a koľko toho zvládne, respektíve o koľko kW je možné navýšiť výkon tak, aby to motor zvládol a neskolaboval po veľmi krátkej dobe. Decentné navýšenie výkonu nemusí byť práve problém, no nie je príliš atraktívne. Práve preto siahajú mnohí majitelia turbomotorov po najvyššom možnom navýšení výkonu, ktoré však skracuje životnosť nie len samotného motora, ale aj jeho komponentov.

Príklad:

Zoberme si motor, ktorého výkon je 80 kW. Všetky komponenty tohto motora sú stavané približne na tento výkon, majú určitú odolnosť a vzhľadom na tento výkon a ich odolnosť je životnosť týchto komponentov stanovená napríklad na 10 rokov. Ak však navýšime výkon motora o 30% budú komponenty motora musieť zvládnuť o 1/3 vyššiu záťaž, respektíve o 24 kW vyšší výkon, na aký boli stavané. Výsledkom teda je, že čím vyšší výkon motoru doprajete, tým nižšia bude jeho životnosť.

Dúfam, že ste si z tohto článku vzali ponaučenie a vyvarujete sa všetkým 5-tim bodom. Ak sa ku svojmu turbomotoru budete správať ohľaduplne a doprajete mu to, čo je potrebné, určite sa vám odvďačí vyššou spoľahlivosťou.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *