Runaway diesel: Názov pekný, no porucha strašná.

Runaway diesel je anglický výraz pre poruchu, ktorá bráni vypnutiu dieselového (vznetového) motora a vedie k jeho deštrukcii . Pri takýchto prípadoch je šanca prežitia motora takmer nulová, no váš zákrok môže agregát zachrániť pred totálnym kolapsom. Ako tejto poruche predísť a čo robiť ak sa váš diesel splaší?

Čo znamená runaway diesel?

Runaway diesel je anglický výraz pre poruchu, na ktorú by sme v slovenčine nenašli žiadny presný preklad. Toto slovíčko doslovne znamená útek alebo únik. Je takmer samozrejme, že niektorí z vás o tejto poruche ešte nepočuli, pretože jej výskyt je veľmi zriedkavý. Na Youtube ale môžete nájsť hneď niekoľko videí ako sa táto porucha prejavuje v praxi.

Runaway teda znamená únik či útek, no to že za týmto slovíčkom stojí diesel, je len preto, že sa vyskytuje u dieselových, respektíve vznetových motorov. Nejedná sa však o únik paliva, ale práve o únik motorového oleja. Ako sa však prejavuje táto potucha a čo ju spôsobuje?

V jednoduchosti povedané, motor začne spotrebúvať vlastný olej, ktorý potrebuje pre svoje mazanie. V takomto prípade je jedno či máte stlačený plynový pedál alebo sa ho vôbec nedotýkate. Motor bude akcelerovať a otáčky sa budú zvyšovať samovoľne.

Samozrejme, každý bežný vodič by v takomto strese asi najskôr vytiahol kľúčik zo zapaľovania v domnienke, že sa motor vypne a všetko bude v poriadku. Opak je však pravdou, pretože agregát bude bežať stále a náplň olejovej vane sa bude čím ďalej tým viac míňať. V tomto prípade začnú šoférom ktorí o tejto poruche nič nevedia, lietať hlavou najhoršie scenáre, pretože nevedia čo ďalej.

Ako sa prejavuje runaway diesel?

Vytiahli ste teda kľúčik zo zapaľovania no motor beží ďalej. Benzínový motor k svojmu chodu potrebuje klasické zapaľovanie, no dieselový agregát ho nepotrebuje. Vznetovému motoru stačí, že doň bude prúdiť nejaké palivo, v tomto prípade motorový olej a ten je schopný bez akýkoľvek problémov spáliť.

Motorový olej je teda príčinou samotnej poruchy nazývanej runaway diesel. Bežnú spotrebu oleja síce motory áut majú, no my tu nehovoríme o spotrebe niekoľko decilitrov motorového oleja od výmeny po výmenu. Ide o únik oleja do spaľovacieho priestoru vo veľkom množstve, dostatočnom na to, aby motor bežal aj po vyradení prívodu paliva.

Príčinou tejto závažnej poruchy môže byť napríklad problém s piestnými krúžkami. Tie môžu prepúšťať tlak z valcov do kľukovej skrine a práve vtedy sa vytlačí značné množstvo oleja do spaľovacieho priestoru. Ani turbo nie je výnimkou a pokiaľ praskne jeho tesnenie alebo samotné telo, bude olej ktorý ho premazáva opäť putovať do spaľovacieho priestoru a pôsobiť tak pre motor ako palivo. Práve poškodenie turba je najčastejšou príčinou vzniku poruchy runaway diesel.

Ako to funguje aj počas bežnej jazdy, čím viac stlačíte pedál tým viac stúpnu otáčk. Pri poruche runaway diesel je to veľmi podobné. Čím viac dostane motor oleja, tým vyššie otáčky bude mať. Jeho smrť ale nebude taká dlhá, pretože čím rýchlejšie olejovú náplň minie, tým skôr sa aj zadrie.

Toto je prvý scenár,ktorý môže pri tejto poruche nastať. Možnosťou číslo 2 je stav, kedy už niektorá z pohyblivých súčiastok motora nevydrží a zničí sa. Výnimkou nie je napríklad prasknutý blok motora, zlomené ojnice, kľuka, či preskočené rozvody.

Ako postupovať v prípade poruchy runaway diesel?

Odhaliť túto poruchu nie je ani také zložité, no riešenie problému je už komplikovanejšie. Pokiaľ sa v takejto situáciu ocitne, treba zachovať chladnú hlavu, hlavne keď vytiahnete kľúčik zo zapaľovania, no motor stále pobeží. Jediným spôsobom ako takýto motor vypnúť, je udusiť ho.

Najjednoduchším spôsobom je sadnúť si do auta, stlačiť spojku, zaradiť ten najvyšší prevodový stupeň, brzdový pedál stlačiť až na podlahu a rýchlo pustiť spojku. V takomto prípade by sa teda mal motor vypnúť, presne tak ako pri zlom rozbehu. Takúto možnosť máte však len vtedy, ak vaše auto disponuje manuálnou prevodovkou.

Pri automate môžete udusiť motor tak, že mu zamedzíte prístupu vzduchu. Motor bez vzduchu fungovať nebude, no takéto riešenie prípadu je veľmi nebezpečné a vystavuje vás riziku. Hlavne pokiaľ ste v tej chvíli v strese, nevšimnete si sací otvor a budete ho hľadať zopár sekúnd. Riziko, že sa motor zadrie je pravdepodobné, no je tu aj pravdepodobnosť rozletenia motora alebo len nejakej súčiastky, ktorá vás môže zasiahnuť.

Keď sa už ale rozhodnete zamedziť prístup vzduchu, najlepšie je do sacieho otvoru strčiť kus handry alebo do neho nastriekať celý hasiaci prístroj. V takomto prípade by malo dôjsť ku zamedzeniu prístupu vzduchu a vy by ste v tej chvíli čiastočne zachránili váš motor.

Ako sme písali už vyššie, výskyt poruchy runaway diesel je málo pravdepodobný, no nie nemožný. Tejto poruche sa dá predísť jedine pravidelnou údržbou motora a predovšetkým jeho turbodúchadla. Taktiež chiptuning neprospieva komponentom motora, pokiaľ už majú čo to nabehané. Veľké zvýšenie výkonu proste nemusia zvládnuť.

Pozrite sa ako táto porucha vyzerá v skutočnosti:

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *