Vybitá autobatéria: Pomôžu štartovacie káble alebo nabitie autobatérie?

Vybitá autobatéria? Čo s ňou je, ak nepomôžu štartovacie káble ani nabíjanie? Autobatéria je neoddeliteľná súčasť auta, aj keď nie je priamo jeho komponentom. Autobatéria nám pomáha so štartovaním auta, kedy dodáva dostatočné množstvo energie na to aby motor naštartoval a úlohu autobatérie prebral alternátor. Niekedy sa však stane, že potočíte kľúčikom no nestane sa nič. V takomto prípade sa môže jednať o to, že batéria je už vybitá alebo nadobro odišla. Poďme si teda bližšie povedať, prečo nemôžete naštartovať keď máte staršiu autobatériu, no aj to, prečo sa vám rovnaká situácia môže prihodiť aj na novších autobatériách.

Vybitá autobatéria:

Vybitá autobatéria je stav, kedy sa v nej nenachádza dostatok energie na naštartovanie auta. Toto sa vám môže ľahko stať, pokiaľ spravíte zopár chýb. Jedným z príkladov, pri ktorom sa vám dokáže batéria vybiť sú zapnuté svetlá, ktoré si nikto počas dňa nevšimne. Ak ste vypli motor a zabudli ste vypnúť svetlá, svetlá berú energiu na svietenie z batérie. Pri zapnutých svetlách vám batéria dlho nevydrží a aj keď nasadnete do auta a otočíte kľúčikom do prvej polohy, kontrolky sa vám môžu rozsvietiť, no po otočení kľúčika do druhej polohy sa nič nestane. Jednoducho autobatérii došla šťava a vy máte len pár možností ako tento problém vyriešiť.

Prvou možnosťou, pokiaľ máte štartovacie káble a po blízku kamaráta s autom alebo vlastníte druhé auto, vyhrali ste. Stačí vám otvoriť kapoty, pripojiť káble na autobatériu, chvíľu počkať a cez káble sa vám dostatočne vaša vybitá autobatéria nabije, a vy môžete naštartovať. Pri tejto možnosti, pokiaľ naštartujete pomocou káblov, je odporúčané dlhšie nechať bežať motor, prípadne sa povoziť dlhšie, pretože pokiaľ zase dostatočne nenabijete batériu, opäť sa vám môže stať že po vypnutí už nenaštartujete.

Ako správne pripojiť štartovacie káble:

štartovacie káble
www.pixabay.com
  1. Červený kábel pripojíme ku kladnému pólu vybitej autobatérie
  2. Druhý koniec červeného kábla pripojíme na kladný pól nabitej autobatérie
  3. Čierny kábel ale najskôr pripojíme na záporný pól nabitej autobatérie
  4. Druhý koniec čierneho kábla by sa mal pripojiť na kovový diel auta
  5. Následne naštartujeme auto s nabitou autobatériou
  6. Chvíľu počkáme a trochu zvyšujeme otáčky na naštartovanom aute
  7. Skúsime naštartovať auto s vybitou autobatériou

Pokiaľ vám auto nenaštartuje, treba ešte chvíľu počkať a skúsiť to znovu za pár minút, no taktiež sa vám môže stať že nenaštartujete. To však nemusí byť vaša chyba, pretože chýb môže byť viac. Jednou ktorú by sme spomenuli, je napríklad už slabý alternátor na aute s nabitou batériou a na druhom aute príliš silná vybitá autobatéria, a v takomto prípade málokedy dokážete naštartovať.

Ďalšou možnosťou je roztlačenie auta, no túto možnosť ani nejdeme rozpisovať, pretože veľa výrobcov neodporúča tento „nakopávací akt“ a to hlavne pri tých moderných autách. Takže túto možnosť preskočíme a pozrieme sa na starú klasiku a tou je nabíjanie batérie. Pri nabíjaní batérie by ste mali dávať ale pozor. Samozrejme poďme postupne, pokiaľ máte nabíjačku až doma a auto pred domom, musíte batériu demontovať.

Musíte demontovať kladný a záporný kábel a taktiež batéria býva uchytená väčšinou krytkou a skrutkou. Po demontáži batérie ju pripojíte na nabíjačku. Zase samozrejme plus na plus a mínus na mínus. Pri nabíjaní by ste si mali ale dávať pozor, pretože vám hrozí taktiež nebezpečenstvo. Pri nabíjaní, sa z batérie uvoľňuje vodík a kyslík, čo spolu tvorí nebezpečnú zmes a tak by priestory pre nabíjanie batérie mali byť dobre odvetrávané. Taktiež by ste ju nemali nabíjať niekde, kde používate oheň, napríklad v kuchyni pri varení alebo pri krbe kvôli vodíku, ktorý vylučuje nabíjajúca sa autobatéria.

Vybitá autobatéria sa nabíja maximálnym prúdom 0,1 alebo nižším celkovej kapacity batérie. Batériu taktiež môžeme nabíjať maximálne 30 hodín s konštantným napätím 14,4 V. Úplne vybitú batériu by ste mali dať okamžite na nabíjačku, pretože môže dôjsť ku sulfatácii. Ale prečo si o sulfatácii hovoríme pri nabíjaní autobatérie? Príznaky začiatočnej sulfatácie môžete odhaliť aj pri nabíjaní autobatérie a to tak, že batéria sa vám rýchlo zohreje.

Sulfatácia autobatérie:

vybitá autobatéria
www.pixabay.com

Poďme sa bližšie pozrieť čo je to sulfatácia a ako by ste ju mohli poraziť už v jej začiatkoch. Sulfatácia je nepriaznivý stav pre vašu batériu a taktiež vašu peňaženku. Je to stav, pri ktorom sa na olovených doskách usádzajú kryštáliky síranu olovnatého. Ku tomuto javu môže dôjsť pokiaľ auto dlho stojí bez naštartovania a dobíjania batérie, a čím vyššie teploty sú, tým skôr a rýchlejšie prebehne sulfatácia. Sulfatáciu batérie ale môžeme odhaliť, pretože na batérii sa to prejaví a my si povieme hlavné znaky sulfatácie:

  1. Rapídna strata kapacity batérie
  2. Rýchle zahriatie batérie pri nabíjaní
  3. Zväčšené svorkové napätie
  4. Plynovanie článkov už krátko po začatí nabíjania

Taktiež si v pár bodoch povieme, prečo táto sulfatácia vzniká:

  1. Dlhé státie bez nabíjania batérie
  2. Kľudové napätie nižšie ako 12,5V
  3. Nízka hodnota elektrolytu ( menšia ako 1,22kg/l)
  4. Krátke trasy, pri ktorých sa autobatéria nestačí dobíjať na plné hodnoty

Podľa týchto hlavných znakov, by ste mali vedieť rozpoznať správne fungujúcu batériu a batériu, v ktorej prebieha sulfatácia. Pri začínajúcej sulfatácii si ale viete s ňou poradiť a čiastočne nad ňou vyhrať. Sulfatáciu je ťažké a náročné odstrániť, no čiastočné odstránenie dosiahnete zase len pri nabíjaní.  Postup pri odstraňovaní začínajúcej sulfatácie je následovný. V jednoduchosti, musíte len nabíjať batériu v krátkych intervaloch s veľmi malým prúdom.

Pri nabíjaní batérie by ste sa teda nemali pomýliť s káblami, pre istotu si to zopakujeme. Červený kábel je plusový a čierny je mínusový, teda kostra. Pretože pokiaľ tieto dva káble prehodíte alebo spojíte nastáva skrat, čo taktiež nie je prospešné. Takisto životnosť autobatérie závisí na vašom používaní, v tomto článku sme si povedali o jej poškodení z nedbalosti o ňu, príznaky sulfatácie, čo to je, ako sa prejavuje a čo by ste mali robiť s batériou, aby sa vám takto nepoškodila a samozrejme, pokiaľ nemáte bez údržbovú batériu, s určitosťou by sa vám odvďačila keby ste sa o ňu starali tak, ako sa má.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *