Pneumatiky: Ako ovplyvňuje výška dezénu vlastnosti pneumatiky?

Veľmi často svojím pneumatikám nevenujeme príliš veľa pozornosti a času. To je ale chybou, pretože veľa ľudí si neuvedomuje, že veľmi zjazdené pneumatiky môžu byť hrozbou nie len pre neho samotného, ale aj pre iných účastníkov cestnej premávky. Hazardéri s takýmito pneumatikami teda môžu po našich cestách jazdiť veľmi často a vyplýva to aj z prieskumov.

Podľa zákonov, by sme mali mať pneumatiky s určitou výškou dezénu, ktorý je potrebný na to, aby vaše auto malo dobré jazdné vlastnosti. Pri veľmi zničenom dezéne vám hrozí viacero nebezpečenstiev, čo mnohí vodiči nezvládnu. Pri silnom daždi, môžete dostať na vode rýchlejšie aquaplaning, no hrozí vám na mokrom povrchu aj dlhšia brzdná dráha. A to nehovoríme o zasneženom povrchu cesty, na ktorom môžete mať s takýmito pneumatikami veľmi veľký problém. Ďalším problémom, ktorý sa vám môže vypomstiť, je pri dopravnej nehode. Pokiaľ zistia že dezén je nižší ako je zákonom daný, vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na jazdu v premávke, a tak sa môže poisťovňa hradiť za tento fakt.

V takomto prípade si dávajte pozor a dodržujte minimálne stanovenú hĺbku dezén. Pri kontrole sa výška dezénu meria v strede a jej rozmery, ktoré by ste mali dodržať sú:

Výška dezénu:

  1. Zákonné minimum výšky dezénu v lete: 1,6 mm
  2. Zákonné minimum výšky dezénu v zime: 3,0 mm
  3. Odporúčané minimum výšky dezénu v lete: 3,0 mm
  4. Odporúčané minimum výšky dezénu v zime: 4,0 mm

Poďme sa ale vrátiť na prieskum, o ktorom sme si vraveli už v úvode. Prieskumníci v rámci kampane Continental Vision Zero Roadshow, testovali na pneumatikách výšku dezénu u 1636 vozidiel. Táto kampaň neprebiehala len v SR ale aj v ČR. Na Slovensku bolo otestovaných 723 vozidiel, z ktorých 10 áut malo menší dezén ako je zákonom daný, čiže menší ako 1,6 mm. Pri prieskume na zimných pneumatikách, sa zistilo že až 25 vodičov malo dezén zimných pneumatík menší ako 3,0 mm. Pri takomto prieskume to nie je veľký počet, no keby si to prerátame na všetky autá, čo jazdia po Slovensku, dostaneme trošku iné čísla, čo už je hrozivejšia predstava.

Tento istý test bol vykonaný aj v ČR, kde bolo otestovaných viac vozidiel a to presnejšie 912. Česká Republika je na tom lepšie ako Slovenská, pretože počet vodičov, so zodratým letným dezénom, ktorý nedosahuje výšku ani 1,6 mm sú len 2% z otestovaných 912 vozidiel. Pri zimných pneumatikách už tento rozdiel nie je o moc lepší, pretože až 15% otestovaných nedosahovalo zákonom dané limity pre minimálnu výšku pneumatík. Možno to je aj preto, že v Českej Republike chcú dbať na bezpečnosť cestnej premávky a minimálnu výšku dezénu pneumatík zvýšili až na 4 mm.

Pneumatiky by sme mali voliť s rozvahou, pretože od nich záleží naozaj všetko. Či už to je zrýchlenie, brzdná dráha, dynamika auta maximálna rýchlosť, ale aj spotreba auta. Všetky tieto parametre súvisia s výškou a šírkou pneumatiky, ktorú ste si zvolil na vaše auto.

Vlastnosti pneumatiky:

Na suchom povrchu platí, že pokiaľ máte širšiu pneumatiku, tým rýchlejšie zabrzdíte, pretože brzdná dráha je kratšia aj o niekoľko metrov v porovnaní s úzkymi pneumatikami. Iná situácia nastáva pri brzdení na mokrom povrchu, kde sú tieto pneumatiky menej účinné ako užšie pneumatiky. Je to hlavne kvôli tomu, že široká pneumatika musí odviesť viac vody čo je pri väčšej rýchlosti celkom problém. Preto vám pri širších pneumatikách hrozí, že pri prejazde kalužou vo vyššej rýchlosti dostanete aquaplaning, pričom pri opotrebovaných širokých pneumatikách je toto riziko aquaplaningu ešte väčšie.

Taktiež pri väčších a širších pneumatikách stúpa spotreba auta. Tento fakt sa prejavuje na autách s veľkými pneumatikami a slabým motorom. Pri týchto autách môžeme sledovať rast spotreby aj o 10-15%, no čím väčší objem motora máte, tým vám táto spotreba nebude stúpať až o toľko percent.

Pri autách so slabším motorom so širokými pneumatikami, by ste si mohli všimnúť že maximálna rýchlosť nie je až taká ako s tými užšími. Je to preto, že pri vysokých rýchlostiach na maximálnu rýchlosť vozidla vplýva odpor vzduchu karosérie, ale aj odpor vzduchu samotných kolies. Čím je teda pneumatika širšia, tým nižšiu rýchlosť dokážete s autom vyvinúť. Pri autách s väčším objemom motora je táto menšia maximálna rýchlosť zanedbateľná.

Ďalším faktorom je aj komfort jazdy. Pri širších pneumatikách na normálnych cestách je komfort lepší. No už pri nerovnomernom povrchu a pri menších jamách záleží, že čím vyšší profil pneumatiky máte, tým lepšie jazdné vlastnosti. Pri takomto povrchu sú najlepšie obyčajné pneumatiky s vyšším profilovým číslom, pretože ich výška sa pri jamách dokáže viac deformovať a dokážu lepšie absorbovať nerovnosti na cestách. Taktiež si to môžete všimnúť aj pri výške profilov. Čím vyšší profil máte a idete aj po malých nerovnostiach, nebudete ich tak cítiť, ako keď má pneumatika nižší profil.

Pneumatiky by sme teda mali vyberať opatrne, podľa toho na akých povrchoch jazdíme, aký chceme mať komfort alebo ak riešime spotrebu paliva. Pri kupovaní pneumatík by sme tak mali zvážiť všetky faktory aby sme si vybrali také, ktoré sú pre nás najlepšie. Nevýhoda tých veľkých pneumatík je tá, že čím sú väčšie, tým stúpa aj ich cena.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *