Označenie pneumatiky: Čo znamenajú číslice a písmená na boku pneumatiky?

V dnešnom článku sa pozrieme na označenie pneumatiky a taktiež na jej základné vlastnosti a parametre, ktoré musí spĺňať. Pneumatiky sú vzduchom plnené časti dopravných prostriedkov, ktoré majú tvar toroidu a sú osadené na vnútornom obvode ráfiku. Je to prvotné odpruženie a zaisťuje prenos síl medzi kolesom a vozovkou. Pneumatiky sa plnia vzduchom a vo vnútri pneumatiky býva duša, no taktiež sa používajú aj bezdušové pneumatiky. Na výrobu sa najčastejšie využíva materiál, ktorým je vulkanizovaná guma.

Dnes už tieto pneumatiky plnené vzduchom poznáme bežne, sú obyčajnou súčasťou dnešných automobilov. No v minulosti tomu bolo inak. Patent na takúto pneumatiku získal už v roku 1888 John Boyd Dunlop, no vynašiel ju už o rok skôr. Vyrobil ju zo záhradnej hadice, no nebola určená pre auto ale chcel zlepšiť jazdné vlastnosti trojkolky svojho syna. Tento patent nebol ale prvý, podobný patent získal už v roku 1845 Robert William Thomson, no v tej dobe ešte neboli vhodné vozidla pre takéto pneumatiky a tak na obidva patenty sa rýchlo zabudlo. Neskôr sa ale už začali vo veľkom vyrábať bicykle a tak Dunlop „znovu“ vynašiel túto pneumatiku a už sa tento vynález uplatnil.

Pneumatika sa skladá 3 častí:

  1. Plášť– toto je povinná časť, ktorú obsahuje každá pneumatika
  2. Duša– túto časť majú iba pneumatiky, ktoré obsahujú dušu
  3. Ochranná vložka– ochrannú vložku majú niektoré nákladné autá s pneumatikami s dušou

Plášť pneumatiky

Plášť sa skladá z niekoľkých častí. Základ plášťa tvorí kostra a jej textilné alebo oceľové vlákna sú uložené v pätke pneumatiky a sú upevnené oceľovým drôtom. Hlavný podiel nosnosti kolesa má táto kostra a taktiež je základom pre tvar pneumatiky. Pätka je ďalšou časťou pneumatiky, ktorá má za úlohu prenesenie všetkých síl medzi ráfikom a pneumatikou. Jej ďalšou úlohou je udržanie pneumatiky v ráfiku a jej utesnenie. Ďalšou hlavnou časťou pneumatiky je behúň, ktorý je na povrchu zakončený vzorom, teda dezénom. Na behúň sú nadviazané boky, ktoré túto pneumatiku chránia zboku a zabezpečujú dostatočnú bočnú tuhosť. Pri nízkoprofilových pneumatikách môžeme nájsť na bokoch aj zosílenú časť, ktorá nadväzuje na pätku a okrem ochrany a zosílnia bokov pneumatiky má chrániť aj okraj ráfiku pred jeho poškodením. 

V dnešnej dobe sa stretávame s radiálnymi pneumatikami. Tieto pneumatiky sú tvorené ešte nárazníkom, ktorý je medzi kostrou a behúňom. Nárazník je tvorený taktiež textilnými alebo oceľovými vláknami a zlepšujú pevnosť kostry. Radiálna znamená, že kostra je uložená kolmo na stred osi pneumatiky a nad kostrou je tento nárazník, so šikmo uloženými vláknami. Diagonálne plášte sa používali pri starších autách a pri nich je kostra uložená šikmo, no už bez nárazníka.

Duša

Dušu teda neobsahujú bezdušové pneumatiky, takže sa s ňou nestretnete vždy. Vyrába sa ale z kaučuku alebo butylkaučuku. Jej tvar je toroidový a má ventil. Úlohou duše je neprepustiť vzduch, ktorý je v nej stlačený. Pre osobné automobily je hrúbka duše 1.5-2 mm a pre nákladné automobily je to 3-4mm.

Ochranná vložka

Ochranná vložka sa montuje do pneumatík pre nákladné automobily, kde hrozí že ráfik poškodí dušu. Táto vložka sa teda vkladá na vonkajší obvod ráfika a má tvar tvarovanej obruče. Obruč zabezpečuje oddelenie povrchu duše a ráfika a zabezpečuje taktiež prechod medzi pätkou a ráfikom.

Pri pneumatikách rozlišujeme aj typy dezénov:

  1. Symetrický

Symetrickú pneumatiku môžeme umiestniť na vozidlo na ľubovolnú pozíciu.

  • Asymetrický

Asymetrickú pneumatiku už nemôžeme ľubovolne umiestniť na hocakú pozíciu. Táto pneumatika má vnútornú a vonkajšiu stranu a tie sa líšia vo svojej funkcii. Vnútorná strana pneumatiky má za úlohu prenos brzdných a záberových síl na vozovku a taktiež jej úlohou je odvádzanie vody. Vonkajšia strana má zaisťovať vedenie v priamom smere a stabilitu auta v zatáčkach. U týchto pneumatík teda nepoznáme pravú a ľavú pneumatiku ale má teda označenú pravú a ľavú stranu, ktorú pri nahadzovaní musíme dodržovať.

  • Smerový alebo šípový

Pre jazdu dopredu, má každá pneumatika šípku otáčania.

S ďalším typom pneumatiky sa väčšina z nás nestretne a tak si o nej povieme len zbežne, jej názov je asymetrická šípová pneumatika a používa sa pri superšportoch.

Ďalší typ špeciálnej pneumatiky, s ktorou sa stretne už viac ľudí, je dojazdová pneumatika, ktorá sa označuje run-flat a doslova to znamená jazda s prázdnou pneumatikou. Tieto pneumatiky majú zosílenú bočnicu tak, že aj pri defekte môžete na nej ísť ešte cca 80 kilometrov, ale len pri maximálnej rýchlosti 80 km/hod. Pri poškodení sa táto pneumatika už nedá opraviť a je potrebné ju vymeniť. Takéto pneumatiky sa ale môžu montovať len do automobilov, ktoré sú vybavené s kontrolou tlaku v pneumatikách, pretože bez nich na týchto run-flat pneumatikách vodič ani nemusí vedieť že má defekt. Ich výhodou je že na nich dôjdete ešte tých 80 km, no nevýhodou je o dosť vyššia cena. Je viac výrobcov, ktorí takéto pneumatiky vyrábajú, napríklad :

  1. Continental- označenie pneumatiky SSR,CSR
  2. DUNLOP – označenie pneumatiky DSST
  3. Michelin – označenie pneumatiky ZP
  4. Pirelli, Bridgestone – označenie pneumatiky RFT

Označenie pneumatiky:

Pri kupovaní nových gúm by ste mali vedieť aké gumy chcete na vaše auto. Na tých čo už máte obuté na kolesách, nájdete presné označenie pneumatiky a týmto označením sa môžete riadiť aj pri výbere nových gúm. Pre príklad označenia si vysvetlíme, čo jednotlivé čísla a písmena znamenajú.

Príkladové označenie pneumatiky 205/55 R16 91 T

  1. 205- je to menovitá šírka v milimetroch od od bočnice ku bočnici
  2. 55- je to profilové číslo, ktoré hovorí že výška boku pneumatiky je 55% jej menovitej šírky
  3. R- označuje radiálnu konštrukciu
  4. 16- priemer disku v palcoch alebo aj vnútorný priemer pneumatiky
  5. 91- toto číslo označuje index hmotnosti pneumatiky
  6. T- znamená kategóriu rýchlosti, tabuľku pre maximálne rýchlosti taktiež nájdete pod týmto textom
Maximálne rýchlostné indexy pneumatík
kód mph km/h kód mph km/h
A1 3 5 L 75 120
A2 6 10 M 81 130
A3 9 15 N 87 140
A4 12 20 P 94 150
A5 16 25 Q 100 160
A6 19 30 R 106 170
A7 22 35 S 112 180
A8 25 40 T 118 190
B 31 50 U 124 200
C 37 60 H 130 210
D 40 65 VR cez 130 cez 210
E 43 70 V 149 240
F 50 80 W 168 270
G 56 90 Y 186 300
J 62 100 ZR cez 186 cez 300
K 68 110

V dnešnom článku ste sa mohli dočítať o pneumatikách, z čoho sa skladajú, ako sa označujú a ich maximálne limity, či už v nosnosti alebo rýchlosti. Tieto veci sú taktiež dôležité vedieť, ako aj napríklad to aký dezén je potrebný, aby sa na pneumatikách mohlo jazdiť. Tieto a ďalšie dôležité veci si pre vás pripravíme už v ďalšom článku.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *