Studený motor: Čo sa deje pod kapotou, kým sa agregát zohrieva?

Studený motor dokáže potrápiť vaše auto viac než si myslíte, no čo sa počas jeho zohrievania deje? O studenom motore teda hovoríme vtedy, pokiaľ nie je zohriaty na svoju prevádzkovú teplotu, bez ohľadu na ročné obdobie. Čím je však vonkajšia teplota nižšia, tým neskôr sa agregát zohreje. 

Každý studený štart má na motor nepriaznivý vplyv a je jedno či je leto alebo zima. Samozrejme v zime sa agregát zohrieva dlhšie, podľa vonkajšej teploty a tak nepriaznivé účinky na motor trvajú o to dlhšie. Pre rýchlejšie zohriatie pohonnej jednotky by ste nemali mať hneď od začiatku pustené kúrenie v aute, pretože o to dlhšie sa bude motor zohrievať. 

Studený motor a nedostatočné mazanie jeho komponentov:

nedostatočné mazanie komponentov motora
www.pixabay.com

Počas doby, kým sa zohreje motor a motorový olej, dochádza k nedostatočnému mazaniu jeho komponentov. Motorový olej je vtedy ešte stuhnutý a kvôli jeho hustote nedokáže olejové čerpadlo vyvinúť dostatočný tlak na to, aby sa potrebné množstvo oleja dostalo do mazacej sústavy. To znamená že olejový film na mechanických pohyblivých častiach motora je nedostatočný a práve vtedy sa zvyšuje ich opotrebenie. 

Ako zohriať motor rýchlo a šetrne:

Najlepším riešením pre studený štart je po naštartovaní počkať približne pól minúty a až potom sa vydať na cestu. Kým sa však motor nezohreje na prevádzkovú teplotu, nemali by ste motor vytáčať a otáčky by sa nemali vyšplhať na viac ako 2500 ot/min. Pri zohrievaní agregátu by ste ale nemali ani motor podtáčať a držať ho v nízkych otáčkach, teda ručička otáčkomeru by nemala klesnúť pod 1500 ot/min. Zaťaženie motora je práve vtedy ešte väčšie, ako keď otáčkomer o trochu presiahne 2500 otáčok. Agregát by ste ale nemali vytáčať ani ihneď po dosiahnutí prevádzkovej teploty. Netreba totiž zabúdať na to, že motorový olej sa nedokáže zohriať tak rýchlo ako chladiaca kvapalina.

Studený motor zvyšuje spotrebu paliva:

spotreba paliva
www.pixabay.com

Spotreba paliva je pri studenom motore vyššia ako pri zohriatom práve preto, že potrebuje k plynulému chodu viacej paliva. Pokiaľ máte naštartovaný studený motor, voľnobežné otáčky sú taktiež väčšie, pričom spotreba na voľnobehu je vtedy výrazne vyššia. Ak motor zohrievate na voľnobehu a pritom v aute zapnete kúrenie, motor sa vám bude zohrievať veľmi dlho, čo sa nepriaznivo prejaví na spotrebe. Pri jednorázovom odsledovaní sa vám to nemusí vôbec zdať, no ak by ste si tieto spálené litre benzínu/nafty spočítali, zabolela by vás hlava. 

Zvýšené emisie výfukových plynov

zvýšené emisie
www.pixabay.com

Zvýšená spotreba paliva a nedostatočné mazanie pohyblivých komponentov motora však nie sú jediné problémy studeného motora. Počas zohrievania motora sú takmer dvojnásobne zvýšené emisie výfukových plynov, čo je spôsobené tým, že motor spaľuje bohatšiu zmes. To sa však deje až dovtedy, kým sa na prevádzkovú teplotu nezohreje katalyzátor a lambda sonda. Horšie sú na tom vznetové agregáty, ktoré sú vybavené DPF filtrom. Ten potrebuje pre svoju správnu funkciu dosiahnuť prevádzkovú teplotu až 600 °C. 

Studené štarty výrazne ovplyvňujú životnosť motora a pokiaľ jazdíte krátke trasy, kedy sa motor nedokáže zohriať na prevádzkovú teplotu, mali by ste skrátiť interval výmeny motorového oleja. To by však nebol až taký problém, no po naštartovaní by ste mali motor zohriať, nielen kvôli oleju, ale aj katalyzátoru, DPF filtru, lambda sonde a mnohým ďalším komponentom.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *