Poškriabané alebo prasknuté čelné sklo: Čo v takomto prípade robiť?

V dnešnom článku sa pozrieme na to, kedy je poškriabané alebo prasknuté čelné sklo skutočným problémom a ako sa dá zachrániť. Výhľad šoféra je veľmi dôležitý a tak každý škrabanec alebo prasklina môže ohroziť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Hlavný faktor, ktorý ovplyvní vodiča s takýmto sklom je noc, kedy sa svetlo od protiidúcich vozidiel alebo lámp rozptyľuje v ryhách alebo prasklinách skla.

Ako postupovať ak máte poškriabané čelné sklo?

Pokiaľ sa jedná len o jemné a malé škrabance, nemusíte si lámať hlavu s drahou výmenou čelného skla. Existujú totiž firmy, ktoré vám sklo s malými škrabancami dokážu vyleštiť tak, aby vyzeralo ako nové. Princíp leštenia skla je podobný, ako pri leštení laku od drobných škrabancov, no okrem toho, že sa pri tomto úkone používajú iné prostriedky, je aj pracnejšie a teda drahšie.

Vyleštiť čelné sklo si môžete aj sami doma, no ručné leštenie niekedy nemusí mať ideálny výsledok. Vtedy sa na sklo nanesie brusná pasta, ktorá je určená na sklovitý povrch a ten sa preleští. Oveľa lepší výsledok dosiahne strojové leštenie, čo je samozrejme drahšie a tiež je potrebné byť opatrnejší. Sklo sa pri ňom rýchlo zahrieva a tak môže dôjsť k jeho prasknutiu.

Ak máte na čelnom skle hlbšie škrabance, leštenie vám nepomôže. V tomto prípade je potrebné sklo brúsiť, no to si vyžaduje už skúsenú ruku majstra. Pri neodbornom brúsení síce môže sklo vyzerať pekne, no dokáže vám narobiť veľa problémov. Neodborné brúsenie môže zo skla vytvoriť šošovku, ktorá vám bude počas jazdy skresľovať objekty a vy tak môžete ľahko nabúrať. Ak si dáte vybrúsiť čelné sklo, musí sa brúsiť jeho celá plocha, čo je časovo náročné a veľmi pracné. Okrem toho stráca sklo kvôli úbytku materiálu svoju pevnosť.

Prasknuté čelné sklo

Ak máte na čelnom skle prasklinu, ktorá je menšia ako 2 centimetre, nemusíte ísť hneď na výmenu celého skla. Takáto malá prasklina sa dá pekne zaceliť tak, aby čelné sklo vyzeralo ako keby nebolo nikdy prasknuté. Ak však takúto prasklinu na čelnom skle objavíte, nemali by ste s jej opravou dlho čakať. Je veľmi pravdepodobné, že sa časom zväčší, čo môže viesť k pokute a následne aj k výmene celého čelného skla.

Najhorší prípad prasknutého čelného skla je po celej šírke alebo dĺžke. V tomto prípade majiteľ nemá na výber a tak je jeho jedinou možnosťou výmena. Výmena čelného skla by však nemala padnúť do rúk amatérov. Pri neodbornom vyrezávaní by sa mohlo okolie čelného skla poškriabať a pokiaľ by sa miesta, kde je čelné sklo nalepené neošetrili, začala by sa tam tvoriť hrdza. Takisto by vám mohla spoza neodborne nalepeného čelného skla presakovať voda do interiéru automobilu.

Za poškriabané alebo prasknuté čelné sklo vám hrozí pokuta

Zákon považuje vozidlo za technicky nespôsobilé na jazdu, ak je poškodenie čelného skla v stieranej ploche väčšie ako 20 mm. Pokiaľ teda máte na čelnom skle ryhu alebo prasklinu v mieste, kde vám dočiahnu stierače väčšiu ako 2 centimetre, považuje sa takéto vozidlo za technicky nespôsobilé. Za jazdu s takýmto čelným sklom môžete odísť s pokutou vo výške 60€. Taktiež vám policajti môžu zadržať technický preukaz od auta dovtedy, kým prasklinu alebo škrabanec neodstránite a až následne si budete môcť technický preukaz vyzdvihnúť na polícii.

S prasknutým čelným sklom sa na PZP nespoliehajte

Poisťovne majú síce povinnosť uhradiť vzniknutú škodu z PZP, no len v prípade, kedy je vinník známy a škodová udalosť sa stala skutočne spôsobom, akým ju obaja účastníci nehody popisujú. To znamená, že ak vám z auta, ktoré ide pred vami odskočí kameň, ktorý vám poškodí čelné sklo, musíte vozidlo zastaviť a majiteľ vozidla idúceho pred vami sa musí k tomuto skutku priznať. 

Samotné priznanie vinníka však poisťovni stačiť nemusí a to ani v prípade, ak podpíše záznam o nehode alebo prípadne ak sú na mieste škody aj policajti. Ani jeden z týchto faktorov vám nemusí stačiť na to, aby vám poisťovňa z PZP uhradila škodu na vašom aute. Ideálnym prípadom je ten, pokiaľ máte v aute kameru a poskytnete z nej záznam obhliadkovému technikovi.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *