BMW xDrive: Ako funguje inteligentný pohon všetkých kolies?
Systém xDrive je inteligentný pohon kolies, vyvinutý automobilkou BMW, ktorý prenáša a rozdeľuje silu motora na všetky štyri hnacie kolesá. Tento systém teda poskytuje vysokú mieru bezpečnosti, dynamiky a efektivity prenosu výkonu motora na hnacie kolesá a je tak skvelým pomocníkom najmä pri jazde po klzkom a prašnom povrchu.
Narozdiel od iných systémov pohonu všetkých kolies, nemá systém xDrive stály pomer rozdelenia výkonu na prednú a zadnú nápravu automobilu. Systém BMW xD totiž dokáže variabilne meniť pomer sily motora, rozdeľovanej na jednotlivé nápravy automobilu v priebehu zlomku sekundy. Okrem toho však tento systém dokáže presmerovať v prípade potreby všetok výkon motora len na jednu nápravu.
To znamená, že automobil vybavený systémom xDrive disponuje nielen vysokou mierou bezpečnosti, ale aj špičkovou trakciou, vďaka čomu sa výkon motora účinne premení na jazdnú dynamiku a zrýchlenie.
Rozdelenie výkonu:
Základný pomer rozdelenia výkonu pri systéme xDrive za normálnych podmienok 40% na prednú nápravu a 60% na zadnú nápravu. Vďaka tomuto rozdeleniu výkonu medzi prednú a zadnú nápravu má automobil podobnú charakteristiku jazdy ako automobil s pohonom zadných kolies. Zadná náprava, je pri systéme xDrive, pokiaľ to jazdná situácia dovoľuje vždy preferovanou poháňanou nápravou. Oproti klasickým systémom pohonu všetkých štyroch kolies, majú automobily značky BMW s pohonom xDrive oveľa menší sklon k nedotáčavosti, a to najmä vďaka tomu, že preferovanou poháňanou nápravou je vždy už spomínaná zadná náprava.
Ako funguje systém xDrive:
Systém je ovládaný pomocou elektronicky riadenej viaclamelovej medzinápravovej spojky, ktorá mení rozdelenie sily (výkonu motora) medzi obe nápravy automobilu. Rozdelenie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu prebieha veľmi rýchlo a plynulo, v niekoĽkých desatinách sekúnd, takže si to vodič ani nevšimne. Oproti iným systémom však medzinápravová spojka nepripína zadnú nápravu k pohonu automobilu, ale práve naopak prednú nápravu.
Riadiaca jednotka systému spolupracuje so systémom DSC (Dynamic Stability Control) v preklade dynamická kontrola stability. Pomocou senzorov systému DSC dokáže systém xDrive eliminovať pretáčavosť a nedotáčavosť automobilu tým, že presmeruje viac výkonu motora na prednú, alebo zadnú nápravu podľa potreby. Výsledkom kombinácie týchto dvoch systémov je okrem lepšej trakcie automobilu aj zvýšenie jeho aktívnej bezpečnosti.
Stručne povedané, systém xDrive zlepšuje jazdnú dynamiku automobilu a je natoľko flexibilný, že ho môže využívať drvivá väčšina modelov BMW.
Pozrite sa na krátku videoukážku o tom, ako tento systém funguje: