Dieselgas LPG, duálny pohon: O čo ide a aké sú jeho výhody či nevýhody?

Výraz Dieselgas LPG označuje systém na duálny pohon, presnejšie na pohon pomocou nafty a skvapalneného ropného plynu LPG. Pri úprave dieselového motora na systém Dieselgas LPG dochádza ku kombinovanému spaľovaniu LPG, nafty a vzduchu.

To znamená, že ide o úplne inú úpravu motora ako napríklad pri prestavbe dieselového či benzínového motora na LPG, kedy skvapalnený zemný plyn úplne nahrádza pôvodné palivo. Pri systéme Dieselgas LPG ide o niečo úplne iné. Ako som už spomínal, v spaľovacom priestore sa totiž nachádza nie len LPG a vzduch, ale aj nafta.

Pri tomto systéme je možné nahradiť až 70% množstva nafty skvapalneným ropným plynom, vďaka čomu je možné dosiahnuť až 30% úsporu financií v porovnaní s tým, keby auto jazdilo čisto len na naftu.

Aké sú výhody duálneho pohonu Dieselgas LPG a ako to funguje?

 V splynovači mení LPG svoje skupenstvo z kvapalného na plynné a následne sa pridáva do nasávaného vzduchu, ktorý prúdi sacím potrubím motora. Vďaka plynnému skupenstvu sa LPG lepšie premiešava so vzduchom, čím vznikná výbušnejšia zmes, ktorá sa zapáli po vstreknutí nafty. Takáto kombinácia paliva má oveľa lepšie vlastnosti ako samotná nafta, pretože dochádza k rýchlejšiemu zapáleniu zmesi a jej dokonalejšiemu prehoreniu. Vďaka tomu je obsah pevných častíc vo výfukových plynoch nižší ako pri spaľovaní čistej nafty.

V závislosti od množstva LPG, ktoré nahradí naftu sa menia aj parametre motora. Vďaka vysokému oktánovému číslu LPG (103 až 111 oktánov) totiž narastie krútiaci moment a výkon automobilu, čo bude predovšetkým citeľné v nízkych otáčkach. Motor však bude mať okrem vyššieho výkonu aj hladší, tichší a kultivovanejší chod, ako v prípade, keby bežal len na naftu.

Princíp úspory financií za palivo však spočíva pri systéme Dieselgas LPG len v tom, že pridaním ďalšieho výbušnejšieho a lacnejšieho paliva, ktorým je LPG, bude motor potrebovať menej nafty na to, aby mal rovnaký výkon. Nafta je jednoducho nahradená lacnejším LPG.

Kombináciu nafty a skvapalneného ropného plynu možno v podstate aplikovať na akýkoľvek naftový motor. Všeobecne sa však táto zmena viac oplatí pri nákladných alebo ťažkých vozidlách, ktoré sú neustále v prevádzke, pretože cena prestavby je ešte o niečo vyššia, ako prestavba benzínu na LPG a taktiež úspora financií nie je až tak vysoká ako v prvom prípade.

Úspora paliva pri systéme Dieselgas LPG:

úspora paliva
www.pixabay.com

Úspora paliva sa v priemere pohybuje medzi 10-30% v závislosti od typu motora a štýlu jazdy. Spotreba je taktiež ovplyvňovaná množstvom, respektíve percentuálnym množstvom LPG, ktoré nahradí naftu. V každom prípade je však LPG podstatne lacnejšie ako nafta, takže úspora financií by nastala aj v prípade, ak by bola kombinovaná spotreba nafty a LPG rovnaká ako spotreba nafty pred úpravou.

Prestavba dieslu na Dieselgas LPG:

Pri prestavbe motora na duálny pohon, ostáva v motore všetko bez zmeny. Jednoducho sa len technici pohrajú s riadiacou jednotkou motora, pridajú potrebné zariadenia ako nádrže, vstrekovače, splynovač, potrubia a ďalšie.  Pri tomto riešení sa k zapáleniu zmesi nepoužívajú zapaľovacie sviečky, pretože zmes je vznietená vysokým kompresným pomerom. Vysoký kompresný pomer nevadí ani zmesi nafty a LPG, ktoré má oktánové číslo 103 až 111, čím sa predchádza detonačnému spaľovaniu. Veľkým mínusom sú však vysoké vstupné náklady na prestavbu, tie sa v závislosti od typu motora, objemu a počtu valcov pohybujú od 1200 eur a vyššie.

Výhody prestavby motora na Dieselgas LPG:

  • Nekoná sa žiaden nenávratný zásah do konštrukcie motora
  • Možnosť návratu k pôvodnému prevedeniu, respektíve k odstráneniu úpravy
  • Vlastnosti vznetového motora sú zachované aj v prípade veľkého percentuálneho nahradenia nafty skvapalneným ropným plynom
  • Možnosť kedykoľvek vozidlo prepnúť na základné palivo (naftu)
  • Motor spĺňa vyššiu emisnú normu ako pred úpravou
  • Vyšší výkon a krútiaci moment vďaka vysokému oktánovému číslu LPG
  • Široká sieť čerpacích staníc
  • Nižšia hlučnosť motora

Nevýhody prestavby motora na Dieselgas LPG:

  • zmenšenie priestoru kufra kvôli umiestneniu nádrže na LPG
  • Zákaz vjazdu do podzemných garáži
  • povinné prehliadky palivovej sústavy a nádrže
  • nákladnejší servis
  • jazdné vlastnosti automobilu sa môžu vplyvom zaťaženia zadnej nápravy tlakovou nádržou výrazne zmeniť
  • vysoké vstupné náklady

Prestavba auta na duálny pohon Dieselgas LPG  je vhodná skôr pre ťažké nákladné vozidlá, kamióny, dodávky či služobné autá, ktoré mesačne najazdia veľký počet kilometrov. V takýchto prípadoch je prestavba užitočná a už za niekoľko mesiacov sa dokážu vstupné náklady majiteľovi vozidla vrátiť späť.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *