Žhaviace sviečky: Ako fungujú a aká je ich životnosť?

Žhaviace sviečky sa nachádzajú v každom vznetovom motore, čo je vlastne dôvod, prečo by o nich majitelia s týmto typom motora mali vedieť viac, ale aj dôvod prečo sme sa rozhodli pre vás napísať tento článok, v ktorom sa dozviete všetky základné informácie o týchto malých, no zato veľmi potrebných zariadeniach. V dnešnom článku sa teda dozviete o tom, ako žhaviace sviečky fungujú, ako sa prejavuje ich porucha a tiež aj to, aká je ich životnosť. Takže bez ďalších zbytočných rečí poďme na to.

Žhaviace sviečky sú elektrické zariadenia, ktoré sú umiestnené v hlave valcov, pričom sa nachádzajú v spaľovacej komore každého vznetového motora.

Ako fungujú žhaviace sviečky?

Žhaviace sviečky sa používajú vo vznetových motoroch automobilov a ich funkciou je vytvoriť dostatok tepla aby mohol motor naštartovať. Narozdiel od zapaľovacích sviečok, ktoré sa využívajú v zážihových motoroch, pracujú žhaviace sviečky len počas žhaviaceho procesu, ktorý je rozdelený na tri fázy, a to presnejšie:

Predžhavenie:

Predžhavenie je fáza žhavenia, počas ktorej je kľúčik automobilu otočený v druhej polohe a počas ktorej sú na palubnej doske auta rozsvietené kontrolky, medzi ktorými sa nachádza aj kontrolka motora.

Štartovanie:

Žhaviace sviečky pracujú počas štartovania motora, kedy dodávajú dostatočné množstvo tepla v spaľovacom priestore motora, na to, aby naštartoval.

Dožhavenie:

Dožhavenie je posledná fáza žhavenia, ktorá prebieha až po naštartovaní motora a dĺžka tejto fázy je závislá od vonkajšej teploty a teploty chladiacej kvapaliny. Čím je vonkajšia teplota nižšia, tým trvá fáza dožhavenia dlhšie. Táto fáza má pre vznetový motor veľký význam, pretože sa pri nej znižuje množstvo škodlivín vo výfukových plynoch, palivo sa lepšie spaľuje a motor ma hladší chod.

Žhaviace sviečky dokážu vyvinúť teplotu približne 850 stupňov celzia v priebehu niekoľkých sekúnd. V priemere má žhaviaca sviečka približne 4 až 6 milimetrov. Hlavne pri motorch s priamym vstrekovaním paliva je potrebné aby boli žhaviace sviečky čo najtenšie, pretože sa tak predchádza narušeniu vírenia paliva vo valci.

Žhaviace sviečky a ich životnosť:

Životnosť žhaviacich sviečok je závislá od počtu štartov motora, no končí cca po najazdení 30 000 až 50 000 kilometrov, čo zodpovedá približne dvom rokom používania. Dobrý stav žhaviacich sviečok je žiadúci hlavne v zime a chladnom počasí. Pokiaľ sú žhaviace sviečky vo výbornom stave nemali by ste v chladnom počasí mať s naštartovaním motora žiaden problém (ak je autobatéria v dobrom stave). Nie je totiž veľmi príjemné, keď sa ráno náhlite do práce a po niekoľkých pokusoch naštartovať zistíte, že to jednoducho nepôjde.

Výmena žhaviacích sviečok:

Výmena žhaviacích sviečok patrí medzi ľahké úkony, ktoré bez väčších problémov zvládne každý šikovný, ale aj menej šikovný domáci majster. Napriek tomu sa však veľmi často stretávam s autami, respektíve s motormi áut, pri ktorých sa úplný amatéri snažili vymeniť žhaviace sviečky, no zanechali po sebe viac škody ako úžitku. Medzi škody pri neodbornej montáži a demontáži patria napríklad zalomenie starej žhaviacej sviečky, či strhnutie závitu žhaviacej sviečky. V takomto prípade sa však výmena žhaviacích môže nehorázne predražiť , v závislosti od cenníku servisu (cca 70 – 120 eur). Potrebných je totiž hneď niekoľko úkonov, ako napríklad vytiahnutie starého žhaviča, vyčistenie šachty žhaviacej sviečky či oprava závitu.

Pokiaľ sa však rozhodnete vymieňať žhaviče doma, prajeme vám veľa šťastia a musíme vás upozorniť aj na to, že by ste pri výmene žhaviacich sviečok, nemali zabudnúť na to, vymeniť všetky žhaviace sviečky súčasne.

Postup pri výmene žhaviacích sviečok:

  • zabrániť nečistotám v prieniku do spaľovacieho priestoru.
  • dotiahnúť žhaviče správnym uťahovacím momentom
  • zapojenie autobatérie

Porucha žhaviacích sviečok:

Pozrime sa na tie najčastejšie poruchy, ktoré trápia žhaviace sviečky.

  • tepelné preťaženie starých žhaviacich sviečok
  • skrat alebo prerušenie elektrických kontaktov žhaviacej sviečky
  • poškodenie počas používania
  • nadmerné opotrebovanie
  • mechanické poškodenie pri výmene žhaviachich sviečok

Pokiaľ sú žhaviace seviečky v zlom technickom stave, môžu zapríčiniť obtiažné štartovanie motora, no a pokiaľ sa vám aj napriek tomu podarí naštartovať, majú takéto žhaviace sviečky za následok počas fázy dožhavenia nadmerné zvýšenie spotreby, hluku a dymivosti motora, čo vedie samozrejme aj k zvýšeniu hodnôt emisií.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *