Brzdové doštičky: Na čo slúžia a ako fungujú?
Brzdové doštičky, či inak brzdové platničky sú jednou z 3 hlavných komponentov bŕzd. Teda pokiaľ rátame kotúčové brzdy, pretože v bubnových brzdách už brzdové doštičky nie sú. Pri stlačení brzdového pedálu sa do hadičiek presunie brzdová kvapalina, ktorá sa dostane až ku brzdovému strmeňu, v ktorom sa vysunie piestik alebo piestiky a práve vtedy začnú doštičky plniť svoju úlohu a v tomto momente auto začína brzdiť.
Brzdové doštičky a servis
Ľudia brzdám venujú len málo pozornosti. Veľkú pozornosť majú brzdy len pri servisných prehliadkach v servisoch, kedy človek musí chodiť s novým autom na takéto prehliadky len z dôvodu, že mu to prikazuje záruka auta. Samozrejme je veľa komponentov, ktoré treba udržiavať v tom najlepšom stave a brzdy taktiež patria do tejto skupiny. Funkčné a účinné brzdy potrebujeme vždy, a tak by sme ich tiež nemali zanedbávať a dbať na ich dôkladnú údržbu.
Brzdové platničky sú síce vyrobené z materiálov, ktoré vydržia dlho a bývajú aj vystužené, no aj na priek tomu by sme si mali na ne dávať ešte väčší pozor ako na ostatné časti kotúčovej brzdy. Nikdy nevydržia toľko ako brzdový kotúč a taktiež vám vydržia kratšie ako je životnosť brzdového strmeňa. Brzdové doštičky majú teda určitú životnosť, ktorá sa pohybuje podľa dvoch záležitostí. Prvou je kvalita bŕzd, takže materiál z ktorého sú doštičky vyrobené. Druhou záležitosťou je váš štýl jazdy, teda či brzdy neprehrievate, či brzdíte motorom a ako prudko brzdíte.
Na brzdových doštičkách je nosná plocha, na ktorej je umiestnená trecia vrstva, vďaka ktorej tieto doštičky dokážu vytvoriť brzdný účinok pri stlačení brzdového kotúča. Trecia vrstva týchto doštičiek je tvorená špeciálnym materiálom, ktorý musí mať také vlastnosti, aby vydržal pokope a aby sa nezodral hneď pri prvom brzdení. Brzdové platničky musia mať taktiež veľmi dobrý odvod tepla, pretože inak by brzdy začali vädnúť práve vplyvom brzdenia, pretože pri brzdení vznikajú medzi doštičkami a kotúčom veľké teploty. Pri brzdení, sa vytvára prach a oter nesmie byť zdraviu škodlivý a taktiež nesmie byť škodlivý ani pre životné prostredie. Brzdové platničky musia mať vysoký koeficient trenia, ktorý avšak nemôže byť rozdielny pri malej a vysokej záťaži. Pre výdrž brzdových platničiek, je trecí materiál vytvorený tak, aby mal čo najmenšiu deformovateľnosť a stlačiteľnosť.
Dnes sú brzdové platničky vyrábané z materiálov, ktorý vydrží čo najdlhšie. Aj keď pri výmene bŕzd zistíte, že brzdové kotúče sú vždy drahšie ako páry brzdových doštičiek, výrobcovia bŕzd sa snažia, aby ste s platničkami nemali nejaké veľké problémy a aby boli hlavne účinné a zdraviu neškodné. Poučili sa z minulosti, kedy sa tieto doštičky vyrábali z azbestu, kde sa o nich zistilo, že mali škodlivé účinky na ľudské zdravie. Výrobcovia dnes dovoľujú používať viacero typov brzdových doštičiek, ktoré sú predpísané, no každý materiál ma iné vlastnosti, a tak aj každé brzdové doštičky budú iné. Veľmi záleží aj na cene, ktorú ste ochotní investovať do brzdového segmentu. Tu sú 4 typy brzdových doštičiek, ich vlastnosti a materiál, z ktorého sa vyrábajú.
- Nemetalické brzdové doštičky
Tento prvý typ brzdových doštičiek sa, ale v minulosti nevolal ako nemetalické brzdové doštičky. Ich názov bol organické alebo bezazbestové brzdové doštičky. Vyrábali sa z organických vlákien, ktoré boli ešte spájané živicou. Dnes už doba pokročila a takýto spôsob výroby sa už nepoužíva, namiesto toho sa používajú rôzne syntetické vlákna ako napríklad aramidové a polyakrylnitrilové vlákna. Celulóza a spekané sklo, sú materiály, ktoré sa stále používajú na výrobu.
Výhoda nemetalických brzdových platničiek spočívala v dlhej životnosti brzdového kotúča, no celkovo brzdové platničky nevydržia tak dlho. Tento typ doštičiek má najnižšiu životnosť, čo znamená značné a rýchle opotrebenie, hlavne oproti ostatným typom brzdových doštičiek. Pokiaľ by ste na kotúč obuli takéto brzdové doštičky, môžete rátať s vädnutím, prehrievaním bŕzd pri športovej jazde, pretože nemajú dobrý odvod tepla.
2. Nízkometalické brzdové doštičky
Nízkometalické brzdové platničky, sú takým stredom v obsahu kovových čiastočiek, keďže obsahujú len niečo okolo 10-30% kovových čiastočiek. Oproti polometalickým sú lacnejšie, no sú o niečo mäkšie a menej derú kotúč. Pri brzdení netvoria ani toľko prachu, no ich brzdný účinok je o niečo slabší. Takéto brzdové doštičky využívajú autobusy alebo nákladné autá.
3. Polometalické brzdové doštičky
Polometalické brzdové doštičky sú v dnešnej dobe najpoužívanejším typom brzdových doštičiek. Ich výhoda spočíva v odolnosti voči prudkému brzdeniu a vädnutiu. Polometalické doštičky, ale produkujú zo všetkých najviac prachu, no pri brzdení sa najviac opotrebúva aj kotúč. Tieto doštičky obsahujú približne 30-65% kovových čiastočiek, vďaka čomu sú také odolné. Takéto percentá kovových čiastočiek sa využíva v bežných automobiloch na bežnú prevádzku. To znamená, že na závody alebo v závodných autách sa využívajú lepšie brzdy z čoho vyplýva, že brzdové platničky musia byť kvalitnejšie, a tak obsahujú aj väčšie množstvo takýchto kovových čiastočiek. Avšak produkujú veľa prachu, sú veľmi hlučné a opotrebenie kotúča je extrémne, na úkor toho všetkého je ich brzdná sila veľmi kvalitná.
4. Keramické brzdové doštičky
Nakoniec by sme si napísali o najnovšom type brzdových platničiek a tými sú keramické. Keramika síce dobre znáša teplo, no tieto doštičky sú dodatočne vybavené čiastočkami medi, čo znamená že sú odolné voči prehrievaniu. Keramické brzdové platničky majú omnoho dlhšiu životnosť, ako ostatné, produkujú menej prachu a sú odolnejšie. Ich nevýhodou je cena.
V bežnej premávke počas leta pri stiahnutom okne, pustenej hudbe vám dokážu nepríjemne ochromiť sluch len dve veci. Keď za vami na semafore stoja policajti a nechce sa im čakať, samozrejme zapnú majáky a preletia križovatku. Druhým nepríjemným zvukom, ktorý vás môže prekvapiť je pískanie bŕzd na inom aute. Veľa ľudí si ale myslí že to značí staré a rozsypané brzdy, čo môže ale aj nemusí byť pravda.
Druhým prípadom, prečo brzdy pískajú, môže byť fakt, že pri brzdení, brzdová sústava premieňa pohybovú energiu na teplo. Pri každom jednom brzdení tak dochádza k chveniu a jemným vibráciám, čo sa prejavuje týmto akustickým javom. Ak ste teda vymenili brzdy za nové a aj tak vám pískajú, nemusí to hneď značiť problém. Nové brzdové komponenty si potrebujú takpovediac sadnúť.
Brzdové doštičky sú teda základom bezpečnosti posádky auta, pretože zabezpečujú zastavenie alebo pribrzdenie vozidla a to aj v nevyhnutných prípadoch. Preto sa netreba starať len o pekný lak na aute, čisté disky a zvyšovanie výkonu motora. Hlavná pozornosť by mala byť zameraná na brzdy a teda aj brzdové doštičky, ktoré vydržia z brzdových komponentov kotúčovej brzdy najmenej.