Žhaviče: Ako fungujú a na čo slúžia?

Žhaviče sú zariadenia, ktoré nesmú chýbať v žiadnom vznetovom motore, ktorý sa nachádza pod kapotou automobilu. Ak by ste to náhodou nevedeli, tak žhaviče sú slangový výraz pre žhaviace sviečky. Práve preto, že sa žhaviče nachádzajú v každom vznetovom motore, mali by o nich majitelia áut s týmto motorom vedieť viac.

Určite sa vám už niekedy stalo, že vás váš dieselový motor v chladnom a zimnom počasí sklamal. To však mohlo znamenať hneď tri veci, buď to zamrznuté palivo v palivovom filtri, vybitú autobatériu alebo nefunkčné, či veľmi opotrebované žhaviče. O zvyšných dvoch možnostiach sme si napísali v iných článkoch a tak nás dnes bude zaujímať len jediná z nich, a tou sú opotrebované a nefunkčné žhaviče.

Poďme sa teda bez ďalších zbytočných rečí pozrieť na to, ako tieto malé zariadenia fungujú.

Ako fungujú žhaviče?

Žhaviče sú malé elektrické zariadenia nachádzajúce sa v hlave valcov každého valca vznetového motora, pričom je každý jeden valec motora vybavený jedným žhavičom. Vznetový motor, na rozdiel od toho zážihového, nezapaľuje pracovnú zmes pomocou iskry zo zapaľovacej sviečky, ale pomocou vysokej kompresie, respektíve vysokého tlaku, ktorý vytvára vysokú teplotu v spaľovacom priestore.

Vzduch, ktorý je nasávaný do valcov je stláčaný, vďaka čomu sa zahreje na veľmi vysokú teplotu a po vstreknutí paliva dôjde k zážihu. Toto je veľmi stručne a laicky vysvetlený princíp práce vznetového motora. Nás však v dnešnom článku nebude zaujímať priamo princíp práce vznetového motora, ale práve to, načo slúžia už spomínané žhaviče, ktorými je takýto motor vybavený.

Funkcia žhavičov:

Pokiaľ prebieha štart motora v studených, chladných podmienkach, je nutné, aby bolo do spaľovacieho priestoru privedené dodatočné teplo, pretože len samotné teplo vytvorené pri kompresii nestačí na to, aby mohol vznetový motor v takomto počasí naštartovať. O túto úlohu sa starajú žhaviče, ktoré sa vďaka prísunu elektrickej energie dokážu rozohriať až na 1000 °C, čo je dostačujúce na to, aby mohol motor bez problémov naštartovať aj vo vysokých mrazoch. Toto dodatočné teplo privedené cez žhaviče tak značne zvyšuje schopnosti motora naštartovať.

Žhaviče však nepracujú nepretržite ako zapaľovacie sviečky, ale len počas troch fáz motora. Medzi  ne patrí:

Predžhavenie:

Predžhavenie je fáza žhavenia, počas ktorej je kľúčik automobilu otočený v druhej polohe a počas ktorej sú na palubnej doske auta rozsvietené kontrolky, medzi ktorými sa nachádza aj kontrolka motora.

Štartovanie:

Žhaviace sviečky pracujú počas štartovania motora, kedy dodávajú dostatočné množstvo tepla v spaľovacom priestore motora, na to aby naštartoval.

Dožhavenie:

Dožhavenie je posledná fáza žhavenia, ktorá prebieha až po naštartovaní motora a dĺžka tejto fázy je závislá od vonkajšej teploty a teploty chladiacej kvapaliny. Čím je vonkajšia teplota nižšia, tým trvá fáza dožhavenia dlhšie. Táto fáza má pre vznetový motor veľký význam, pretože sa pri nej znižuje množstvo škodlivín vo výfukových plynoch, palivo sa lepšie spaľuje a motor ma hladší chod.

Žhaviace sviečky dokážu vyvinúť teplotu približne 850 stupňov celzia v priebehu niekoľkých sekúnd. V priemere má žhaviaca sviečka približne 4 až 6 milimetrov. Hlavne pri motoroch s priamym vstrekovaním paliva je potrebné aby boli žhaviace sviečky čo najtenšie, pretože sa tak predchádza narušeniu vírenia paliva vo valci.

Konštrukcia žhavičov:

Ako sme už vyššie spomínali, žhaviče sú namontované v hlave valcov, pričom žhaviaca tyčinka zasahuje do žhaviacej komory, prípadne pri vznetových motoroch s nepriamym vstrekovaním paliva do predkomôrky. Žhaviaca tyčinka by mala byť umiestnená na okraji oblaku rozvíreného paliva, aby sa tak teplo potrebné pri naštartovaní motora aplikovalo presne tam, kam je to potrebné. Za žiadnych okolností sa však žhaviaca tyčinka nesmie pliesť do cesty vstrekovaču, pretože by v takomto prípade nebolo zabezpečené správne rozprášenie paliva a tým ani vytvorenie zápalnej zmesi.

Priemerná žhaviaca sviečka má približne 4 až 6 milimetrov a hlavne pri motoroch s priamym vstrekovaním paliva je potrebné, aby boli žhaviace sviečky čo najtenšie. Čím je žhaviaca sviečka tenšia, tým je pravdepodobnosť narušenia vírenia paliva vo valci nižšia.

Životnosť žhavičov:

Životnosť žhavičov je závislá od počtu štartov motora, no končí cca po najazdení 30 000 až 50 000 kilometrov, čo zodpovedá približne dvom rokom používania. Dobrý stav žhavičov  je žiadúci hlavne v zime a chladnom počasí. Pokiaľ sú žhaviace sviečky vo výbornom stave nemali by ste v chladnom počasí mať s naštartovaním motora žiaden problém (ak je autobatéria v dobrom stave). Nie je totiž veľmi príjemné, keď sa ráno náhlite do práce a po niekoľkých pokusoch naštartovať zistíte, že to jednoducho nepôjde.

Výmena žhavičov:

Výmena žhavičov patrí medzi ľahké úkony, ktoré bez väčších problémov zvládne každý šikovný, ale aj menej šikovný domáci majster. Napriek tomu sa však veľmi často stretávam s autami, respektíve s motormi áut, pri ktorých sa úplný amatéri snažili vymeniť žhaviče, no zanechali po sebe viac škody ako úžitku. Medzi škody pri neodbornej montáži a demontáži patria napríklad zalomenie starej žhaviacej sviečky, či strhnutie závitu žhaviča. V takomto prípade sa však výmena žhavičov môže nehorázne predražiť , v závislosti od cenníku servisu (cca 70 – 120 eur). Potrebných je totiž hneď niekoľko úkonov, ako napríklad vytiahnutie starého žhaviča, vyčistenie šachty žhaviacej sviečky či oprava závitu.

Pokiaľ sa však rozhodnete vymieňať žhaviče doma, prajeme vám veľa šťastia a musíme vás upozorniť aj na to, že by ste pri výmene žhaviacich sviečok, nemali zabudnúť na to, vymeniť všetky žhaviče súčasne.

Postup pri výmene žhavičov:

  • odpojenie autobatérie
  • výmena žhavičov
  • zabrániť nečistotám v prieniku do spaľovacieho priestoru.
  • dotiahnúť žhaviče správnym uťahovacím momentom
  • zapojenie autobatérie

Poruchy žhavičov:

Pozrime sa na tie najčastejšie poruchy, ktoré trápia žhaviče.

  • tepelné preťaženie starých žhavičov
  • skrat alebo prerušenie elektrických kontaktov žhavičov
  • poškodenie počas používania
  • nadmerné opotrebovanie
  • mechanické poškodenie pri výmene žhavičov

Pokiaľ sú žhaviče v zlom technickom stave, môžu zapríčiniť obtiažné štartovanie motora, no a pokiaľ sa vám aj napriek tomu podarí naštartovať, majú takéto žhaviče za následok počas fázy dožhavenia nadmerné zvýšenie spotreby, hluku a dymivosti motora, čo vedie samozrejme aj k zvýšeniu hodnôt emisií.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *