Montáž LPG: Čo všetko obnáša prestavba auta na LPG?

Dodatočná montáž LPG do auta nie je žiadnou novinkou. Mnoho majiteľov áut uprednostňuje toto alternatívne palivo pred benzínom či dokonca naftou, a to hlavne z jedného dôvodu, ktorým sú financie. Ako to už z nadpisu vyznieva, auto jazdiace na LPG si nemusíš len kúpiť, môžeš si ho totiž na toto palivo nechať prestavať, aj keď vstupná investícia nie je práve najnižšia. Avšak krátko po tom ako prebehne montáž LPG, respektíve prestavba motora auta na LPG, pocítiš pri tankovaní na čerpacej stanici veľkú finančnú úľavu.

Práve nižšia cena paliva je dôvod prečo je prestavba auta na LPG tak obľúbená. O tom, aké sú výhody, nevýhody a ako vplýva LPG na spotrebu, chod motora a ostatné parametre sme si už písali. Všetky tieto informácie nájdeš v našom článku – Autá na LPG. Nás však dnes bude zaujímať hlavne montáž LPG, respektíve čo všetko obnáša a na čo si treba dať pozor.

Montáž  LPG:

Montáž LPG systému do auta nie je až tak finančne náročná ako napríklad montáž CNG. V každom prípade si však budeš musieť pripraviť približne 700 až viac eur, v závislosti od typu motora, počtu jeho valcov, ale aj kvality LPG zariadenia a veľkosti nádrže. Prestavať na LPG sa však dá každý motor, či už benzínový (zážihový) alebo dieselový (vznetový). Čo však takáto montáž LPG zariadenia obnáša? Poďme sa na to pozrieť.

Montáž LPG do benzínu:

Pri montáži LPG do benzínového, respektíve zážihového motora je cena tejto prestavby ovplyvňovaná hlavne typom motora, jeho počtom valcov, zdvihovým objemom a taktiež veľkosťou požadovanej nádrže na skvapalnený ropný plyn.

Ďalej je však cena montáže ovplyvnená aj výberom firmy a technológiou či výberom LPG zariadenia. Tie sa totiž môžu pohybovať v rôznych cenových hladinách a rozdiel medzi nimi môže byť až niekoľko stoviek eur. Vstupné náklady sa pri bežných zážihových motoroch s viacbodovým vstrekovaním paliva pohybujú medzi 700 Až 900 eurami. Pri zážihových motoroch s priamym vstrekovaním paliva sa však cena prestavby môže vyšplhať až na dvojnásobok bežnej ceny za prestavbu motora s viacbodovým vstrekovaním paliva.

Montáž LPG do dieselu:

Každé auto, respektíve každý spaľovací motor auta sa dá prestavať na LPG, pri dieselových motoroch by však montáž LPG len na čisté spaľovanie skvapalneného ropného plynu stála veľmi veľa a tak sa viac menej nevyužíva. Existuje však istá alternatíva, nazývaná Dieselgas LPG. O čo však ide?

Alternatívna prestavba dieselu na LPG je niečo úplne iné ako prestavba benzínového motora na LPG. Pri tomto type úpravy totiž skvapalnený ropný plyn LPG úplne nenahrádza naftu ako palivo, ale len jej časť. Jednoducho povedané, počas chodu motora sa do spaľovacej komory dostáva aj nafta aj LPG. Pri tomto systéme je možné nahradiť až 70% množstva nafty skvapalneným ropným plynom, vďaka čomu je možné dosiahnuť až 30% úsporu financií v porovnaní s tým, keby auto jazdilo čisto len na naftu.

Viac informácií o systéme Dieselgas LPG a taktiež aj o jeho výhodách a nevýhodách sa však dozvieš v našom článku Dieselgas LPG….

To by bolo o prestavbe auta na LPG asi všetko, avšak ešte nie sme na konci. Poďme si povedať pár rád o tom, ako postupovať, ak sa rozhodneš pre montáž LPG.

Najlacnejšie nie je najlepšie:

Ako hovorí staré porekadlo, nie som tak bohatý na to, aby som si mohol kupovať lacné veci. Mnoho firiem chce nalákať zákazníkov na veľmi nízke ceny. Aby mohli cenu montáže LPG stiahnuť čo najviac nadol, používajú najlacnejšie diely a venujú montáži len veľmi málo času. Tu však nastáva otázka, aká bude kvalita tejto montáže? Určite sa odrazí pri nákladoch na servis a opravu porúch. Nejde teda o to, aby bola prvotná suma pri prestavbe auta na LPG čo najnižšia, ale skôr o to, aby montáž prebehla zodpovedne za použitia kvalitných komponentov a aby tak človek po montáži LPG netrávil každý mesiac v servise.

Pozor na zákon:

Ak si rozmýšľal nad tým, že si montáž LPG necháš spraviť v zahraničí, pretože tam vychádza lacnejšie, môže sa ti táto špekulácia poriadne predražiť. U nás na Slovensku totiž platí iná legislatíva prestavby a prihlásenia LPG zariadenia, takže po prestavbe v zahraničí sa ti môže spätná legalizácia na Slovensku podstatne predražiť. Nakoniec zistíš, že si neušetril ani cent, či dokonca to, že ťa prestavba v zahraničí vyšla viac ako prestavba v kvalitnom servise niekde na Slovensku.

Pozor na klamárov:

Existuje nespočetne veľa servisov, ktoré ponúkajú montáž LPG. Pokiaľ ide o overené servisy netreba sa báť. Problém však nastáva, pokiaľ si človek nechá túto prestavbu robiť v servise, s ktorým si nie je úplne istý. Môže sa ti totiž stať, že ti pri montáži LPG zariadenia, namontujú miesto kvalitnej značky, ktorú si si vybral lacný šunt. Po tom ako si vyzdvihneš svoje auto zo servisu nezistíš nič, no problém môže nastať pri technickej a emisnej kontrole či v prípade nehody. Môže sa totiž stať že ti práve z tohto dôvodu poisťovňa nepreplatí ani cent a tak si budeš musieť škodu zaplatiť sám.

Na záver by som teda dodal, že je lepšie si priplatiť a nechať si radšej montáž LPG spraviť v kvalitnom a overenom servise, ako u fušérov za pár korún. Je len na tebe, či sa rozhodneš na začiatku investovať o pár eur navyše a mať na dlhšiu dobu pokoj alebo uprednostníš lacnejšiu variantu s rizikom, že sa po montáži LPG budeš voziť akurát tak do servisu.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *