Zarosené svetlá: Prirodzený jav alebo problém?

Zarosené svetlá dokážu potrápiť nejedno auto či šoféra. Nie vždy však ide o poruchu, ktorú je potrebné odstrániť, pretože často sa svetlomety zarosia prirodzene. Pokiaľ sa vám však v svetlometoch hromadí voda, značí to na problém, ktorý by ste mali čím skôr vyriešiť.

Veľa motoristov sa už stretlo so zarosenými svetlami alebo s nahromadenou kvapalinou v nich. Ide o nepríjemný jav, pretože môže spôsobiť koróziu komponentov svetiel. Zarosenie taktiež ovplyvňuje výkon svetlometov a aj rozptyl svetelného kužeľa. Ako však proti tomu dokážete bojovať?

Väčšina “automobilových odborníkov” verí mýtu, že svetlomety sú uzatvorené a ak sa v nich zachytáva vlhkosť, značí to na vážny problém. Svetlomety sú však vybavené vetracími kanálikmi, ktoré majú za úlohu odvádzať teplo a tým ochladzovať vnútorný priestor medzi žiarovkami a krytmi svetiel.

Práve tieto vetracie kanáliky sú dôvodom rosenia krytov svetlometov. Ak je vo vnútri svetiel vlhkosť a kryt sa ochladí rýchlejšie ako vnútorná časť, začína dochádzať ku kondenzácii vody. Veľmi podobný jav môžeme pozorovať aj pri zarosení čelného skla, ktoré opäť spôsobujú rozdielne teploty pôsobiace na sklo. Tento jav je ale prirodzený, neznamená problém a nemusí sa riešiť.

Kedy sú zarosené svetlá problém?

Problém nastáva až vtedy, ak sa v svetlometoch zachytáva a hromadí voda. Tento jav už poukazuje na vadu ktorú je potrebné odstrániť. Najčastejšou príčinou tohto problému sú upchaté odvetrávacie kanáliky svetlometov, ktoré sa mohli zaniesť prachom alebo inými nečistotami. Tie stačí vo väčšine prípadov vyčistiť. Ak však vyčistenie kanálikov nepomôže, poukazuje to na praskliny v tesnení krytu svetlometov.

V tomto prípade je potrebné vymeniť tesnenie svetlometov, čo nie je veľký problém či už po stránke finančnej alebo časovej. Každopádne takéto riešenie problému nie je možné na všetkých automobiloch a ich svetlách. Pri novších vozidlách totiž nie je možné vymeniť samotné tesnenie a tak musíte vymeniť celý svetelný modul. V tomto prípade už nejde o lacnú opravu a často krát ani o časovo nenáročnú výmenu. 

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *