Vzduchový filter: Na čo slúži a z čoho je vyrobený?
Vzduchový filter patrí medzi základné a nevyhnutné komponenty, vďaka ktorým môže motor pracovať bez toho, aby sa po krátkej chvíli a používaní poškodil. Každý majiteľ by tak nemal zabúdať na jeho pravidelnú údržbu, či výmenu. Avšak existujú aj takí majitelia, ktorí na výmenu vzduchového filtra doslova kašlú. Kedy je však vhodná doba na to, aby ste na motore svojho auta vymenili vzduchový filter? O tom, ale aj o konštrukcii vzduchového filtra sa budeme baviť v dnešnom článku. Takže bez ďalších zbytočných rečí poďme na to.
Vzduchový filter:
Vzduchový filter je zariadenie, ktoré zachytáva tuhé častice ako napríklad prach, peľ, hmyz a podobné nečistoty, ktoré by mohli poškodiť mechanizmus spaľovacej komory, ventily alebo piesty motora. Vzduchový filter je zvyčajne umiestnený v plastovom kryte (airboxe) v sacom potrubí spaľovacieho motora a zabraňuje tak prenikaniu nečistôt do spaľovacieho priestoru. Spaľovacie motory najčastejšie používajú tri typy vzduchových filtrov, ktorými sú presnejšie papierové, bavlnené a penové vzduchové filtre. Poďme si však o nich povedať niečo viac.
Papierový vzduchový filter:
Papierový vzduchový filter je typ vzduchového filtra, ktorý patrí medzi základné a najčastejšie používané vzduchové filtre pre spaľovacie motory. Je to najmä preto, že tieto filtre sú efektívne a veľmi lacné. Papierový vzduchový filter je však efektívny len dovtedy, pokým sa jeho povrch nezanesie prachom a inými nečistotami. Práve vtedy je prúdenie vzduchu obmedzené, čo znamená, že do motora sa dostáva menšie množstvo vzduchu.
Penový vzduchový filter:
Penové vzduchové filtre boli v minulosti využívané najmä v malých motoroch aplikovaných do kosačiek a motoriek. Penový vzduchový filter totiž zadrží väčšie množstvo nečistôt ako klasický papierový filter, pričom prúdenie vzduchu je obmedzené len minimálne. Tento typ vzduchového filtra je veľmi obľúbený pri terénnych a rally automobiloch, kde je vysoká úroveň prašnosti. Na penových filtroch môže byť zachytené veľké množstvo nečistôt bez obmedzenia prúdenia vzduchu. Niet sa teda čomu čudovať, že môžeme nájsť papierové vzduchové filtre, na ktorých je nalepená asi 1 cm hrubá penová vrstva, čo je akási kombinácia oboch filtrov a jej úlohou je zníženie množstva nečistôt prenikajúcich do spaľovacieho priestoru motora.
Bavlnený vzduchový filter:
Papierový vzduchový filter však môže byť nahradený aj bavlneným vzduchovým filtrom (športovým filtrom), ktorý má väčšiu priepustnosť vzduchu, čo znamená, že do motora sa dostane väčšie množstvo vzduchu pri zachovaní rovnakej alebo podobnej filtrácie akú poskytuje klasický papierový filter. Nevýhodou bavlneného vzduchového filtra je však jeho cena, ktorá je niekoľko násobne vyššia ako cena klasického papierového filtra. Naopak výhodou bavlneného športového filtra je jeho dlhšia životnosť (vydrží počas celej životnosti automobilu), ale aj mierne navýšenie výkonu. Vďaka jeho nesmierne dlhej životnosti sa cena takéhoto filtra vráti už po 40 000 až 50 000 km. Tento typ vzduchového filtra využívajú najmä športové, závodné a upravené automobily.
Zanesený vzduchový filter:
Zanesený vzduchový filter má zlý vplyv na výkon a spotrebu motora. Riadiaca jednotka totiž upravuje množstvo vstrekovaného paliva podľa toho, koľko vzduchu sa dostane do spaľovacej komory. Pokiaľ je však vzduchový filter zanesený, do spaľovacieho priestoru sa dostáva menej vzduchu, čo má za následok aj nižší výkon motora. Tento pokles výkonu je mnoho krát nespozorovateľný, pretože sa neprejaví ihneď ale postupe a práve preto na výmenu vzduchového filtra zabúda veľké množstvo ľudí.
Treba si však uvedomiť, že cena tohoto filtra je len pár eur, v závislosti od značky a materiálu, z ktorého je filter vyrobený a preto by ste na jeho výmenu nemali zabúdať. Najlepšou voľbou je však meniť vzduchový filter pri každej, poprípade každej druhej výmene motorového oleja, v závislosti od prašnosti prostredia, v ktorom jazdíte.
Pozrite si krátky návod, ako sa filter vymieňa: