Volkswagen Polo 1.2 HTP 51kW: Ako obstojí v teste 10 ročná jazdenka s nájazdom 234 000 km?

V dnešnom teste ojazdených vozidiel si posvietime na Volkswagen Polo 1.2 HTP, ktoré je dodnes obľúbenou a žiadanou mestskou jazdenkou. Ako si však poradí jeden z najmenších agregátov, ktoré sa pod kapotu tohto modelu montovali s nájazdom cez 200 tis. kilometrov a 10-timi rokmi života?

Všeobecný názor na motory pod označením HTP nie je práve najlepší, pričom o ňom koluje množstvo posmešných vtipov. Práve to je dôvod, prečo sme sa rozhodli otestovať jeho schopnosti v praxi, po určitom nájazde a veku.

Testy základných motorizácii sú väčšinou tabu a najčastejšie sa dočítate len o najsilnejších verziách rôznych modelov áut prešpikovaných výbavou. Na tom nie je nič zlé, no bežný človek premýšľa pri výbere auta hlavne nad limitovaným rozpočtom, čo ho núti siahnuť aj po slabších motorizáciách. Poďme sa teda bez ďalších zbytočných rečí pozrieť na stav tejto jazdenky.

Volkswagen Polo 1.2 HTP 51kw:

volkswagen polo

Testovaný Volkswagen Polo 1.2 http je z roku 2009, má najazdených 234 tisíc kilometrov a autobazár B&B CAR jeho cenu odhadol na 4490 eur.

VW Polo piatej generácie bolo predstavené na jarnom ženevskom autosalóne v roku 2009 v päťdverovej verzii. Napriek drobnému nárastu vonkajších rozmerov sa hmotnosť vozidla znížila v priemere o 7,5 %.

Bezpečnosť:

Z hľadiska bezpečnosti si viedlo vozidlo veľmi dobre, čo dokazuje aj 5 hviezdičiek získaných Euro NCAP. Za ochranu dospelých získalo 90%, za ochranu detí sediacich na zadných sedadlách 85%, bezpečnostné systémy si odniesli 71% a ohľaduplnosť pri strete s chodcami bola ohodnotená na 41%.

Exteriér:

volkswagen polo

Keďže dizajn exteriéru je len stránkou  z hľadiska krásy, hodnotiť ho nebudeme. Každý človek má totiž svoj vlastný špecifický vkus a tak nám neprináleží hodnotiť vzhľad automobilu. Povieme vám teda len náš súkromný názor. Nám osobne sa však Polo piatej generácie veľmi páči a naše hodnotenie znie: predná časť pôsobí športovo a zadná zas roztomilo. Jednoducho ide o dizajnovo podarené malé mestské autíčko.

Interiér:                

volkswagen polo interiér

Polo patrí k menším modelom vo svojej triede, čo vidieť aj v interiéri. Ten však nie je stiesnený, no šofér väčších rozmerov z neho nebude ani nadšený. Pochváliť však treba ergonómiu ovládacích prvkov a tiež kvalitu spracovania. Mäkčene plasty sme v interiéri hľadali márne, no počas celej jazdy sme nepočuli ani len jediné vrznutie či iné plastové pazvuky. Kufor vozidla je na malé mestské auto dostačujúci, pričom pojme 280 litrov v základnej konfigurácii. Po meste tak zbytočne nevozíte vzduch.

Jazdné vlastnosti:

volkswagen polo

Jazdné vlastnosti Pola sú na svoju triedu veľmi dobré, podvozok je bezpochyby rýchlejší ako samotný motor. Vozidlo drží jazdnú stopu veľmi dobre, no pri vyšších rýchlostiach a ostrých zákrutách je cítiť miernu neistotu. Čo sa týka tlmenia nerovností, tak v tomto prípade si auto vedie výborne, podvozok pohlcuje väčšinu nerovností vozovky a pochváliť musíme aj odhlučnenie.

Motor:

motor 1.2 htp

Motory HTP si  prešli svojim vývojom tak, ako každá iná technológia. Spočiatku si však urobili veľmi zlé meno, ktoré sa s nimi nesie dodnes. Podotknúť ale treba, že problémové boli hlavne prvé verzie, najmä tie šesťventilové. Pozrime sa však na samotný prejav motora.

Pri štartovaní sa vozidlo zachveje a kým sa nezohreje, necháva o sebe agregát vedieť  jemným mechanickým zvukom a trochou vibrácii. Na druhú stranu, keď už dôjde k zohriatiu motora, takmer ho nebudete počuť. Zaujímavým faktom je aj zvuková kulisa prejavujúca sa pri nižších otáčkach motora (1500 ot/min). V tomto prípade je počuť dunenie podobné pri podtáčaní dieselového motora.  Jednoducho prejav trojvalca je svojský.

Všetkých päť prevodových stupňov v kulise vyskúšate veľmi rýchlo, pretože s dlhými prevodmi by sa trojvalec veľmi trápil. Dá sa s nim jazdiť aj svižne, no v takomto prípade je potrebné hnať motor vysoko do otáčok. Nie je to žiaden športovec, ale ani slimák a na bežné jazdenie po meste a vidieku postačí, čo dokazuje aj zrýchlenie z 0-100 km/h za 14,1 sekundy.  

Spotreba paliva:

volkswagen polo

Spotreba sa pohybuje na veľmi príjemnej úrovni od 5,5 – 6,5 litra na 100 km/h, pričom je závislá od štýlu jazdy. V meste a hustej premávke si motor priemerne vyžiada 7 litrov, čo je veľmi pekná spotreba aj pri moderných automobiloch. Problémom je však diaľnica. Tu si môže agregát vyžiadať až 9,5 litra na 100 km a to je pomerne veľa. Na tieto trasy nie je jednoducho stavaný.

Poruchy a spoľahlivosť:

volkswagen polo 1.2 htp

Polo si vedie z hľadiska spoľahlivosti veľmi dobre. Vo všeobecnosti ho trápili len bežné poruchy, ako napríklad štrajkujúce centrálne zamykanie, poruchy svetlometov, praskanie žiaroviek v predných svetlách, nefunkčné elektrické ovládanie okien a chybný motorček ostrekovačov. Podvozok je veľmi robustný a tak sa vôľa prejavuje až po značnej porcii kilometrov, no ako prvé sa ozvú tyčky stabilizátora a čapy riadenia.

Spoľahlivosť motora je veľmi naštrbená verejnou mienkou, no ako sme už spomínali, tak problémy trápili hlavne 6 ventilové verzie a prvé ročníky. Agregát, ktorý sa nachádzal pod kapotou testovaného Pola však bol modernizovaný 12 ventilový trojvalec a tak mal väčšinu prvotných chýb vyriešených. Aj napriek tomu sa ale nevyhol všetkým problémom.

Medzi časté chyby patria rozvody, presnejšie rozvodová reťaz, ktorá zvykne preskakovať, najčastejšie pri parkovaní v kopci, kedy necháte zaradený prevodový stupeň a nezatiahnete ručnú brzdu. Následkom tohto problému bol nepravidelný chod agregátu a svietiaca kontrolka motora.

Ďalším problémom bola aj veľmi malá olejová náplň (2.8 litra) ktorá sa pri zanedbávaní výmeny zvykla prepalovať. Starý degradovaný motorový olej sa tak aj pri relatívne nízkej teplote spekal, čo prispievalo k hromadeniu karbónu priamo v motore. Pri správnej údržbe však dokáže aj tento motor najazdiť slušnú porciu kilometrov, čoho dôkazom je aj nami testovaný model Volkswagen Polo 1.2 HTP, ktoré malo najazdených 234 tisíc kilometrov, no aj napriek tomu pôsobil agregát pokojným a kultivovaným chodom, ktorý sa nelíši od nového motora.

Stav jazdenky:

volkswagen polo

Nami testovaný Volkswagen Polo 1.2 HTP mal najazdených, ako sme už spomínali 234 000 kilometrov a 10 rokov životnosti za sebou. Aj napriek pokročilému veku a nájazdu sme na vozidle nenašli mnoho chýb. Jednou bol uvoľnený úchyt spätného zrkadla, ktoré pri vyšších rýchlostiach triaslo natoľko, že sme len dúfali, aby neodletel. Druhou chybou bola „mŕtva“ batéria, ktorá ani po dobití nedržala kapacitu. To však nie je vada tohto auta, ale len prirodzený jav, ktorý sa môže objaviť aj na novom vozidle vybavenom starou batériou. Len pre informáciu, približná cena autobatérie pre tento model sa pohybuje medzi 40-60 eurami a postačí si s kapacitou 45 Ah.

Po vzhľadovej stránke bolo vozidlo veľmi zachovalé. Na laku sa nachádzal len jediný viditeľný škrabanec. Interiér pôsobil novým dojmom, ktorý kazil len trochu opotrebovaný volant, čo je na vek a nájazd prirodzené. Po technickej stránke však nemáme čo vytknúť, podvozok bol pevný, nič neklepalo ani nebúchalo a motor išiel hladko a ticho, pričom nebol zatečený ani nevykazoval známky akejkoľvek vady. V skratke povedané, pokiaľ sa o auto dostatočne staráte, po určitej dobe uvidíte výsledky.

Vozidlo nám poskytol autobazár B&B CAR, v ktorom sa testované Polo nachádza a tak si ho tu môžete v prípade záujmu prísť pozrieť a tiež otestovať na skúšobnej jazde. Podrobné informácie nájdete na stránke B&B CAR, kde sa nachádza cenník vozidla spolu so všetkými informáciami a parametrami.

B&B CAR

Galéria fotiek:

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *