Škoda Octavia II 1.6 MPi 75kW: Ako obstojí v teste 14 ročná jazdenka s nájazdom 178 000 km?

V dnešnom teste ojazdených vozidiel na nás čaká Škoda Octavia II 1.6 MPi, ktorá dodnes patrí medzi veľmi obľúbené jazdenky. Ako si však toto vozidlo a jeho agregát vedie po 14-tich rokoch života a nájazde 178 000 kilometrov?

Benzínová jednašestka nepatrí medzi najobľúbenejšie motorizácie pod kapotou Octavie druhej generácie. Nie však preto, že by nebola dobrá, ale práve kvôli tomu, že prvenstvo pod kapotou zastupujú 1.9 a 2.0 litrové dieselové motory nesúce označenie TDI.

Pokiaľ však máte záujem o Octaviu druhej generácie s benzínovým agregátom, je motor 1.6 MPi dobrou a pomerne lacnou voľbou. Tento motor totiž vedľa 1.4 16v tvorí základ benzínových motorizácií, ktoré sa pod kapotu Octavie osádzali.

Testy základných motorizácii sú väčšinou tabu a najčastejšie sa dočítate len o najsilnejších verziách rôznych modelov áut prešpikovaných výbavou. Na tom nie je nič zlé, no bežný človek premýšľa pri výbere auta hlavne nad limitovaným rozpočtom, čo ho núti siahnuť aj po slabších motorizáciách. Poďme sa teda bez ďalších zbytočných rečí pozrieť na stav tejto jazdenky.

Škoda Octavia II 1.6 MPi:

škoda octavia ii

Testovaná Škoda Octavia II 1.6 MPi 75kW je z roku 2005, má najazdených 178 000 kilometrov a autobazár B&B CAR, ktorý nám ho na test zapožičal, odhadol jeho cenu na 3190 eur.

Škoda Octavia druhej generácie bola predstavená v marci 2004 na ženevskom autosalóne, ako päťdverový liftback.  Nový model prešiel drobným nárastom vonkajších rozmerov, čo sa podpísalo aj na mierne vyššej hmotnosti.

Bezpečnosť:

Z hľadiska bezpečnosti si viedla Octavia pomerne dobre. Nárazovým testom Euro NCAP si prešla v roku 2004, pričom za ochranu posádky pri náraze si získala 4 hviezdičky z piatich. Za ochranu detí na zadných sedadlách si vozidlo odnieslo rovnaký počet hviezdičiek, no a ohľaduplnosť pri strete s chodcom bola ohodnotená na 2 hviezdičky zo štyroch.

Exteriér:

škoda octavia ii

Octaviu II môžeme vidieť na každom rohu a tak asi každý vie, ako vyzerá. Keďže dizajn exteriéru je len stránkou z hľadiska krásy, hodnotiť ho nebudeme. Každý človek má totiž svoj vlastný špecifický vkus a tak nám neprináleží hodnotiť vzhľad automobilu. Povieme vám teda len náš súkromný názor. Podľa nás má Škoda Octavia druhej generácie neutrálny dizajn a tak naše hodnotenie znie: ničím neurazí, no naopak ani neohúri. Jednoducho ide konzervatívny a pomerne jednoduchý dizajn.

Interiér:

škoda octavia ii

Interiér vozidla je po dizajnovej stránke opäť neutrálny, pochváliť však musíme ergonómiu. Väčšina ovládacích prvkov totiž padne hneď do ruky a tak sa tu zorientuje aj neznalý šofér. Čo sa týka priestrannosti tak tá je dostatočná, nie je to síce obývačka, no vodič nie je priestorovo obmedzený. Na zadných sedadlách je miesta tiež dostatok, avšak len pre dvoch pasažierov. V prípade, ak na zadné sedadlá posadíte troch urastenejších pasažierov, pohodlne sa neodvezú.

Čo sa týka kvality dielenského spracovania, tak tá je na veľmi dobrej úrovni. Rovnako tak musíme pochváliť aj materiály, kde dominujú mäkčené plasty kam len oko dohliadne. Sedadlá sú pohodlné a majú dobré bočné vedenie. Octavia však najviac poteší svojim objemom kufra. Ten je v základnej konfigurácii 560 litrov, no a po sklopení zadných sedadiel ponúkne až 1350 litrov.

Jazdné vlastnosti:

škoda octavia ii

Jazdné vlastnosti Octavie sú veľmi dobré. Podvozok totiž predstavuje výborne naladený mix komfortu a jazdnej istoty. To znamená, že vozidlo poskytne dobrý komfort aj na horších vozovkách a tiež slušné jazdné vlastnosti, na ktoré sa môže vodič spoľahnúť aj pri ostrejších prejazdoch zákrutami. Podvozok pohlcuje väčšinu nerovností vozovky a pochváliť musíme aj odhlučnenie.

Motor:

1.6 MPI

Testované vozidlo Škoda Octavia II 1.6 MPi malo pod kapotou štvorvalcový benzínový agregát, ktorý ponúkal výkon 75 kW / 102 koní a krútiaci moment 148 Nm. Motor nie je veľký silák, no vďaka krátkym prevodom je s ním možné jazdiť pomerne svižne. To je však dvojsečná zbraň.

Krátke prevody ponúkajú agilitu v nižších otáčkach, no pri diaľničnej rýchlosti sa to odzrkadlí na spotrebe a akustickej pohode v kabíne. Pri tejto rýchlosti totiž motor točí 4000 ot/min. Octavia s týmto motorom dokáže šprintovať z 0 na 100 km/h za 12,3 sekundy, no a maximálna rýchlosť sa ustáli na 190 km/h.

Spotreba paliva:

škoda octavia ii

Spotreba sa pohybuje na úrovni od 6,5– 7,5 litra na 100 km/h, pričom je značne závislá od štýlu jazdy. V meste, počas hustej premávky si motor dokáže vyžiadať viac ako 9 litrov paliva, no a na diaľnici je spotreba rovnaká ako v meste. Na tieto trasy má totiž motor až príliš krátke prevody. Komu sa zdá spotreba paliva vysoká, môže vykonať prestavbu na LPG s ktorou si motor veľmi dobre rozumie aj z dlhodobého hľadiska.

Poruchy a spoľahlivosť:

škoda octavia ii

Octavia druhej generácie si vedie z hľadiska spoľahlivosti veľmi dobre. Vo všeobecnosti ju trápili len bežné poruchy, ako napríklad osvetlenie palubnej dosky, problémy s klimatizáciou a ventiláciou, lúpajúce sa chrómované diely či lúpajúce sa tlačidlá interiéru. Podvozok je veľmi robustný a vydrží značnú porciu kilometrov. Opotrebovanie dielov sa tak objaví až po veľkom nájazde.

Elektronické problémy sa môžu objaviť v podobe svietiacej kontrolky ABS alebo airbagu. V prípade airbagu sa môže jednať o nefunkčný snímač tlaku v sedadle, no a v prípade protišmykového systému môže tiež ísť o poruchu snímača. Občas sa vyskytne porucha centrálneho zamykania a zlyhať vie aj elektrické sťahovanie okien.

Spoľahlivosť motora je na dobrej úrovni. Problémy sa vyskytujú zväčša až pri vyššom počte najazdených kilometrov. Potrápiť však vie porucha EGR ventilu, termostatu, vadná lambda sonda, a vyššia spotreba oleja. Najčastejšou príčinou je prasknuté tesnenie pod hlavou valcov či piestny krúžok. Inak je motor robustný a dokáže pri dobrej starostlivosti najazdiť poriadnu porciu kilometrov. Rozhodne by ste si ho však nemali pomýliť s motorizáciou 1.6 FSI, ktorá bola veľmi nespoľahlivá.

Stav jazdenky:

škoda octavia ii

Nami testovaná Škoda Octavia II 1.6 MPi mala najazdených, ako sme už spomínali 178 000 kilometrov a 14 rokov života za sebou. Aj napriek pokročilému veku sme na vozidle našli len estetické chyby. Jednou z nich bol odlupujúci sa ochranný lak na kapote a piatych dverách auta, no a druhou ošúchané kľučky a tlačidlá v interiéri, ktoré sú však bežnou chorobou koncernových vozidiel vyrobených v týchto rokoch.

Cena opráv dizajnových chybičiek v interiéri sa pohybuje približne medzi 50 až 100 eurami, no a cena opravy olúpaného laku na kapote a piatych dverách približne na 200 eurách. V každom prípade ide len o chybičky krásy, ktoré nemusí človek riešiť.

Po technickej stránke však nemáme čo vytknúť, podvozok bol pevný, nič neklepalo ani nebúchalo a motor išiel hladko a ticho, pričom nebol zatečený ani nevykazoval známky akejkoľvek závady. Spojka bola tiež vo veľmi dobrom stave, pričom mala správny záber. V skratke povedané, technickému stavu vozidla nemáme čo vytknúť.

Vozidlo nám poskytol autobazár B&B CAR, v ktorom sa testovaná Octavia nachádza a tak si ju tu môžete v prípade záujmu prísť pozrieť a tiež otestovať na skúšobnej jazde. Podrobné informácie nájdete na stránke B&B CAR, kde sa nachádza cenník vozidla spolu so všetkými informáciami a parametrami.

B&B CAR
B&B CAR

Galéria fotiek:

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *