Ferrari Testarossa: 80-te roky a sen mnohých automobilových nadšencov

Ferrari Testarossa, ako ho len opísať. Tak ako aj 90-te roky, tak aj 80-te roky priniesli do sveta automobilov veľa úžasných kúskov. Krásny a originálny dizajn, veľký výkon a sen mnohých mladých chlapcov jazdiť na takomto aute. Áno, hovorí sa o legende, Ferrar Testarossa. Vo svojej dobe to bolo jedno z najkrajších a neprekonateľných áut. Poďme sa teda bližšie pozrieť na tento oldschoolovy automobil ktorý je známy aj v dnešných časoch.

Ferrari Testarossa:

Ferrari Testarossa je automobil ktorý sa začal vyrábať už v roku 1984 a jeho výroba bola ukončená 12 rokov potom, čiže v roku 1996. Vyrobených bolo len 9939 kusom tohto nádherného automobilu a jeho výroba zahŕňa aj modely ktoré sa označovali 512 TR a 512 M. Športový automobil Ferrari Testarossa v roku 1984, čiže v roku kedy začala jeho výroba, bol aj prvý krát predstavený svetu a to na Parížskom autosalóne.

Testarossa nie je len tak nejaký vymyslený názov, aj keď to tak môže znieť, je v tom viac. V preklade to znamená červená hlava, nie ľudská, ale práve tak pod kapotou auta. Ferrari Testarossa malo nafarbenú hlavu valcov, práve na červeno. A v poslednom rade názov Testarossa, používala automobilka  pre svoje výkonne a exkluzívne modely.

Dizajn:

Ferrari Testarossa je dvojdverové kupéčko, so svojou šírkou takmer 2 metre. Dizajn tohto auta bol na tú dobu jednoducho nádherný a nikdy sa nedá zameniť s iným. Ferrari Testarossa malo jedinečné a špecifické rebrá na boku auta, ktoré ale neboli dané dizajnom ale mali významné využitie. Takýto dizajn automobilu Ferrari Testarossa  a šírku auta spôsobovala dvojica chladičov ktoré boli umiestnené na bokoch automobilu. Tieto dva chladiče sa starali o optimálnu teplotu motora. Tento dizajn vznikol v štúdiu Pininfarina.

Model Ferrari Testarossa akoby zdokonalil dizajn 80-tych rokov a jeho výrobcovia okrem rebier na bokoch auta ho vybavili aj ďalšími zaujímavými prvkami. V tej dobre boli populárne vyklápajúce svetlá, takže Ferrari Testarossa malo vyklápacie nie len predné svetlá ale aj tie zadné. Zadné vyklápajúce svetlá sa ukrývali za mriežkou, ktorú tvorila pätica lamiel, ktorá sa tiahla cez zadnú časť automobilu.

Podvozok:

Automobil Ferrari Testarossa je položené na pätnásťpalcových diskoch, ktorých šírka je 240mm vpredu a vzadu až 280mm. Podvozok tohto auta je nezávislý na zaveseniu kolies, zdvojenými teleskopickými kvapalinovými tlmičmi, vinutými pružinami a skrutkovými stabilizátormi. K motoru bol celkom dobrý prístup, avšak museli ste spraviť jednu vec, demontovať hnacie ústrojenstvo. Aj keď sa to môže zdať komplikované, veľmi to pomohlo pri výmene niektorých súčiastok motora.

Interiér:

Interér Ferrari Testarossa je na 80-te roky celkom dobre vybavený. Má výškovo nastaviteľné kožené sedadlá, čo je štandardom v tomto vozidle, a štandard je taktiež elektrické sťahovanie okien a tak isto aj klíma. Interiér je pre vodiča taktiež dostatočne priestorný. Interiér je úctyhodný na toto Ferarri, no batožinový priestor už taký exkluzívny nie je. Však načo by aj bol keďže prednosti tohto auta sú pod kapotou a nie v batožinovom priestore, ale predsa ste si svoj náklad mohli odložiť, či už pod prednú kapotu automobilu alebo za predné sedadlá. Výrobcovia ale vedeli že aj keď si niektorý ľudia kúpia športový automobil, že si budú chodiť aj na ňom nakupovať, veď kto by pred obchoďák nechcel prísť s novým Ferrari, a tak ponúkali zákazníkom na mieru ušité kufre a tašky.

Motor:

Ale späť ku hlavnej prednosti automobilu Ferrari Testarossa a tou je jeho motor. Je umiestnený v strede automobilu, pred zadnou nápravou. Radiť rýchlosti v tomto automobile ste mohli jedine manuálne, čo vám ponúkala 5-stupňová prevodovka, ktorá poháňala zadnú nápravu. Takže teda pod zadnou kapotou sme moli nájsť vidlicový motor V12 o objeme 5 litrov. Tento motor dodával autu výkon ktoré uháňalo rýchlosťou 395-tich koňov / 291 kW. Motor má na každom valci 4 ventile s rozvodom DOHC a viacbodovým vstrekovaním paliva Bosch K-Jetronic.

Rozdiel medzi plochým vidlicovým motorom a boxerom:

Rozdiel plochým a vidlicovým motorom a boxerom na oko možno nerozpoznáte pretože medzi svojim valcami zvierajú uhol 180°, ale tieto motory sa od seba odlišujú. To práve tým, že motory boxer majú pre každý piest jeden kľukový čap, no vidlicové motory majú jeden kľukový čap spoločný až 2 piesty.

Ferrari Testarossa, už pri tomto názve je jasný veľký výkon a hlavne radosť z jazdy, preto by ste sa o spotrebu nemali zaujímať, a bol to hlavne dôvod, ako sme už písali v úvode článku, že to bol len sen mladých chlapcov. Spotrebu tohto automobilu asi udal niekto kto s ním jazdil veľmi opatrne a nie rýchlo, pretože papierovo malo spotrebu „len“ 16 litrov na 100 km. Papierová spotreba bola síce pekná, no pri takomto aute asi by nikomu nedalo to občas nevytočiť a s niekým sa neponaháňať čím spotreba auta mohla vystúpať až na nebesá. Ferrari Testarossa aj so svojimi 1506 kilogramami, dokázalo zrýchliť z 0 na 100 za 5,3 sekundy a dosiahnuť rýchlosť maximálne 290 km/hod. Model Ferrari Testarossa meral 4485 mm na dĺžku, auto bolo široké 1976mm a výška auta dosahovala 1130mm od zeme, teda pokiaľ v ňom sedel chudý človek. Auto vážilo 1506 kg.

Model 512 TR (TR – Testa Rossa):

V roku 1991 prišiel na svet nástupca Ferrari Testarossy a bol to model 512 TR. Tento model prišiel o svoje rozdelené svetlomety, dostalo otvory pre prívod vzduchu k predným brzdám a dostalo aj spätné zrkadlo na strane spolujazdca. Takže druhý model automobilu Ferrari Testarossy dostal aj zmenený dizajn auta.

Dizajn tohto auta bol zase o niečo unikátnejší, no nebol jediný čo sa na aute vylepšilo. Strojcovia vyladili aj motor, pričom bol taký istý ako pri starom modely. Vidlicový dvanásťválec dostal nové piesty, sacie ventile, výfuk a zvýšil sa mu kompresný pomer. Vďaka týmto úpravám sa autu podarilo vyladiť výkon až na 319 kW / 433 koní. Model 512 TR vďaka úpravám motora dokázala zrýchliť z 0 na 100km/hod za 4,8 sekundy, čomu možno pomohla aj úspora hmotnosti auta. Nebola veľmi výrazná ale auto po odľahčení vážilo 1473 kg. Celkovo vyrobených novších kusov Ferrari 512 TR bolo 2295.

Model F512 M (M – Modificata):

Nakoniec v roku 1994 sa dostal na svet tretí a to posledný model automobilu Ferrari Testarossa a tým bol model F512 M ( M znamená modificata). Dizajn automobilu zase prešiel úpravami a zase to schytali vyklápacie svetlomety, ktoré zmizli z prednej časti auta a tie zadné boli nahradené štvoricou okrúhlych svetlometov.

Tretí model Ferrari F512 M vďaka svoju zase o niečo vylepšenému motoru dokázala pokoriť svojho predchodcu a zrýchlenie automobilu z 0 na 100 km/hod bolo za neuveriteľných 4,6 sekundy. Maximálna rýchlosť tohto automobilu bola pri 315-tich km/hod. takúto rýchlosť dokázal vyvinúť motor ktorý poháňal zadnú nápravu výkonom 328 kW / 446 koní s krútiacim momentom 500 Nm. A samozrejme sa o to postarala aj redukcia hmotnosti automobilu ktorá taktiež nebola výrazná a po úprave automobil vážil 1455 kg. Piesty a sacie ventile už dostal predchodca tohto modelu, no tento vyladený motor mal tiež isté úpravy, ktorými boli: kľukový hriadeľ a titánové ojnice, pričom sa zase zvýšila hodnota kompresného pomeru. S týmto motorom pod kapotou sa vyrobilo len 500 kusov, no 75 z nich malo pravostranné riadenie.

Ferrari Testarossa bolo, je a navždy bude úžasné auto ktoré dokázalo svet očariť nie len svojim nádherným dizajnom, ale aj výkonom a športovým duchom.  Automobil sa síce vyrábal v 80-tych rokoch a ako sme písali na začiatku, tento automobil bol sen mnohých automobilových nadšencov. Roky sa posunuli vpred, no sny ostávajú. Aj v dnešnej dobe je to nádherný automobil ktorý by nejeden automobilový nadšenec rád videl zaparkovaný pred svojim domom.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *