Sú elektromobily skutočne ekologické? Z tohto výskumu vám padne sánka

Už dlhšiu dobu sa hovorí o tom, že výroba elektromobilov je ekologicky menej čistá, ako výroba a jazda na automobiloch vybavených spaľovacími motormi. Spoločnosť Volkswagen zareagovala na túto otázku výskumom na vlastných modeloch, presnejšie na naftovom a elektrickom Golfe.

V tomto výskume sú zakomponované všetky faktory a teda aj proces od ťažby materiálov, výroby, užívania, až po recykláciu samotného vozidla. Po zohľadnení všetkých faktorov, dostala spoločnosť VW obraz o uhlíkovej stope, ktorú počas 200 000 kilometrov zanechá naftový a elektrický Golf. Výsledok skutočne stojí za zamyslenie.

ekológia
Volkswagen

Z hľadiska výroby zanecháva elektromobil podstatne väčšie množstvo emisií, pri pri používaní sa však po určitom nájazde začne čistotou vyrovnávať naftovému modelu. V tomto prípade sa však elektrické auto čistotou vyrovná tomu naftovému až po najazdení 125 000 kilometrov. Po najazdení 200 000 kilometrov má ekologicky navrh elektromobil, no rozdiel nie je tak výrazný, ako by mal.

čistá jazda
Volkswagen

Najväčší podiel na emisiách vyprodukovaných pri výrobe elektrických vozidiel majú práve batérie. Tie dosahujú až 43% všetkých emisií C02, ktoré sú uvoľnené do ovzdušia, počas výroby. Pokiaľ sa nad tým zamyslíme, prídeme na to, že ak by všetky vyrábané autá boli len elektromobily, dosiahli by sme šialené čísla v produkcii CO2. Okrem toho, ak by bol priemerný celoživotný nájazd na týchto elektrických autách len 100 000 kilometrov, znamenalo by to, že nápad, ktorý mal byť pokrokový, je vlastne krokom naspäť.

emisie
Volkswagen

Posledným zameraním výskumu bola uhlíková stopa, ktorú vozidlá zanechajú počas celej životnosti. Tá sa ale v mnohých prípadoch veľmi líšila. Do úvahy musíme vziať fakt, že nie všetka elektrická energia je čistá a tak sa pri jej výrobe opäť produkuje značné množstvo CO2. Podľa čistoty elektrickej energie prišla spoločnosť VW k niekoľkým záverom.

Elektromobil jazdiaci na čistú elektrinu, vyrobenú pomocou veterných turbín, vodných elektrárni alebo solárnych panelov, vyprodukuje počas svojej životnosti 59 g CO2 na 1 kilometer jazdy. Emisie sú v tomto prípade nízke, no vzhľadom na výrobu a recykláciu nie nulové, ako to niektoré ekologické spoločnosti prezentujú.

Čistota  elektrickej energie ale vôbec nie je bežná. Po prihliadnutí na mix využívanej elektrickej energie v EÚ dosiahla hodnota emisií CO2 až 119 g na 1 kilometer. Pre porovnanie, rovnaké vozidlo poháňané naftou vyprodukuje v priemere 140 g CO2 na 1 kilometer. Ekologická jazda na elektrinu tak nie je reálna, čo dokazuje aj graf zameraný na čistotu elektrickej energie v daných krajinách. Z neho jasne vyplýva, že v Nemecku, USA a tiež aj v Číne je naftové auto ekologickejšie, ako to elektrické.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *