Škrtiaca klapka: Ako funguje a ako sa prejavuje jej porucha?
Škrtiaca klapka má veľmi dôležitú úlohu pre privádzanie vzduchu do motora, pokiaľ nie je nahradená inou technológiou, o čom si tiež povieme v dnešnom článku. Dnes si teda povieme o škrtiacej klapke v zážihových, ale aj vo vznetových motoroch a taktiež o tom ako sa prejavuje jej porucha. Pokiaľ máte škrtiacu klapku v motore, prečítajte si viac o jej úlohe, ale aj tomu, ako predísť problémom s ňou.
Škrtiaca klapka:
Pri zážihových motoroch sa škrtiaca klapka nachádza v saní motora a je napojená na plynový pedál. Na plynový pedál je napojená buď to mechanicky alebo elektronicky. Funguje to tak, že keď zošliapnete plynový pedál, klapka sa podľa toho otvorí. Samozrejme pokiaľ ho zošliapnete len trochu, klapka sa vám neotvorí úplne.
Táto klapka, ako sme si už písali v úvode, môže byť niečím nahradená. To niečo je systém variabilného časovania ventilov. Takéto systémy poznáme napríklad od BMW Valvetronic, či Toyoty pod názvom Valvematic.
Pre porovnanie, medzi škrtiacou klapkou a systémom variabilného časovania ventilov, je tu niekoľko rozdielov. Samozrejme, systém variabilného časovania ventilov je výhodnejší, pretože motor, ktorý je týmto systémom vybavený má nižšiu spotrebu paliva a vyšší výkon. Ďalším plusom je aj zníženie prietokového odporu v sacom potrubí pri malom zaťažení motora.
Škrtiaca klapka môže byť ovládaná:
Elektronicky:
Elektronicky riadenú škrtiacu klapku riadi riadiaca jednotka. Do nej sa dostáva signál z elektrického akcelerátora (plynového pedálu), pričom riadiaca jednotka signál spracuje a pošle spätný signál škrtiacej klapke, o koľko stupňov sa má otočiť, respektíve otvoriť. Čím menší uhol je medzi podlahou a plynovým pedálom, tým je škrtiaca klapka viac otvorená. Pokiaľ ale naštartujete a necháte motor bežať na voľnobehu, riadiaca jednotka udržuje motor vo voľnobežných otáčkach a vtedy je aktivovaná voľnobežná pozícia klapky.
Mechanicky:
Škrtiaca klapka ovládaná mechanicky je efektívnejšia, pretože reakcia na zošliapnutie plynového pedálu je okamžitá. Z plynového pedálu vedie lanko pripojené na pohyblivý mechanizmus na klapke, a vďaka tomu po zošliapnutí plynového pedálu, reaguje motor okamžite.
Škrtiaca klapka sa skladá:
- otáčajúca sa prepážka riadená mechanicky alebo elektronicky
- spínač voľnobežných otáčok
- potenciometer, ktorý informuje riadiacu jednotku o polohe klapky
- pružinový mechanizmus, ktorý po odpojení nastaví škrtiacu klapku do pôvodnej polohy
- krokový motorček (len pri elektronicky ovládanej klapke)
Ani jedna zo škrtiacich klapiek, či už mechanická alebo elektronická, nie je súčiastka, ktorá prežije auto a tak sa vám môže počas užívania vozidla pokaziť. Pri mechanickej klapke, je väčšinou problém so zanesenou klapkou od karbónu, či uvoľneným lankom pomocou, ktorého je táto klapka riadená cez plynový pedál. Pri elektronickej klapke sa však môže poškodiť jej elektronika.
Porucha škrtiacej klapky sa prejavuje:
- nepravidelným chodom
- kolísaním otáčok motora
- zhasínaním motora
- svietiacou kontrolkou motora
- kolísaním otáčok motora
- zlými štartami
Pre odstránenie problému so škrtiacou klapkou sú 3 možnosti. Prvá a tá najhoršia, ktorú by sme spomenuli, je zlá alebo poškodená škrtiaca klapka. V takomto prípade vám neostáva nič iné ako rozobrať sacie potrubie a klapku vymeniť za novú, prípadne za inú z rovnakého auta. Ďalšou možnosťou,, je rozobratie sacieho potrubia a vyčistenie klapky čistiacim prostriedkom, ktorý je na to určený. Pre tých najlenivejších tu je aj tretia možnosť a tá je taká, že škrtiaca klapka vyčistí bez rozobratia sacieho potrubia, kedy pri naštartovanom motore aplikujete čistiaci prostriedok na teleso tejto klapky.
Dá sa predísť vyššie spomínaným problémom?
V podstate sa dá aj nedá. Pravidelným čistením klapky môžete zabrániť jej zaneseniu nečistotami. Nie vždy sa však zaneseniu škrtiacej klapky dá predísť a tak ani týmto pravidelným čistením nemusíte zabrániť všetkým problémom so škrtiacou klapkou.
Škrtiaca klapka vo vznetovom motore:
Pri vznetových motoroch má škrtiaca klapka aj ďalšiu úlohu a tou je hladšie vypnutie motora. Pri vypínaní vznetového motora sa klapka uzavrie a tak zabráni prístupu vzduchu do valcov a tým spôsobí to že motor po vypnutí netrhne.
Porucha škrtiacej klapky sa zvykne vyskytnúť aj pri vznetovom motore a prejavuje sa:
- samozápalom po vypnutí motora
- svietiacou kontrolkou motora
Pri odstraňovaní poruchy škrtiacej klapky vo vznetovom motore platí to isté ako pri zážihovom. Buď to vyčistenie klapky alebo jej výmena. No keď už sme pri tom, ďalší bod ako ju dokážete opraviť je, dať auto do servisu, nech vám ju vymenia, ale predsa len domáca výmena vás nestojí toľko veľa a taktiež sa môžete niečo priučiť, pokiaľ to idete robiť prvý krát.
Pozrite si krátke video o tom, ako prebieha čistenie škrtiacej klapky:
Dobrý mám Seat Leon 1p rok 2006 1,9tdi 77kw mám taký problém keď viete poradiť bliká kontrolka zjavenia a auto naskočí a okamžite zdochne dakujem