3 pomalé autá, ktoré stretávame na cestách každý deň (1. Časť)

V dnešnom článku sa pozrieme na 3 pomalé autá, ktoré stretávame na našich cestách takmer každý jeden deň. Keď hovoríme o pomalých autách, myslíme tým autá, ktorých výkon je viac ako nedostačujúci, pretože každé predbiehanie si vyžaduje poriadny kus odvahy a tiež aj rozvahy. Ak by ste totiž s takýmto automobilom začali predbiehať a správne neodhadli vzdialenosť oproti idúceho vozidla, skončilo by to pravdepodobne veľmi zle.

V jednoduchosti a skrate povedané, tieto 3 pomalé autá, o ktorých si dnes napíšeme môžeme považovať za brzdy premávky.

Možno vás napadla otázka, prečo by automobilky vyrobili autá, ktoré len z veľkou obtiažou predbehnú autobus? Odpoveď je veľmi jednoduchá. Autá tohto typu sú a aj boli určené prevažne do mestskej premávky a ich hlavnou prednosťou mala byť hlavne nízka cena. Pri niektorých prípadoch sa však nejednalo čisto len o autá určené do mestskej premávky a ich cena v dobe výroby taktiež nebola najnižšia. Môžeme teda skonštatovať, že v týchto prípadoch šliapli výrobcovia automobilov úplne vedľa.

Pozrime sa na 3 pomalé autá, ktoré denne stretávame na našich cestách:

 Škoda Octavia 1.4 MPi

škoda octavia 1.4 mpi
Rudolf Stricker / Wikimedia.org

Škoda Octavia prvej generácie je dodnes veľmi obľúbený automobil. Nie však s benzínovou 1.4-kou pod označením MPi. V roku 1999 sa totiž v Škodovke zrodila myšlienka vytvoriť verziu Škody Octavie, ktorá by bola dostupná aj pre ľudí, ktorých výplatná páska nebola príliš oslnivá. Výsledkom tejto myšlienky bola práve Octavia 1.4 MPi, ktorá jazdila na tenkých kolesách s rozmermi 175/80 R 14. A čo výbava? Dá sa povedať, že žiadna nebola a v aute sa nachádzali len nevyhnutné veci, ako kúrenie bez klimatizácie, či volant bez posilovača riadenia.

Najväčší problém tejto Octavie sa však neskrýval v interiéri, exteriéri či výbave automobilu, ale práve pod kapotou. Tu bol usadený drobný štvorvalcový motor o objeme 1397 cm3 s ventilovým rozvodom OHV. Motor poskytoval naozaj len veľmi skromný výkon 44 kW a 120 Nm, čo bolo na pomerne ťažkú Škodu Octaviu žalostne málo. Výsledkom kombinácie ťažkého auta a slabého motora bolo mizerné a lenivé auto, po ktorom siahlo len pár motoristov. Tento zvrátený nápad bol takmer ihneď od začiatku predurčený k neúspechu, o čom svedčia aj tieto parametre:

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 18,5 sekúnd

Maximálna rýchlosť – 155 km/h

Spotreba paliva -7,5 až 8 litrov

 Peugeot 206 1.1 8v

peugeot 206 1.1 8v
Vauxford / Wikimedia.org

Peugeot 206 je považovaný za malé mestské auto. Niet sa teda čomu čudovať, že pod jeho kapotou môžeme nájsť aj malý motor o objeme 1.1 litra. Ide o zážihový štvorvalec, ktorý je najmenším a tiež najslabším motorom, ktorý sa pod kapotu Peugeotu 206 montoval. Aj napriek tomu, že sa jedná o malý a slabý motor spomedzi našich troch pomalých kandidátov si vedie tento motor najlepšie. Motor 1.1 8v disponuje výkonom 44 kW a krútiacim momentom 94 Nm, čo je veľmi málo, no na malé auto určené hlavne do mestskej premávky to nie je tak hrozné. Pozrime sa na jeho dynamické parametre:

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 15.4 sekúnd

Maximálna rýchlosť – 157 km/h

Spotreba paliva – 6,3 litra

VW Polo 1.0 MPi

volkswagen polo 1.0 mpi
OSX / Wikimedia.org

Zlatým klincom našej trojice je VW Polo 1.0 MPi, ktoré si vedie spomedzi týchto troch pomalých automobilov najhoršie. Polo je vybavené štvorvalcovým zážihovým motorom o objeme menej ako 1 liter, presnejšie 999 cm3 s viacbodovým vstrekovaním MPi. Tento motor disponuje úbohým výkonom 37 kW a 86 Nm čo je v dnešnej dobe bežná polovica výkonu aj tých najslabších mestských modelov Pozrime sa na parametre Pola s týmto motorom:

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 21.4 sekúnd

Maximálna rýchlosť – 145 km/h

Spotreba paliva – 6,6 až 7 litrov

Na záver by som dodal, že aj keď všetky tieto automobily postačujú na bežnú jazdu mestom, na diaľnicu by som vám odporučil radšej vyraziť autobusom ako niektorým, z týchto modelov. Samozrejme, všetky tieto spomenuté pomalé autá dokážu vyvinúť rýchlosť 130 km/h, no ako pri všetkých automobiloch s malým motorom a výkonom, rastie neúmerne s narastajúcou rýchlosťou aj spotreba paliva. Pri bežnej dialničnej rýchlosti je teda spotreba týchto motorov rovnaká, ako napríklad spotreba 3-litrového šesťvalca.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *