BMW radu 8 E31: Zabudnutá mašina z 90-tych rokov

BMW radu 8 sa vyrábal v rokoch 1989 až 1999. Môžete ho poznať pod označením E31. Je to 2-dverové štvormiestne kupéčko, ktoré predovšetkým malo konkurovať značke Mercedes a hlavne verziám Mercedesu SL a CL. BMW rad 8 bol označovaný aj ako vlajková loď automobilky BMW, avšak to len do doby kedy sa E31 prestala vyrábať. Zastavená výroba BMW E31 radu 8 bola už 12. Mája 1999 čiže toto auto sa zo svojej pásovej výroby tešilo 11 rokov. Automobilka zastavila výrobu kvôli nízkemu predaju auta, no vyrobených kusov vtedy bolo na svete 30 621.

BMW radu 8 dokázalo vyvinúť rýchlosť 250 km/hod, ktorú ale výrobcovia elektronicky museli obmedziť, no tvrdili že bez tohto elektronického obmedzenia by toto BMW dosiahlo aj vyššiu rýchlosť a to cca 300 km/hod. Na takúto rýchlosť treba mať pod kapotou aj veľký výkon a toto auto dokázalo vyprodukovať svoj výkon vďaka motorom, ktoré malo uložené pod svojou kapotou. BMW radu 8 malo priestor pod kapotou pre 8 a 12 valcový vidlicový motor.

BMW radu 8 bolo nástupcom predchádzajúceho radu 6, avšak veľa ľudí si myslí že rad 8 iba nahradil radu 6 pričom toto tvrdenie nie je pravdivé. Táto rada 8 bola vytvorená a zameraná predovšetkým na zväčšenie výkonu auta, vyššie cenové ohodnotenie a iný automobilový trh.

BMW 840Ci:

Do modelu BMW 840Ci sa ako úplný základ montoval motor V8, o objeme 4 litrov, ktorý dosahoval výkon 210kW. Tento motor môžeme nájsť v e31-tkách, vyrobenými medzi rokmi 1993 až 1995, no automobilka BMW prišla so zväčšením motora z pôvodných 4 litrov na 4,4 litra. Výkon tohto auta zostal nezmenený, a to 210kW, ale napriek tomu sa zvýšil krútiaci moment a znížila sa spotreba paliva.

Pre obi dve motoristické prevedenia modelu BMW 840Ci boli vybavené buď to manuálnou 6-stupňovou prevodovkou alebo automatickou 5-stupňovou prevodovkou.

BMW 850i:

Model BMW 850i vďaka svojmu motoru V12, objemu 5 litrov dokázal vyvinúť výkon rovných 221kW. Tento model ste si mohli zakúpiť v automatickom prevedení so 4 rýchlostnými stupňami alebo aj v manuálnom prevedení so 6 rýchlostnými stupňami. V roku 1994 pribudla do ponuky aj 5- stupňová automatická prevodovka.

BMW 850Ci:

Motorizácia označenia BMW 850Ci s motorom v12 mala zväčšený objem z pôvodných 5-tich litrov na 5,4 litra. Okrem toho, že sa zväčšil objem motora, výkon auta tak isto stúpol a to až na 240kW. Motor mal taktiež zvýšený kompresný pomer. Vďaka týmto úpravám sa mu teda zvýšil aj výkon.

BMW 850CSi:

Vrcholný model BMW E31 mal pod kapotou motor V12 s objemom 5,6 litra a výkonom 279kW. Tento model motoru niesol označenie 850CSi (prevzatý z prototypu M8), a tak si oproti modelu motora 850Ci polepšil aj objemovo, aj výkonovo. Okrem týchto vylepšení dostal motor aj dve riadiace jednotky. Jedna riadiaca jednotka teda bola pre jednu radu valcov a druhá riadiaca jednotka pre druhu radu valcov. BMW nakoniec tomuto modelu motora pridelilo nový kód „S70B56“, pretože tento motor bol skoro kompletne prerobený.

Toto BMW radu 8 však nemalo len upravený motor. Úpravy pokračovali aj na pružení, čo zahŕňalo tuhšie pružiny a tlmiče, ktoré avšak znížili svetlú výšku vozidla. Kvôli lepším aerodynamickým vlastnostiam sa zmenili aj nárazníky. Modelu 850CSi pribudli širšie športové disky kolies a možnosť výberu bola aj na kovaných zliatinových kolesách. Zmenili sa aj koncovky výfuku a to z hranatých koncoviek predchádzajúcich modelov, na štyri kruhové koncovky vyrobené z nerezovej ocele. Na radenie rýchlostí v tomto aute existovala iba jedna alternatíva, a to manuálna prevodovka so 6 rýchlostnými stupňami. Bohužiaľ výroba motora S70B56 musela byť zastavená v roku 1996, kvôli prísnym emisným normám, čo znamenalo, že by automobilka musela na tento motor vynaložiť nemalé finančné prostriedky.

Modely M8 a 830Ci boli prototypy, ktoré plánovala automobilka BMW vyrobiť, no nikdy sa k tomu nedostala, a tak tieto autá nikdy sériovo nevyšli z výrobnej linky.

BMW 830Ci:

Prvým prototypom bol teda model 830Ci, ktorý teda nikdy nevyšiel sériovo z linky no predsa bolo vyrobených 18 kusov tohto automobilu. Pod kapotu sa dostal len 3-litrový motor V8 s výkonom 160kW. Model bol v prevedení aj s automatickou prevodovkou, čo činilo 13 kusov a ďalších 5 kusov malo manuálnu prevodovku. Jeden model tohto BMW sa nachádza aj v múzeu.

BMW M8:

BMW M8 bolo druhým prototypom, ktorý sa tak isto nedostal do sériovej výroby pretože preň neexistoval žiaden trh. Výrobcovia ho navrhli ako konkurenčný model značky Ferrari. Model M8 dostal pod kapotu motor V12 o objeme 6 litrov a s neuveriteľným výkonom 410kW. Bohužiaľ týchto modelov nie je veľa, vlastne z výrobnej linky vzišiel iba jediný kus modelu BMW M8 červenej farby.

Alpina B12

Značka Alpina vyrábala však len dve špeciálne verzie BMW radu 8 a to pod názvom B12. Prvým modelom je B12 5.0 Coupé, ktorý bol vybavený motorom V12 o objeme 5 litrov a dosahujúcim výkonu 261 kW. Tento model bol odvodený od modelu BMW 850i. K dispozícii bola táto Alpina len s automatickou prevodovkou so 4 rýchlostnými stupňami.

Druhý model Alpiny B12 bol o čosi výkonnejší. Model bol označovaný ako B12 5.7 Coupé a bol odvodený od modelu 850CSi. Alpina B12 5.7 Coupé bola vybavená motorom V12 o objeme 5,7 litra a výkonom 310kW. Táto verzia, bola k dispozícii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou.

Verzie BMW radu 8:

830Ci M60B30 V8 2997 cm3 160 kW 290 Nm
840Ci M60B40 V8 3982 cm3 210 kW 400 Nm 6,9 s
840Ci M62B44 V8 4398 cm3 210 kW 420 Nm 6,6 s
850i M70B50 V12 4988 cm3 220 kW 450 Nm 6,8 s
850Ci M73B54 V12 5379 cm3 240 kW 490 Nm 6,3 s
850CSi S70B56 V12 5576 cm3 280 kW 550 Nm 6 s
M8 S70/1 V12 6000 cm3 410 kW

Pozrite si krátku video ukážku v ktorej si porovnáme črty novej rady 8 so starou radou 8:

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *