Mazda RX-7: Zbesilá Japonka s Wankelovým motorm

Mazda RX-7 je jedna z legend JDM automobilov.Populárnosť tohto auta stúpla až tak vysoko, že sa objavila vo filme Fast and Furious a v hre Need For Speed. Vynikajúce jazdné vlastnosti, vysoký výkon a nádherný dizajn robia túto Mazdu unikátnou. Poďme si o tejto kráske niečo povedať. 

Mazda RX-7 tretej generácie sa vyrábala od roku 1992 až do roku 2002. Pod kapotou Mazdy RX-7 môžeme nájsť objemovo malý, ale za to výkonný Wankelov motor s objemom 1,3 litra, ktorý je ku všetkému vybavený aj sekvenčným twin-turbom.

Mazda RX-7
LivingLifeFast / Youtube.com

Výrobcovia tejto Mazdy vyžmýkali z Wankelovho motora slušný výkon, práve vďaka sekvenčnému twin-turbu. Toto bolo vlastne prvý krát, čo inžinieri použili preplňovanie dvoma turbodúchadlami pri motore s rotačnými piestami. Mazda sa postarala aj o to, že tento systém twin-turba u preplňovaného motora bol ako prvý exportovaný do iných krajín. JDM automobily mali stanovenú hranicu výkonu, podľa zákona. Najprv to však Mazde RX-7 nevadilo, pretože Wankelov motor mal pod jej kapotou výkon 188 kW / 255 koní. Časom však inžinieri vyždímali výkon motoru až na maximum, teda na výkon 206 kW / 280 koní. 

Systém sekvenčného twin-turba pod kapotou Mazdy RX-7 pracuje tak, že pri nízkych a stredných otáčkach zaberá len menšie turbo. Pri 4000 ot/min však zaberá väčšie turbo, ktoré dodá správny ťah a vodiča zatlačí do sedačky. Tento systém však nie je bezchybný a má svoje muchy. Problémová je jeho spoľahlivosť. Veľa majiteľov tak pri zvyšovaní výkonu vymieňa twin-turbo za jednoduchšie, no väčšie single turbodúchadlo. 

Mazda RX-7 má vynikajúce jazdné vlastnosti, čomu napomáha dokonalé rozloženie váhy automobilu 50:50. Jazdné vlastnosti sú excelentné aj vďaka zadnému náhonu a  ľahkému Wankelovmu motoru, ktorý je uložený v strede automobilu, presnejšie za prednou nápravou. Na radenie boli len 2 typy prevodoviek a to 5 stupňová manuálna a 4 stupňová automatická prevodovka. Auto bolo vybavené sedadlami pre 4 pasažierov, no pohodlne by ste sa usadili len na predných sedadlách. Sedieť na zadných sedadlách bolo skôr za trest, pretože tieto sedačky boli len núdzové. 

Rozdelenie Mazdy RX-7

Mazda rx7
LivingLifeFast / Youtube.com

Počas desiatich rokov produkcie bolo vyrobených 811 634 kusov, ktoré boli rozdelené do troch serii, a to presnejšie:

Séria 6 (1992–1995) – Motor 13B-REW 188 kW 294 Nm (predávala sa pod značkou ɛ̃fini)

Séria 7 (1996–1998) – Motor 13B-REW 195 kW 294 Nm (zjednodušené výfukové zvody a nová riadiaca jednotka motora)

Séria 8 (1998–2002) – Motor 13B-REW 206 kW 314 Nm (vylepšené twin-turbo)

Ukončenie výroby Mazdy RX-7 v roku 2002 bolo oslávené limitovanou edíciou (1500 kusov), ktorá niesla označenie Spirit R a bola rozdelená na tri typy, A, B a C.

Spirit R Type A – najsilnejší model RX-7, dvojmiestny, vybavený päťstupňovou manuálnou prevodovkou

Spirit R Type B – vybavený päťstupňovou manuálnou prevodovkou, 4 miestny

Spirit R Type C – štvorstupňová automatická prevodovka, 4 miestny

 Ocenenia, ktoré Mazda RX-7 FD počas rokov svojej výroby získala:

mazda rx7
LivingLifeFast / Youtube.com

 Motor Trend – importný automobil roka

Spoločnosť Playboy – Playboy automobil roku 1993

Car and Driver – zaradenie medzi desať najlepších automobilov pre rok 1993 až 1995

Road & Track – najkrajší a najatraktívnejší automobil na svete

Japonsko – ocenenie za automobilový výskum a ocenenie za automobil roku

Mazda RX-7 sa prestal vyrábať už v roku 2002, no nástupca bol určený až v roku 2003. Bola ňou práve Mazda RX-8, no jej populárnosť vo svete už nebola taká, ako u RX-7. Mazda RX-8 bola ťažšia, mala nižší výkon a horšie jazdné vlastnosti. Tieto a mnoho ďalších „vychytávok“ posunulo jej popularitu smerom nadol, pretože nezožala ani polovicu úspechu ako jej predchodkyňa. Na Mazdu RX-7 nenájdeme žiadneho zlého slova, ale naše cesty sú pre ňu skôr neznáme a “rozbité”, preto ich tu skoro vôbec nenájdeme. 

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *