DeLorean DMC-12: Návrat do budúcnosti alebo minulosti?

DeLorean DMC-12 je automobil vyrobený v 80-tych rokoch minulého storočia, označovaný buď ako legendárny automobil alebo aj „stroj času“. Tento automobil je celkom vzácny a je snom nejedného automobilového nadšenca. DeLorean DMC-12 patrí medzi športové automobily, vyrábané spoločnosťou DeLorean Motor Company, ktorá toto auto začala vyrábať už v roku 1981. Autá tohto typu sa dlho netešili pásovej výrobe, pretože spoločnosť musela svoju výrobu ukončiť a to z finančných dôvodov.

História:

John Zachary DeLorean toto je meno známeho amerického inžiniera a pracovníka v automobilovom priemysle, ktorý túto automobilovú spoločnosť DeLorean Motor Company založil. Jeho snom bolo  zanechať po sebe stopu v automobilovom priemysle a predstaviť svetu nový automobil, ktorý mal byť športový a vo všetkých ohľadoch aj výnimočný.  Pred tým než John DeLorean založil túto spoločnosť, pracoval ako vysokopostavený manažér v spoločnosti General Motors, ale jeho sen ho donútil opustiť vysokopostavenú hodnosť v tejto firme a založiť teda svoju vlastnú s už spomínaným názvom DeLorean Motor Company, v skratke DMC

John Zachary DeLorean bol finančne celkom „nad vodou“, no prepočítal sa a jeho financie mu bohužiaľ nestačili na výrobu vlastného automobilu. A tak bol donútený hľadať nejakých investorov, aby mohol zrealizovať svoj 4-kolesový sen. Podarilo sa mu to a sponzora našiel, bola to Britská vláda, ktorá mu dodala finančné prostriedky na produkciu DeLoreanu. Automobil sa produkoval v Írsku v meste Belfast. Spoločnosť DeLorean Motor Company teda zahájila výrobu no z výrobnej linky vzišiel len jediný model. Týmto modelom bol DMC-12, všeobecne známy ako DeLorean.

Priestor pod kapotou prvého prototypu automobilu DMC-12,  patril dvojrotorovému Wankelovému motoru od Citroenou. DMC-12 bol vybavený bezpečnostnými prvkami a ľahkou plastovou karosériou, no nič z tohto sa do výroby už nedostalo. Automobilka si bohužiaľ sama s výrobou svojho modelu DeLorean neporadila, a tak bola nútená sa obrátiť na inú externú automobilku. Tými boli BMW a Porsche, no keďže to boli výrobcovia kvalitných áut, požadovali aj veľké finančné ohodnotenie od spoločnosti DeLorean Motor Company, ktorá si to nemohla dovoliť. Našťastie sa objavila ďalšia automobilka a bola znovu britská „automobilka Lotus“. Tí boli omnoho lacnejší ako Porsche a BMW a ponúkli automobilke DeLorean z modelu Lotus Espirit platformu a všetky technológie.

Karoséria DeLoreanu DMC-12 nebola plastová, ako bolo pôvodne plánované, ale bola laminátová. Automobil bol ďalej vystužený oceľovým rámom a doplneným o nerezové plechy, kvôli čomu stúpla hmotnosť auta o štvrť tony. Takúto karosériu navrhol taliansky návrhár Giorgetto Giugiaro.

Dizajn automobilu DeLorean DMC-12 je veľmi jedinečný a krásny. Dvere auta ste si mohli exkluzívne otvárať dohora nad strechu automobilu. Karoséria auta nebola lakovaná a bola krásne oceľovo šedá. Samozrejme existujú aj nalakované kúsky, no tie sa lakovali až neskôr, a to až keď sa dostali do rúk novým majiteľom. Toto sú jedny z charakteristických prvkov automobilu DeLorean, vďaka ktorým sa na toto auto nedá zabudnúť.

DeLorean sa začal vyrábať a pod kapotou sme už nenašli wankelov motor ako na prvom prototype, ale tento motor bol nahradený iným. A tým bol motor, ktorý vyrábali automobilky Peugeot, Renault a Volvo. Motor sa pýšil 6 valcami o objeme 2.8 litra, ktorý mal však 2 výkonnostné verzie. Pre Americký trh dosahovalo auto výkon 97 kW / 132 koní a pre Európsky trh to činilo 112 kW / 152 koní. Tak ako mal motor 2 výkonnostné verzie, montovali sa do neho aj 2 prevodovky. Jedna bola automatická 3-stupňová a tá druhá 5-stupňová manuálna.

Automobil DeLorean nebol obávaným protivníkom športových áut a nikdy sa im nemohol rovnať.  Výkon motora bol dosť mizerný vzhľadom na dobu kedy sa automobil vyrábal, ale aj vzhľadom na hmotnosť auta. Obávaným protivníkom by nebol ani pre dnešné autá, pretože jeho zrýchlenie nebolo boh vie čo. 5-stupňová prevodovka v tomto aute dokázala zrýchliť z 0-100km/hod síce za 8,8 sekundy ale jeho automatický brat s 3 rýchlostnými stupňami takú istú rýchlosť dal až za 10,5 sekundy.

Automobil taktiež nežiaril ani svojimi dobrými jazdnými vlastnosťami, keďže rozloženie hmotnosti nebolo ideálne (35%-65%). Síce prvotným plánom bolo uložiť motor do stredu, teda pred zadnú nápravu, no auto malo motor uložený až vzadu za zadnou nápravou, preto také nevhodné rozloženie hmotnosti.

Aj s pomerne nie dobrými jazdnými vlastnosťami automobilu a nie extra výkonom je toto auto raritou. Bolo totiž vyrobených nie veľa kúskov a to presnejšie 8535 modelov auta DeLorean. Počas tých 2 rokov výroby sa ale automobil upravoval. Významnými zmenami prešla napríklad karoséria auta, kolesá a aj interiér.

DeLorean DMC-12 – Návrat do budúcnosti:

delorean dmc dvere
www.pixabay.com

V Petersonovom automobilovom múzeu v LA v Californii nájdeme jeden DeLorean DMC-12. Za obľúbenosť tohto automobilu nestojí len jeho 6 valcový motor o objeme 2.8 litra, ani jeho unikátny dizajn , ani to že je to rarita a bolo vyrobených ani nie 9 tisíc kusov. Postaral sa o to hlavne práve ten jeden DeLorean, ktorý je vystavený v múzeu a to tak že účinkoval vo filmovej trilógii pod názvom „Návrat do budúcnosti“. Automobil sa vo filme nazýval aj ako „stroj času“. Pýtate sa prečo? Pretože bol vybavený o prúdový kapacitátor a ten mu umožňoval cestovať v čase. Aj toto je dôvodom obľúbenosti tohto automobilu, veď povedzme si, ktorý automobil v dnešnej dobe dokáže cestovať v čase, ako dokázal unikátny DeLorean už v minulom storočí?

Výroba DeLoreanu však mala neskôr pokračovať, presnejšie v roku 2008. S týmto nápadom prišla spoločnosť DMC Texas, ktorá sa venuje opravám týchto automobilov. Výroba legendárneho auta teda mala pokračovať, no nie vo veľkom množstve, presnejšie len 20 kusov ročne malo uzrieť svetlo sveta. Bohužiaľ ani po dlhých rokoch pauzy sa nezačali DeLoreany vyrábať, pretože vdova Johna DeLoreana podala na spoločnosť DMC Texas žalobu za nelegálne použitie rodinného mena. Spoločnosť DMC Texas to ale nezastavilo, a tak v roku 2015 zaplatila DeLoreanovej žene istú nezverejnenú sumu, asi nebola malá, a táto spoločnosť tak konečne získala práva na použitie rodinného mena a ochrannú známku v budúcnosti.

Spoločnosť teda mohla začať vyrábať. Teda vlastne nemohla. Keďže ich nemohla zastaviť žena DeLoreana, postarala sa o to legislatíva USA. Takže spoločnosť DeLorean Motor Company je schopná postaviť prakticky nový model auta, no môže využiť maximálne 80% pôvodných dielov auta, takže sa nejedná o výrobu nového automobilu, ale iba o generálnu opravu starého automobil DeLorean.

Legislatíva USA teda znemožňovala výrobu nových DeLoreanov a presnejšie za tým stál Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA). V ich zákonoch teda bolo jedno či automobilka vyrába milióny áut, čiže ide o pásovú výrobu a automobilky s malosériovou výrobou.

V roku 2016 prišlo ku schváleniu zákona, ktorý upravoval podmienky pre výrobu automobilov, ktoré boli staršie ako 25 rokov. Zákon sa nazýval „Low Volume Motor Vehicle Manufactures Art“. Tento zákon tak umožňoval konečne spustiť výrobu automobilov DeLorean. Zákon bol spísaný dobre a repliky týchto automobilov síce musia spĺňať určité podmienky, no nie sú také prísne ako sú pre novo vyvinuté modely automobilov. Zákon však umožňoval len malosériovú výrobu a to v počte 325 automobilov za rok.

V roku 2016 sa tak mohla spoločnosť DMC konečne realizovať, a vydala aj oficiálne prehlásenie s novým zákonom, v ktorom potvrdzovala opätovnú výrobu DeLoreanu, ktorá mala začať v roku 2017. Nanešťastie sa opäť nezačalo vyrábať, pretože národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky dodal k novému zákonu niekoľko ďalších dodatkov. Tie boli napísané v takom štýle, že by výrobu replík starých automobilov, ako napríklad DeLorean, úplne zlegalizovali.

Napriek úplnej legalizácii, musela spoločnosť DMC čakať až do konca roku 2017, pretože regulačné orgány im oznámili, že musia počkať na oficiálne regulácie. Týmto by sa vydláždila cestička pre výrobu kompletne nových DeLoreanov na začiatok tohto roka 2019. Spoločnosť DMC však uvažovala o vývoze DeLoreanov do iných krajín, v ktorých sú legálne. Teda nie úplne uvažovala ale oznámila to, že sa tak stane, pokiaľ si regulačné orgány USA nevyriešia tieto zákony čím skôr.

Začiatok roka 2019 už ubehol a čoskoro by sa mala začať výroba nových DeLoreanov. Ocenenie nového DeLoreanu DMC-12 sa stanovilo až na 100 000 amerických dolárov spoločnosťou DeLorean Motor Company. Je to síce len replika auta, no je to rarita. Dizajn auta ostane nezmenený tak ako aj exteriér auta, no zmení sa hlavná vec automobilu, a tou je motor. Pokiaľ ste si mysleli že predchádzajúci motor V6 2.8 bol celkom slušný, výrobcovia automobilu ho nahradia iným a to novším vidlicovým motorom V6, ktorý bude mať výkon približne 257 – 294 kW.

DeLorean DMC-12 je stará klasika, na ktorú si budeme musieť ešte počkať a dúfať že automobil sa začne čoskoro vyrábať, však už by bolo aj načase. A možno sa len výrobcovia vyhovárajú na legislatívu USA a popritom do auta už zavádzajú ako prekvapenie pre nových majiteľov prúdový kapacitátor, kto vie? Nezostáva nám nič iné, len čakať kedy znovu táto legenda zíde z výrobnej linky a ukáže sa svetu.

Technické údaje:

Dĺžka – 4 216 mm

Šírka – 1 857 mm

Výška – 1 140 mm

Pohotovostná hmotnosť – 1 230 kg

Karoséria – 2-dverové kupé

Počet miest na sedenie – 2

Parametre motora:

Označenie – PRV ZMJ-159 V6

Objem – 2.8 litra

Počet valcov – 6 (vidlicový motor)

Výkon – 112 kW / 152 koní (Európa) 97 kW / 132 koní (USA)

Prevodovka – 5-stupňový manuál alebo 3-stupňový automat

Zrýchlenie  – 0-100 km/h 8,8 alebo 10,5

Maximálna rýchlosť – 177 km/h (USA) 206 km/h (Európa)

Pozrite si krátke video review Deloreanu DMC-12:

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *