Benzín E10 vs E5: Aký je medzi nimi rozdiel?
Už pár dní sa šíri internetom informácia, že začiatkom roka vystrieda na slovenských čerpacích staniciach starý dobrý Natural E5, nové palivo a to benzín E10. K tejto zmene má dôjsť 1. Januára. Obavy z tohto paliva sa však veľmi rýchlo dostávajú medzi ľudí. Nové palivo totiž môže poškodiť motory starších automobilov.
Prečo je tomu tak? V tomto článku si detailne rozoberieme rozdiely medzi benzínom E10 a E5 a nielen to, zároveň si povieme aj niečo o tom, ako ovplyvňuje nové palivo spotrebu, výkon a životnosť motora.
Benzín E10 vs E5:
Klasický Natural 95 pod označením E5 obsahuje 5% biologickej zložky v podobe etanolu. Pre tých, ktorí nevedia, tak etanol je vlastne alkohol. Pri benzíne E10 je podiel alkoholu v palive vyšší a dosahuje až 10%. Číslovka za písmenom E tak označuje, koľko etanolu obsahuje daný benzín. Etanol použitý v palive pochádza z alkoholového kvasenia rastlín s vysokým obsahom škrobu, napríklad z kukurice a cukrovej trstiny.
Toto alkoholické benzínové palivo má byť ekologickejšie, no na druhú stranu, nie je kompatibilné so starými vozidlami, ktorých emisná norma je nižšia, ako Euro 4. Dlhodobé používanie paliva E10 môže na agregátoch týchto automobilov zanechať nemalé škody.
Ako príklad uvedieme test organizácie ADAC, ktorá otestovala toto ekologické palivo na automobile Opel Signum, vybavenom benzínovým motorom o objeme 2.2 litra. Na palive s 10% podielom alkoholu prešli 27 tisíc kilometrov a potom došlo k poškodeniu palivového čerpadla. Podľa organizácie ADAC bolo príčinou poškodenia práve palivo, obsahujúce vyšší podiel etanolu.
Etanol v palive:
Táto zložka je hlavným problémom nového paliva, označovaného ako E10. Alkohol je drahší ako benzín a tak za palivo, ktoré pravdepodobne nikto z nás nechce, zaplatíme na čerpacích staniciach viac. Medzi ďalšie problémy s etanolom patrí fakt, že na seba veľmi dobre viaže vodu. To môže byť v určitých situáciách pozitívne, napríklad v prípade kondenzácie vody v nádrži. Nevýhodou je však fakt, že nikdy neviete, koľko vody do seba etanol naviazal počas prepravy a skladovania.
Problémom totiž je, že ak etanol naviaže veľké množstvo vody, odrazí sa to aj na kovových komponentoch palivového systému. Tie môžu následne trpieť koróziou. Bez škody však neostanú ani gumové hadice, tesnenia a dokonca aj plasty, ktoré nie sú vyrobené s odolnosťou proti etanolu. V takomto prípade začnú tieto komponenty krehnúť a rozpadať sa.
Okrem samotného viazania vody sa etanol prejavuje tiež tak, že má vyššie oktánové číslo ako benzín. Napriek tomu sú tu stále požiadavky na palivo s oktánovým číslom 95, čo znamená, že rafinérie budú musieť oktánové číslo upraviť tak, aby malo 95 oktánov až po pridaní alkoholu. Rovnaké opatrenie bolo aj pri zavedení paliva E5.
Ďalším rozdielom medzi etanolom a benzínom je aj energetická hodnota. Etanol obsahuje až 34,8% kyslíka a ten pri spaľovaní neuvoľní žiadnu energiu. To znamená, že na každý liter paliva je benzín E10 stratový o 3,34% energie v porovnaní s benzínom E5. Výsledkom je tak vyššia spotreba paliva, nižší výkon a tiež aj fakt, že za menej účinné palivo si nakoniec zaplatíme viac. To by sa dalo prirovnať k okrádaniu spotrebiteľov.
Nižšia energetická hodnota benzínu E10 spôsobí tiež problém kosačkám, motorovým pílam či iným záhradníckym strojom, ktoré sú poháňané benzínom a vybavené karburátormi. Tie majú zvyčajne pevne nastavený zmiešavací pomer a tak nedokážu reagovať na palivo s nižšou energetickou hodnotou.
Poučme sa na chybách iných:
V Nemecku nahradil benzín E10 klasickú E5 už pred niekoľkými rokmi. Aj napriek dotáciám štátu, ktoré znížili cenu tohto paliva si motoristi zvolili radšej drahšie prémiové vysokooktánové palivá, pri ktorých sa nemuseli obávať poškodenia motora a to všetko aj napriek tomu, že 90% vozidiel jazdiacich v Nemecku na benzín je prispôsobených na použitie tohto paliva. Naši šoféri budú mať od nového roku rovnakú možnosť voľby, ako tomu bolo a je v Nemecku.