Trasenie volantu pri brzdení môže zapríčiňovať porucha brzdového systému vozidla

Asi každý z nás sa stretol či už na svojom aute alebo na cudzom so situáciou, kedy sa po stlačení brzdového pedálu začal volant vozidla triasť. Technicky zdatnejší motoristi ihneď odhalia, kde sa skrýva problém, no tí menej zdatný si môžu s touto poruchou lámať hlavu. Navyše môžu natrafiť  aj na mechanika, ktorý ich bude chcieť pri oprave oklamať. Ideálnym riešením je tak odstrániť túto závažnú, no technicky jednoduchú poruchu doma. Najskôr sa však poďme pozrieť na to, čo je príčinou trasenia volantu po stlačení brzdového pedálu.

Trasenie volantu pri brzdení:

Na prvý pohľad závažná porucha sa dá odhaliť a opraviť veľmi ľahko, pričom tento úkon zvládne aj priemerne zdatný domáci majster. Príčin spôsobujúcich trasenie volantu pri brzdení totiž nie je mnoho a tak nie je potrebné preskúmať polovicu komponentov vozidla na to, aby sme prišli na dôvod tohto nepríjemného a nežiaduceho javu. Poďme sa pozrieť na najčastejšie príčiny, ktoré môžu spôsobiť už spomínaný problém.

1. Hádzanie brzdového kotúča (osová nesymetria)

Aj keď ide o pomerne zriedkavý prípad, môže sa vyskytnúť práve na vašom aute. Trasenie volantu pri brzdení v tomto prípade spôsobuje brzdový kotúč, ktorý nezdieľa rovnakú pozdĺžnu a zvislú os s nábojom kolesa, na ktorý je namontovaný. Trasenie sa ale pri tomto probléme môže prejavovať aj v prípade, keď nie je stlačený brzdový pedál. Príčin, prečo sa tak deje môže byť hneď niekoľko:

–          Korózia alebo nečistoty na povrchu náboja kolies, ktoré spôsobujú nerovnomernosť dosadnutia brzdového kotúča

–          Deformácia náboja kolies. V tomto prípade je potrebné náboj vymeniť, v opačnom prípade bude osadený kotúč vždy vytvárať vibrácie, prenášajúce sa na riadenie vozidla

–          Nadmerné dotiahnutie polohovacej skrutky brzdového kotúča. Táto skrutka slúži len na nastavenie správnej polohy kotúča a nie na jeho uchytenie

2. Zvlnený/deformovaný brzdový kotúč:

Trasenie volantu pri brzdení je spôsobené chvením bŕzd. Toto chvenie má v drvivej väčšine prípadov príčinu v deformovanom brzdovom kotúči. V tomto prípade ide o stav, kedy má kotúč rozdielnu šírku po dĺžke svojho obvodu alebo je inak zdeformovaný vplyvom prehriatia bŕzd. To spôsobí, že pri styku platničiek s kotúčom sa brzdy rozvibrujú, pričom tieto vibrácie sa prenášajú na riadenie automobilu.

V prípade zvlneného kotúča je možné odhaliť túto poruchu okrem spomínaného prejavu aj vizuálnou kontrolou. Pokiaľ nedochádza k rýchlemu odvodu tepla z miest povrchu kotúča, prehreje sa. Tento stav je viditeľný aj vizuálne a to tak, že ho môžeme poznať podľa modro-fialových miest na povrchu kotúča.

3. Opotrebované brzdové platničky

Ďalšou príčinou trasenia volantu môžu byť aj nadmerne opotrebované brzdové platničky. Tie sa však okrem už spomínaného javu prejavujú aj akusticky a to presnejšie zvýšenou hlučnosťou bŕzd.

V každom prípade sa však trasenie volantu pri brzdení dá vyriešiť veľmi ľahko a to presnejšie výmenou vadných komponentov, či vyčistením a správnym osadením brzdových kotúčov. Netreba však zabúdať na to, že pokiaľ vymeníte kotúče, mali by ste vymeniť aj brzdové platničky, ktoré by inak mohli viesť k nerovnomernému opotrebovaniu dotykových plôch s kotúčmi. 

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *