Čierny dym z výfuku: Ide o problém alebo len „symbol“ čipnutého TDI?

Čierny dym z výfuku:

Keby sme sa spýtali 100 motoristov, či už na ceste videli auto, ktorému šiel čierny dym z výfuku, odpovedalo by nám minimálne 90 ľudí kladnou odpoveďou. Čo však stojí za týmto javom a prečo sa čierny dym z výfuku môže objaviť aj pri autách, ktoré nie sú vybavené načipovaným TDI motorom? Poďme sa na tento problém pozrieť bližšie.

Čierny dym sálajúci z výfuku auta je jednoznačným príznakom toho, že motor spaľuje príliš bohatú zmes. Keď hovoríme o bohatej zmesi, myslíme tým zmes, ktorá obsahuje menej vzduchu, ako je potrebné na správne spálenie paliva. Ide teda o zmes, ktorá je buď to príliš chudobná na vzduch alebo príliš bohatá na palivo. Pokiaľ motor spaľuje bohatú zmes, znamená to, že sa do valcov motora dostáva väčšie množstvo paliva ako by k určitému pomeru vzduchu patrilo a práve kvôli tomu, dochádza k nedokonalému spaľovaniu, ktoré sprevádza čierny dym z výfuku obsahujúci väčšie množstvo sadzí.

Za spaľovaním bohatej zmesi, ktoré sprevádza čierny dym z výfuku, môžu stáť len dve poruchy, a to presnejšie porucha palivového systému alebo problém s dodávkou vzduchu. Keďže však všetci dobre vieme aké veľké množstvo komponentov tvorí palivový systém a sací systém, asi nám ihneď napadne, že na vine môže byť hneď niekoľko komponentov. Poďme sa na ne pozrieť.

Pri zážihovom (benzínovom) motore:

– porucha lambda sondy

– netesné sacie potrubie

– porucha váhy vzduchu

– nadmerne zanesený vzduchový filter

– pretekajúce vstrekovače

– porucha vysokotlakového čerpadla paliva

Pri vznetovom motore:

– porucha vysokotlakového čerpadla paliva

– porucha váhy vzduchu

– pretekajúce vstrekovače

– nadmerne zanesený vzduchový filter

Spaľovanie bohatej zmesi však nie vždy sprevádza len čierny dym z výfuku. Čierny dym z výfuku je totiž len vizuálny jav, ktorý je sprevádzaný okrem iného aj vysokou spotrebou paliva, obtiažnými štartami či stratou výkonu.

Z technického hľadiska je však dobrou správou, že krátkodobé spaľovanie bohatej zmesi nemôže motoru nijak výrazne uškodiť. Z dlhodobého hľadiska však vedie spaľovanie bohatej zmesi k závažným technickým poruchám či iným problémom. Práve preto je urýchlené riešenie tohto problému tým najlepším riešením. Vyhnete sa tak dodatočným opravám, ktoré by vás mohli stáť podstatne drahšie ako počiatočná oprava.

Čierny dym z výfuku a emisie:

Čierny dym z výfuku nie je len vizuálny problém, ale taktiež technický a zdraviu škodlivý. Keď hovoríme o zdraví, tento dym totiž obsahuje zvýšené množstvo zdraviu škodlivých sadzí, ktoré sú karcinogénne a ich dýchaním trpia naše dýchacie cesty a pľúca.

Nejedná sa však len o zdravotný problém. Zvýšené množstvo sadzí v čiernom dyme sa dostáva aj do motorového oleja, čo vedie k jeho rýchlejšej degradácii a následnému zakarbónovaniu piestnych krúžkov, zaneseniu mazacích kanálikov a olejového filtra, cez ktoré putuje motorový olej z olejovej vane na mazané miesta. Výsledkom veľmi znehodnoteného motorového oleja je nedostatočné mazanie, ktoré vedie k väčšiemu opotrebeniu jednotlivých časti motora a následne na to až k zadretiu motora.

Čierny dym z výfuku sa teda môže objaviť, za ktorýmkoľvek autom a nie len za načipovaným TDI, ako si mnohí ľudia myslia. Táto farba dymu sa objaví za každým automobilom, ktorý spaľuje nadmerne bohatú zmes.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *