Toyota Supra MK4: Japonská legenda, ktorá ostane navždy v našich srdciach

Toyota Supra MK4 je automobil, ktorý je na cestách obľúbený nie len v Japonsku, ale aj inde vo svete. Inžinieri Toyoty dali svojmu modelu nadčasovosť, originalitu a krásu a tak ani po dlhých rokoch nestratilo vozidlo na svojom pôvabe. Toyota Supra sa dodnes teší nesmiernej popularite a mal by ju poznať každý fanúšik automobilov. Takmer všetky legendárne JDM vozidlá sú obľúbené, no Supra je výnimočná aj napriek tomu, že ju na našich cestách vo východnej Európe len tak nestretnete.

Samozrejme čo by to bol za JDM automobil, keby sa neobjavil vo filmovej sérií Fast and Furious alebo hre Need For Speed. Toto ale nie je dôvod prečo je Supra populárna, avšak existujú dôvody prečo sa práve tu objavila. Vďačí za to krásnemu a nadčasovému dizajnu, vysokému výkonu a jej samotnej dokonalosti. Poďme sa teda bez ďalších zbytočných rečí pozrieť na túto japonskú krásku z 90-tych rokov.

Toyota Supra MK4:

toyota supra mark iv
www.publicdomainpictures.net

Oproti starej Toyote Supre Mark III, bola nová Mark IV zmenená, presnejšie v štýle kompletného dizajnu a iným tvarom karosérie. Supra Mark IV sa začala vyrábať v roku 1993.  Vyrobená bola v dvoch karosárskych verziách a to vo verzií kupé a targa, s odnímateľným strešným panelom.

Toyota Supra MK4 je vybavená radovým motorom R6 (jedným atmosférickým a druhým preplňovaným motorom) o objeme 3 litrov s rozvodom DOHC. Japonská asociácia automobilových výrobcov však stanovila bezpečnostné normy, ktoré upravili maximálny výkon auta na 280 koní a maximálnu rýchlosť len na 180 km/hod.

To atmosférickému motoru 2JZ-GE R6 Toyoty Supry nevadilo, pretože dodával výkon 165 kW / 225 koní, spolu s krútiacim momentom 280 Nm. Preplňovaný motor 2JZ-GTE R6 dosahoval maximálny povolený výkon 206 kW / 280 koní, no naviac bol vybavený dvoma sekvenčne pracujúcimi turbodúchadlami.

Aj napriek obmedzeniam v Japonsku, mali exportné modely Supry upravený turbomotor. Motor automobilu dostal dve menšie turbodúchadlá s oceľovými lopatkami. Vďaka tomu na európsky a americký trh prichádzali Supry, ktoré dosahovali výkon 239 kW / 320 koní a krútiaci moment 427 Nm. Maximálna rýchlosť automobilu bola tiež zvýšená a to na 250 km/hod.

toyota supra mk4
peterolthof / flickr.com

Zrýchlenie z 0 na 100 dokázala európska Supra pokoriť za neuveriteľných 4,5 sekundy. Navyše mala nasávanie vzduchu zakončené cez otvory na kapote. Japonská verzia s turbomotorom umožnila vozidlu šprintovať z nuly na stovku za 5,1 sekundy a verzia s atmosférickým motorom za 6,8 sekundy.

Toyota Supra MK4 mala na radenie rýchlosti 3 možnosti. Prvou možnosťou bola 6 stupňová manuálna prevodovka spojená s turbomotorom a pokiaľ bol pod jej kapotou atmosférický motor, bola vybavená 5 stupňovou manuálnou prevodovkou. Obe verzie sa dali zakúpiť aj so 4 stupňovou automatickou prevodovkou. V roku 1999 prišlo do Supry nové radenie. To bolo obmedzené len pre sériu preplňovanej verzie a tak bol automobil vybavený sekvenčným radením rýchlostí pomocou tlačidiel umiestnených na volante.

Kvôli obmedzeniu výkonu a maximálnej rýchlosti si dali inžinieri záležať na hmotnosti vozidla. Toyota Supra MK4 bola vybavená napríklad plastovou palivovou nádržou, volantom z horčíkovej zliatiny a hliníkovými silentblokmi motora. Naviac aj koberčeky vyrobené z dutého vlákna a dutý zadný spojler mali tiež prínos pre zníženie váhy automobilu. Rozloženie hmotnosti je vyvážené a pri atmosférickom motore to je 51:49 (vpredu:vzadu) a turbo verzia mala rozloženie hmotnosti auto 53:47. Vďaka opatreniam na zníženie váhy, váži Supra s atmosférickým motorom 1460 kg a s preplňovaným 1550 kg.

Toyota Supra Mark IV nebola výnimočná len v dizajne a výkone, no preslávil ju aj jej brzdový systém. Ten ovládal brzdy jednotlivo v závislosti od rýchlosti automobilu. Supra prebrala tento brzdový systém od Formuly 1, pričom umožňoval zabrzdiť z rýchlosti 113 km/hod na 0 za 45 metrov. Vďaka tejto vymoženosti sa Supra tešila obdivu, pretože to vychválil aj automobilový magazín Car and Driver. Ten vyhlásil, že sa jedná o najlepší brzdný účinok, ktorý bol testovaný do roku 1997. Rekord v brzdnom účinku si Toyota Supra udržala až do roku 2004, kedy ju porazilo Porsche so svojim modelom Carrera GT.

Výroba bola ukončená kvôli neustále sa sprísňujúcim emisným normám v roku 2002. Toyota Supra je aj napriek svojmu veku naďalej snom mnohých automobilových nadšencov a hlavne JDM fanúšikov.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *