STK: Akým chybám na STK sa vyhnúť?
Každý motorista je so svojím autom povinný raz za 2 roky absolvovať STK, teda technickú a emisnú kontrolu. Výhodu majú len majitelia nových áut, pretože takéto auto musí kontrolu vykonať až po 4 rokov odvtedy, ako vyjde z výrobnej linky. Dnes sa pozrieme na zbytočné chyby, ktorých sa vodiči dopúšťajú pri absolvovaní kontroly.
Zbytočné chyby na STK:
Najčastejšou chybou vodičov, ktorý prídu na kontroly, je nepredloženie veľkého technického preukazu. Bez tohto osvedčenia nie je možné vykonať ani emisnú ani technickú kontrolu. Veľa vodičov ale práve na toto zabúda a tak ich dlhé státie v rade vyjde nazmar.
Zbytočná chyba však nemusí byť len o zabudnutí papierov, môžu sa týkať práve vášho auta. Pár dní pred absolvovaním STK, by ste si mali poriadne skontrolovať svoje vozidlo. Neuškodí vám to, ale práve naopak, môže sa vám to vyplatiť, v prípade ak nájdete na svojom aute chybu, s ktorou by vás technici nepustili.
Kontrola auta by mala spočívať v povinnej výbave, skúške svetlometov, ich nastavení, ale taktiež aj v skontrolovaní funkčnosti všetkých žiaroviek, ako sú brzdové svetlá, spiatočkové svetlá, blinkre a obrysové svetlá. Nečitateľné EČV sa rovnako považuje za dôvod nesplnenia podmienok technickej kontroly.
Veľa vodičov robí chybu aj pri kúpe pneumatík. Vo veľkom technickom preukaze, sú zapísané ich všetky rozmery, ktoré máte povolené mať na svojom aute. Šoféri na to často zabúdajú a na úspešné dokončenie technickej kontroly tak môžu rovno zabudnúť. Jediná možnosť ako tento problém vyriešiť pár dní pred STK, je buď investovať do kúpy nových pneumatík alebo ísť na políciu a dať si pneumatiky, ktoré sú už obuté na kolesách vášho auta zapísať.
Chyby na STK, o ktorých možno neviete:
Národná asociácia STK zbiera informácie o tom, prečo vám technici nenalepili nové štítky na čelné sklo. „Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom,“ dodáva Národná asociácia STK.
Technická prehliadka obyčajne trvá 20 až 40 minút a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje takmer všetko a teda aj to, o čom si väčšina majiteľov automobilov myslí, že sa nekontroluje. „Je preto priam zbytočné prísť a dúfať, že si technik nevšimne chybu práve na vašom vozidle. Odporúčame preto pred absolvovaním technickej kontroly skontrolovať všetko, čo sa skontrolovať dá, urobiť prípadné dodatočné zápisy do TP a nezabudnúť si osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz). Potom vás už skutočne nemá čo prekvapiť.“
Dieselové autá na technickej kontrole:
Podľa nových pravidiel a nových informácii, najväčšie problémy majú práve naftové autá. Ani nie tak na kontrole technickej ako na kontrole emisnej. Staršie naftové vozidlá síce majú šancu, že na výsledkoch nebudú červené čísla, no po novom už veľmi malú.
Prvým krokom ako oživiť starého nafťaka, je pri tankovaní pridať do nádrže aditíva. Následne auto zobrať na dlhšiu cestu, najlepšie na diaľnicu a prevetrať ho vo vyšších otáčkach. V tomto prípade by sa výfukový systém mal oveľa lepšie zbaviť nečistôt ako na cestách v meste. Netreba zabúdať na vyššie otáčky, pretože pri emisnej kontrole technik motor vytáča.
Pokiaľ ste auto nezobrali na dlhšiu cestu, a poriadne ho neprevetrali, práve výfukové spaliny, ktoré sa uvoľnia pri vytáčaní motora, sa zachytia na meracom prístroji. Ten ich samozrejme vyhodnotí ako vysokú produkciu spalín, čo znamená že vaše auto neprešlo emisnou kontrolou.
To platí neplatí len pri naftových autách, ktoré sú ešte v dobrej kondícii. Pokiaľ je motor vo vašom aute už v zlom stave a pri letmom zošliapnutí plynového pedálu začne dymiť, vaša šanca na úspešnú emisnú kontrolu je veľmi nízka. To isté platí aj pokiaľ vaše auto nespaľuje len palivo, ale aj motorový olej, ktorý taktiež zachytí na merací prístroj.
Pokiaľ idete na STK prvý krát, skontrolovali ste všetko a neviete či vás pustia ďalej, netreba sa báť. Po prvej neúspešnej technickej alebo emisnej kontrole vám technik vystaví dokument o dočasnej nespôsobilosti vozidla. Auto má s týmto papierom však len dočasnú spôsobilosť. Na dokumente je napísaný dátum, do ktorého musí majiteľ auta nájdenú chybu odstrániť. Po jej odstránení sa znovu musí ukázať na STK a úspešne ju absolvovať. Pokiaľ lehota dočasnej spôsobilosti skončí a majiteľ sa neukáže s opraveným autom na STK,vozidlo stráca úplnú spôsobilosť