Nadmorská výška potrápi vaše auto viac, než si myslíte.

Auto na svoj bežný chod potrebuje tri veci a to palivo, teplotu a vzduch, presnejšie kyslík, ktorého je vo vyššie položených miestach na zemi menej. V tomto dôsledku vo vašom motore dochádza k nižšej kompresii a nekvalitnému zapáleniu paliva. Nadmorská výška robí problém ako atmosférickým agregátom tak aj prepĺňaným.

Presné číslo o aký výkon prídete v určitej nadmorskej výške sa nedá určiť, pretože každý agregát pracuje trochu inak. Približné straty výkonu pre prepĺňané motory nie sú až také vysoké ako pri atmosférických motoroch. Vďaka turbodúchadlu totiž dokážu vytvoriť vyššiu kompresiu a lepšie zapáliť zmes paliva a vzduchu.

Pri prepĺňaných agregátoch sa strata výkonu dá určiť podľa roku výroby vozidla. Staršie prepĺňané agregáty sú síce menej komplikovanejšie, no nadmorská výška ich zasiahne viac ako tie novšie, pretože nové agregáty majú efektívnejšie spaľovanie.

vysoká nadmorská výška
www.pixabay.com

Atmosférické motory sa ale už s nadmorskou výškou tak ľahko nedokážu vyrovnať. Pretože existuje veľa motorov, ktoré pracujú odlišne, nedá sa určiť presná strata výkonu, no odhaduje sa 2 až 3% výkonu na každých 300 metrov. Pri vyššie položených miestach by tak vaše auto mohlo prísť aj o 15 a viac percent svojho výkonu.

Všeobecné tvrdenie je, že pokiaľ natankujete benzín s vyšším oktánovým číslom, spaľovanie bude kvalitnejšie, pretože toto palivo je odolnejšie voči samovznieteniu. Čím ste ale vyššie v horách, tým je takéto palivo viac neprospešné ako prospešné. Preto je pri vyšších polohách žiadaná nižšia odolnosť paliva voči vznieteniu, takže oktánové číslo benzínu vo vašej nádrži by malo byť nižšie, ako pri nulovej či bežnej nadmorskej výške.

V EU sa síce s nižším oktánovým číslom ako 95 nestretnete, no na benzínových pumpách vo vyšších nadmorských výškach nájdete aj benzín s oktánovým číslom 85. Takýto benzín nájdete len v rozvojových krajinách alebo vo svetových veľmociach, kde sú vysoké pohoria, ako napríklad Spojené štáty či Rusko.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *