Mýty o zimných pneumatikách: Veľa vodičov im verí, no čo vy?

Zima je už za rohom a veľa vodičov už má prezuté pneumatiky na zimné. Mnohí však čakajú na poslednú chvíľu alebo na prvý sneh, čo môže byť veľmi nebezpečné pre všetkých ostatných účastníkov cestnej premávky. Niektorí vodiči totiž veria mýtom o zimných pneumatikách ktoré sú nesprávne. My sme si pre vás vybrali 9 najznámejších mýtov.

1. Zimné pneumatiky treba len na snehu

Veľa vodičov si myslí, že zimu predstavuje sneh a tak zimné pneumatiky treba len na jazdu na snehu. Tie by však všetci šoféri mali používať hneď, ako sa priemerná denná teplota zníži pod úroveň 7 °C. Zimné pneumatiky pri nízkych teplotách zvyšujú bezpečnosť pri jazde a tak je menšie riziko dopravnej nehody.

2. Načo zimné pneumatiky, keď mám obuté celoročné?

U nás, sa väčšinou v zime nevyskytne situácia, kedy sú dobrým nápadom celoročné pneumatiky. Tie sú využívané predovšetkým v oblastiach, kde zima nie je až taká krutá a teploty málokedy klesnú pod nulu. Pri našich teplotách vám iste stačiť nebudú a tak radšej netreba riskovať. 

3. Zimné pneumatiky postačia len na hnacej náprave

Jazdné vlastnosti každého auta v zime klesajú a na cestách si treba dávať omnoho väčší pozor ako v lete. Najlepšie jazdné vlastnosti v zimnom počasí však dosiahnete len tak, že vymeníte všetky 4 pneumatiky za zimné, nie len tie na hnacej náprave. Výnimkou nie je ani 6 kolesový Mercedes-Benz G63 AMG.

4. Pri autách s pohonom 4×4 sú zbytočné

Pri pohone všetkých kolies na aute si ľudia mýlia dojmy s pojmami. Značka 4×4 neznačí, že v zimnom období nemusia mať obuté zimné pneumatiky. Pokiaľ je cesta namrznutá a vy máte obuté letné pneumatiky, bude sa vám šmýkať bez ohľadu na to, či máte náhon predných, zadných alebo všetkých kolies.

 5. Pokiaľ mám obuté zimné pneumatiky, môžem jazdiť tak, ako v letnom období

Vodiči ktorí si myslia, že je tento mýtus pravdivý, majú obrovskú šancu spôsobiť dopravnú nehodu. Aj keď už máte prezuté a pneumatiky sú nové, teda kupované tesne pred prezúvaním, mali by ste v zimnom období zmeniť štýl jazdy. Tak isto aj rýchlosť by nemala prekračovať vaše šoférske limity. Na zasneženej alebo primrznutej ceste nemá ani zimná pneumatika takú priľnavosť, ako na suchom asfalte. 

6. Nebudem si ich kupovať, lebo sú pomalé

Tento mýtus vôbec nie je pravdivý, aj keď by ste za zlých podmienok nemali skúšať ich rýchlostný limit. Najmodernejšie zimné pneumatiky sú dostatočne výkonné aj počas rýchlej jazdy a špeciálne pneumatiky ktoré na trhu nájdete, sú určené až do rýchlosti 270 km/h.

7. Nebudem ich kupovať pretože sú drahé

Faktom je, že sú o trochu drahšie ako letné, no rozdiel v cene je len minimálny. Rozdiel v bezpečnosti pri nových a starých gumách je však extrémne veľký. Letné pneumatiky sú lacnejšie, pretože na ich výrobu sa používa viac syntetického kaučuku, ktorý je cenovo dostupnejší ako ten prírodný. 

8. Na veku nezáleží

Každá pneumatika, po čase stráca pružnosť a stvrdne. Starosť pneumatiky sa prejaví aj na brzdnej dráhe, ktorá sa násobne zvyšuje. Strata priľnavosti pneumatiky tiež nie je výnimkou a tak kúpou nových pneumatík ničomu neuškodíte. Ideálne je meniť pneumatiky každých 4-5 rokov.

9. Hĺbka dezénu je maličkosť

Zimné pneumatiky sú na hĺbke dezénu priam závislé, pretože na snehu závisí ich výkonnosť. Minimálna hĺbka dezénu na zimných pneumatikách je určená zákonom na 3mm. Odporúča sa ich ale meniť, pokiaľ hĺbka dezénu klesne pod 4 milimetre.


Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *