Kontrolka chladiacej kvapaliny: Čo robiť keď zasvieti?
Kontrolka chladiacej kvapaliny by nemala byť ľahostajná nikomu, aj keď môže byť informatívna alebo výstražná. Áno, táto kontrolka má vodičovi auta dávať informáciu, keď kontrolka svieti na modro a výstrahu, pokiaľ svieti už na červeno.
Kontrolka nízkej teploty chladiacej kvapaliny:
Táto kontrolka sa na palubnej doske zobrazuje modro, pokiaľ vás iba informuje o tom, že chladiaca kvapalina ešte nedosiahla prevádzkovú teplotu. Ani pri tejto kontrolke by ste nemali byť ľahostajný.
Počas jej svietenia by ste nemali motor vytáčať do vysokých otáčok, pretože motorový olej, ktorý ho maže taktiež nie je zohriaty na prevádzkovú teplotu. Pokiaľ ale zhasne táto kontrolka, našou radou je ešte chvíľu počkať a nehnať motor do otáčok. To, že je chladiaca kvapalina zohriata na svoju prevádzkovú teplotu totiž neznamená, že je zohriaty aj olej.
Červená kontrolka teploty chladiacej kvapaliny:
Počas svietenia a následného zhasnutia modrej kontrolky teploty chladiacej kvapaliny nejde o problém ale len o informáciu. Pokiaľ sa vám však rozsvieti táto istá kontrolka v červenej farbe, znamená to vážny problém.
Červená kontrolka chladiacej kvapaliny nám poukazuje na vysokú teplotu chladiacej kvapaliny. Výhodu majú vodiči, ktorí vidia na palubnej doske svojho auta presný ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny.
Nezáleží však na tom, či tento ukazovateľ máte alebo nemáte, jazda s rozsvietenou červenou kontrolkou chladiacej kvapaliny sa neodporúča. Pri jazde sa vám totiž môže začať motor prehrievať, čo je veľký problém, ktorý sa môže skončiť úplným prehriatím motora a jeho následným zadretím.
Pokiaľ sa vám táto kontrolka rozsvieti a vy akurát cestujete, odporúčame vám vozidlo zastaviť a skontrolovať hladinu chladiacej kvapaliny. Ak je kvapaliny málo, je potrebné ju doliať, no pred tým, počkajte aspoň do doby, kým sa motor vychladí na 60°C.
Nikdy neotvárajte nádobku, pokiaľ táto kontrolka svieti, mohli by ste sa veľmi škaredo popáliť. Odporúčame vám teda počkať, no pokiaľ sa tak už stalo a vy ste hladinu chladiacej kvapaliny skontrolovali a je pod minimálnou ryskou, je potrebné sa pozrieť či chladiaca kvapalina neuniká niekde von z motora. Pokiaľ však neuniká z motora, znamená to, že uniká do neho, teda do spaľovacej komory.
Príčiny straty chladiacej kvapaliny:
- Prasknutý chladič
- Pretekajúca hadica na chladiacu kvapalinu
- Prasknuté tesnenie pod hlavou valcov
- Prasknutá hlava valcov
- Prasknutý blok valcov
Táto kontrolka môže zasvietiť aj v prípade, ak je chladiacej kvapaliny dostatok. V takomto prípade sa jedná o prehrievanie chladiacej kvapaliny. Riešenie tohto problému ale nie je tak finančne náročné ako strata chladiacej kvapaliny, teda pokiaľ sa nejedná nejakú z hadíc chladiča.
Jednou z príčin prehrievania sa chladiacej kvapaliny môže byť ventilátor chladenia. Ventilátor síce nie je spustený stále, ale v prípade stúpnutia chladiacej kvapaliny nad určitú teplotu sa zopne a chladiacu kvapalinu dochladí. Pokiaľ sa ale nezopne, táto kontrolka vám to bude signalizovať.
Ventilátor sa nezapína v prípade:
- Zlý termostat
- Vypálená poistka
- Porucha snímaču teploty na zapnutie ventilátora
- Poruche elektrického pohonu
- Chybné relé
Zlý alebo vadný termostat je najčastejšou príčinou nefunkčnosti ventilátora. Pokiaľ termostat doslúžil, zistíte to práve červenou alebo modrou kontrolkou, ktorá sa vám snaží povedať že chladiaca kvapalina sa prehrieva alebo nezohrieva.
Termostat môže byť zaseknutý alebo uzatvorený, čo znamená že chladiaca kvapalina vôbec alebo len nedostatočne prúdi do chladiča, čo ale nestačí na udržiavanie jej teploty. Pokiaľ sa teda termostat neotvorí, nárast teploty chladiacej kvapaliny je okamžitý a rýchly a môže viesť ku rýchlemu zadretiu motora.
V každom prípade, modrá kontrolka vás len informuje, no netreba ju brať na ľahkú váhu. Červená kontrolka chladiacej kvapaliny už je závažný problém po ktorom sa neodporúča pokračovať ďalej v jazde na motorovom vozidle. Chladiaci systém je pre chod automobilu veľmi dôležitý a tak ani jeho pravidelný servis nie je dobré podceňovať.