Intercooler: Na čo slúži toto cool zariadenie?

Intercooler využívajú hlavne vznetové motory no aj niektoré zážihové motory, ktoré sú vybavené turbodúchadlom. Čo však je tento intercooler a na čo slúži?

Intercooler je výraz z angličtiny a v preklade znamená medzichladič stlačeného vzduchu. Medzichladič teda ochladzuje zohriaty stlačený vzduch, ktorý vychádza z turbodúchadla. Intercooler je dôležitá súčasť medzi turbodúchadlom a motorom, pretože tento chladný vzduch obsahuje viac kyslíku a tým pádom, čím je väčšie množstvo kyslíku, tým je možné zapáliť väčšie množstvo paliva a dosiahneme tým vyšší výkon motora. Medzichladič stlačeného vzduchu je najúčinnejší v prípade, keď sa pohybujete s automobilom čo najväčšou rýchlosťou, no na rôznych autách môže mať rôzne rozmery, ale vždy je uložený tak aby mal čo najväčší prísun vzduchu.

Intercooler je najčastejšie umiestnený:

intercooler
MAHLE / Youtube.com

Front Mounted IC:

Ide o medzichladič stlačeného vzduchu, ktorý je umiestnený vpredu, za predným nárazníkom automobilu.

Side Mounted IC:

V tomto prípade je medzichladič stlačeného vzduchu umiestnený na boku, v oblasti blatníka, nárazníka automobilu.

Top Mounted IC:

Medzichladič vzduchu je umiestnený navrchu nad motorom, pričom sa na kapote nachádza nasávací otvor.

Intercooler môže byť chladený vzduchom alebo vodou:

Vzduchom chladený:

Tento typ intercoolera využíva lamely na svojom povrchu na odvádzanie tepla zo stlačeného vzduchu.

Vodou chladený:

Tento typ intercoolera používajú ho najmä športové automobily a na chladenie stlačeného vzduchu používa chladiacu kvapalinu, ktorá má svoj vlastný chladiaci okruh.

Intercooler ale nie je bezúdržbová súčiastka a tak je veľmi náchylný na mechanické poškodenia. Hneď to ale dokážete zistiť, pretože takýto poškodený IC sa vám vždy odvďačí vyššou spotrebou paliva a o dosť nižším výkonom motora. Medzichladič stlačeného vzduchu sa vám ale nemusí len poškodiť, ale môže sa aj znečistiť a vtedy je taktiež jednoducho povedané, neúčinný. Pokiaľ sa tak stane, nachádzajú sa na jeho povrchu nečistoty, prípadne ak turbo púšťa olej alebo sa v intercooleri nachádzajú trhliny, diery.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *