3 pomalé autá alebo tiež brzdy premávky na našich cestách (2. Časť)

Vitajte pri druhom článku, v ktorom sa opäť ako aj v tom predošlom pozrieme na 3 pomalé autá, ktoré stretávame na našich cestách takmer každý jeden deň. Pre vás, ktorí ste nečítali predošlú časť článku upresníme, že keď hovoríme o pomalých autách, myslíme tým autá, ktorých výkon je viac ako nedostačujúci a každé predbiehanie si vyžaduje poriadny kus odvahy a tiež aj rozvahy.

Ak by ste totiž s takýmto automobilom začali predbiehať a správne neodhadli vzdialenosť oproti idúceho vozidla, skončilo by to pravdepodobne veľmi zle. Opäť však upozorňujeme, že v tomto článku sa nebudeme zameriavať na spoľahlivosť, či cenu týchto automobilov, ale prevažne len na ich výkon. Dosť bolo však zbytočných slov a tak sa poďme pozrieť na ďalšie tri pomalé autá, ktoré stretávame na našich cestách každý jeden deň.

3 pomalé autá:

Opel Agila 1.0 12v

opel agila
Rudolf Stricker / Wikimedia.org

Toto malé mestské auto pripomínajúce svojim vzhľadom dodávku nepatrí práve medzi obľúbené automobily, no aj napriek tomu ho stretneme na ceste takmer každý deň. Model Agila bol zostrojený v spolupráci dvoch automobiliek a to presnejšie Suzuki a Opel.  Bohužiaľ obe automobilky triafali vedľa a za „krabicu“ na štyroch kolesách, takmer bez akejkoľvek výbavy pýtali až príliš veľa. K nulovej výbave a vysokej cene, za ktorú sa tento automobil predával, môžeme pridať ako ďalší mínus aj veľmi slabý, no zato pomerne hladný benzínový motor.

Presnejšie ide o malý trojvalcový motor o objeme jedného litra (993 cm3), ktorý disponuje výkonom 43 kW a 85 Nm. To však ani na pomerne ľahkú Agilu o hmotnosti 1040 kg nestačilo, o čom svedčia práve tieto parametre:

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 14,9 sekúnd

Maximálna rýchlosť – 145 km/h

Spotreba paliva – 5,8 až 6,5 litra

Volkswagen Golf IV 1.9 SDI

volkswagen golf iv
Rudolf Stricker / Wikimedia.org

Volkswagen Golf štvrtej generácie patrí medzi najobľúbenejšie hatchbacky vo východnej Európe. Bohužiaľ nie s touto motorizáciou. Jediným problémom tohoto automobilu bol práve dieselový motor pod označením 1.9 SDI. Presnejšie ide o štvorvalcový vznetový motor o objeme 1896 cm3, vybavený priamym vstrekovaním paliva, ktorý disponuje výkonom 51 kW a krútiacim momentom 133 Nm, čo bolo na pomerne ťažký Golf IV žalostne málo. Svedčia o tom aj nasledujúce parametre:

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 17.2 sekúnd

Maximálna rýchlosť – 160 km/h

Spotreba paliva – 5 až 5,5 litra

Škoda Fabia 1.2 6v HTP

škoda fabia
Rudolf Stricker / Wikimedia.org

Označenie  HTP neveští pre Fabiu nič dobré. Nič iné sa však ani očakávať nedá, keďže skratka HTP je v u nás považovaná za synonymum problémov, porúch, vysokej spotreby a pomalosti. Jednoducho povedané, ak niekto vysloví slová „pomalé auto“, každý motorista si ihneď spomenie na Škodu Fabiu 1.2 6v HTP.

Pre priblíženie, motor 1.2 6v HTP je malý zážihový trojvalec o objeme 1198 cm3, ktorý dodáva výkon 40 kW a krútiaci moment 106 Nm. Na Fabiu, ktorá váži 1130 kg to však nestačí. Okrem toho, že bol motor slabý, bol aj veľmi poruchový a tak sa niet čomu čudovať, že nepatrí medzi obľúbené agregáty pod kapotou Fabie. Mimochodom, motor 1.2 HTP dostal mnoho výsmešných pomenovaní, o ktorých si však napíšeme v inom článku. Pozrime sa na parametre dynamiky Fabie s týmto motorom:

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 18.5 sekúnd

Maximálna rýchlosť – 151 km/h

Spotreba paliva – 6 až 7 litrov

Všetky tri spomenuté autá postačujú na bežnú jazdu mestom, no na diaľnici, či počas predbiehania sú nemožné. Samozrejme všetky tieto spomenuté pomalé autá dokážu vyvinúť rýchlosť 130 hm/h, no ako aj pri všetkých automobiloch s malým či slabým motorom, rastie s narastajúcou rýchlosťou a záťažou výrazne aj spotreba paliva. Pri bežnej diaľničnej rýchlosti je teda spotreba týchto automobilov rovnaká, ako napríklad spotreba o pol tony ťažšieho sedanu s 3-litrovým motorom.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *