3 pomalé autá alebo tiež brzdy premávky na našich cestách (2. Časť)
Vitajte pri druhom článku, v ktorom sa opäť ako aj v tom predošlom pozrieme na 3 pomalé autá, ktoré stretávame na našich cestách takmer každý jeden deň. Pre vás, ktorí ste nečítali predošlú časť článku upresníme, že keď hovoríme o pomalých autách, myslíme tým autá, ktorých výkon je viac ako nedostačujúci a každé predbiehanie si vyžaduje poriadny kus odvahy a tiež aj rozvahy.
Ak by ste totiž s takýmto automobilom začali predbiehať a správne neodhadli vzdialenosť oproti idúceho vozidla, skončilo by to pravdepodobne veľmi zle. Opäť však upozorňujeme, že v tomto článku sa nebudeme zameriavať na spoľahlivosť, či cenu týchto automobilov, ale prevažne len na ich výkon. Dosť bolo však zbytočných slov a tak sa poďme pozrieť na ďalšie tri pomalé autá, ktoré stretávame na našich cestách každý jeden deň.
3 pomalé autá:
Opel Agila 1.0 12v
Toto malé mestské auto pripomínajúce svojim vzhľadom dodávku nepatrí práve medzi obľúbené automobily, no aj napriek tomu ho stretneme na ceste takmer každý deň. Model Agila bol zostrojený v spolupráci dvoch automobiliek a to presnejšie Suzuki a Opel. Bohužiaľ obe automobilky triafali vedľa a za „krabicu“ na štyroch kolesách, takmer bez akejkoľvek výbavy pýtali až príliš veľa. K nulovej výbave a vysokej cene, za ktorú sa tento automobil predával, môžeme pridať ako ďalší mínus aj veľmi slabý, no zato pomerne hladný benzínový motor.
Presnejšie ide o malý trojvalcový motor o objeme jedného litra (993 cm3), ktorý disponuje výkonom 43 kW a 85 Nm. To však ani na pomerne ľahkú Agilu o hmotnosti 1040 kg nestačilo, o čom svedčia práve tieto parametre:
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 14,9 sekúnd
Maximálna rýchlosť – 145 km/h
Spotreba paliva – 5,8 až 6,5 litra
Volkswagen Golf IV 1.9 SDI
Volkswagen Golf štvrtej generácie patrí medzi najobľúbenejšie hatchbacky vo východnej Európe. Bohužiaľ nie s touto motorizáciou. Jediným problémom tohoto automobilu bol práve dieselový motor pod označením 1.9 SDI. Presnejšie ide o štvorvalcový vznetový motor o objeme 1896 cm3, vybavený priamym vstrekovaním paliva, ktorý disponuje výkonom 51 kW a krútiacim momentom 133 Nm, čo bolo na pomerne ťažký Golf IV žalostne málo. Svedčia o tom aj nasledujúce parametre:
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 17.2 sekúnd
Maximálna rýchlosť – 160 km/h
Spotreba paliva – 5 až 5,5 litra
Škoda Fabia 1.2 6v HTP
Označenie HTP neveští pre Fabiu nič dobré. Nič iné sa však ani očakávať nedá, keďže skratka HTP je v u nás považovaná za synonymum problémov, porúch, vysokej spotreby a pomalosti. Jednoducho povedané, ak niekto vysloví slová „pomalé auto“, každý motorista si ihneď spomenie na Škodu Fabiu 1.2 6v HTP.
Pre priblíženie, motor 1.2 6v HTP je malý zážihový trojvalec o objeme 1198 cm3, ktorý dodáva výkon 40 kW a krútiaci moment 106 Nm. Na Fabiu, ktorá váži 1130 kg to však nestačí. Okrem toho, že bol motor slabý, bol aj veľmi poruchový a tak sa niet čomu čudovať, že nepatrí medzi obľúbené agregáty pod kapotou Fabie. Mimochodom, motor 1.2 HTP dostal mnoho výsmešných pomenovaní, o ktorých si však napíšeme v inom článku. Pozrime sa na parametre dynamiky Fabie s týmto motorom:
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 18.5 sekúnd
Maximálna rýchlosť – 151 km/h
Spotreba paliva – 6 až 7 litrov
Všetky tri spomenuté autá postačujú na bežnú jazdu mestom, no na diaľnici, či počas predbiehania sú nemožné. Samozrejme všetky tieto spomenuté pomalé autá dokážu vyvinúť rýchlosť 130 hm/h, no ako aj pri všetkých automobiloch s malým či slabým motorom, rastie s narastajúcou rýchlosťou a záťažou výrazne aj spotreba paliva. Pri bežnej diaľničnej rýchlosti je teda spotreba týchto automobilov rovnaká, ako napríklad spotreba o pol tony ťažšieho sedanu s 3-litrovým motorom.