Dieselgas CNG, duálny pohon: O čo ide a aké sú jeho výhody či nevýhody?

Výraz Dieselgas CNG označuje systém na duálny pohon, presnejšie na pohon pomocou nafty a stlačeného zemného plynu CNG. Pri úprave dieselového motora na systém Dieselgas CNG dochádza ku kombinovanému spaľovaniu CNG, nafty a vzduchu.

To znamená, že ide o úplne inú úpravu motora ako napríklad pri prestavbe dieselového či benzínového motora na CNG, kedy stlačený zemný plyn úplne nahrádza pôvodné palivo. Pri systéme Dieselgas CNG ide o niečo úplne iné. Ako som už spomínal, v spaľovacom priestore sa totiž nachádza nie len CNG a vzduch, ale aj nafta.

Pri systéme Dieselgas CNG je možné nahradiť až 70% množstva nafty stlačeným zemným plynom, vďaka čomu je možné dosiahnuť až 30% úsporu financií v porovnaní s tým, ako keby auto jazdilo čisto len na naftu.

Aké sú výhody duálneho pohonu Dieselgas CNG a ako funguje?

 Stlačený zemný plyn CNG sa pridáva do nasávaného vzduchu, ktorý prúdi sacím potrubím motora. Keďže je CNG plynného skupenstva, dokáže sa lepšie premiešať so vzduchom, čím vznikne výbušnejšia zmes, ktorá sa zapáli po vstreknutí nafty. Takáto kombinácia paliva má oveľa lepšie vlastnosti ako samotná nafta a tak dochádza k rýchlejšiemu zapáleniu zmesi a jej dokonalejšiemu prehoreniu.

V závislosti od množstva CNG, ktoré nahradí naftu sa menia aj parametre motora. Vďaka vysokému oktánovému číslu CNG (až 130 oktánov) totiž narastie krútiaci moment a výkon automobilu, čo bude predovšetkým citeľné v nízkych otáčkach. Motor však bude mať okrem vyššieho výkonu aj hladší, tichší a kultivovanejší chod, ako v prípade keby bežal len na naftu.

Princíp úspory financií za palivo však spočíva pri systéme Dieselgas CNG len v tom, že nahradením nafty za CNG, ktoré je lacnejšie a výbušnejšie, bude motor potrebovať menej nafty na to, aby mal rovnaký výkon. Nafta je jednoducho nahradená lacnejším CNG.

Táto prestavba sa však viac hodí pre ťažké nákladné stroje, kamióny či dodávky ako pre osobné automobily, pretože jej prestavba je ešte o niečo náročnejšia a nákladnejšia ako pri prestavbe benzínového auta na CNG a taktiež úspora financií nie je až tak vysoká ako v prvom prípade. V každom prípade je však takáto prestavba oveľa výhodnejšia a jednoduchšia ako kompletná prestavba dieselu na CNG.

Úspora paliva pri systéme Dieselgas CNG:

dieselgas cng
www.pixabay.com

Úspora paliva sa v priemere pohybuje medzi 10-30%, v závislosti od typu motora a štýlu jazdy. Spotreba je taktiež ovplyvňovaná množstvom, respektíve percentuálnym množstvom CNG, ktoré nahradí naftu. V každom prípade je však CNG o niečo lacnejšie ako nafta, takže úspora financií by nastala aj v prípade, ak by bola kombinovaná spotreba nafty a CNG rovnaká ako spotreba nafty pred úpravou.

Prestavba dieslu na Dieselgas CNG:

Pri prestavbe motora na duálny pohon ostáva v motore všetko bez zmeny. Jednoducho sa len technici pohrajú s riadiacou jednotkou motora, pridajú potrebné zariadenia ako tlakové nádrže, vstrekovače, potrubia a ďalšie.  Pri tomto riešení sa k zapáleniu zmesi nepoužívajú zapaľovacie sviečky, pretože zmes je vznietená vysokým kompresným pomerom. Vysoký kompresný pomer nevadí ani zmesi nafty a CNG, ktoré má oktánové číslo až 130, čím sa predchádza detonačnému spaľovaniu. Veľkým mínusom sú však vysoké vstupné náklady na prestavbu. Tie sa v závislosti od typu motora, objemu a počtu valcov pohybujú od 1 200 eur a vyššie.

Výhody prestavby motora na Dieselgas CNG:

  • Nekoná sa žiaden nenávratný zásah do konštrukcie motora
  • Možnosť návratu k pôvodnému prevedeniu, respektíve k odstráneniu úpravy
  • Vlastnosti vznetového motora sú zachované aj v prípade veľkého percentuálneho nahradenia nafty stlačeným zemným plynom
  • Možnosť kedykoľvek vozidlo prepnúť na základné palivo (naftu)
  • Nižšia hlučnosť motora
  • Motor spĺňa vyššiu emisnú normu ako pred úpravou
  • Vyšší výkon a krútiaci moment vďaka vysokému oktánovému číslu CNG

Nevýhody prestavby motora na Dieselgas CNG:

  • zmenšenie priestoru kufra kvôli umiestneniu nádrže na CNG
  • riedka sieť čerpacích staníc
  • povinné prehliadky palivovej sústavy a tlakovej nádrže
  • nákladnejší servis
  • jazdné vlastnosti automobilu sa môžu vplyvom zaťaženia zadnej nápravy tlakovou nádržov výrazne zmeniť
  • zakázaný vjazd do niektorých podzemných parkovísk
  • vysoké vstupné náklady

Prestavba auta na duálny pohon Dieselgas CNG je vhodná skôr pre ťažké nákladné vozidlá, kamióny, dodávky, či služobné autá, ktoré mesačne najazdia veľký počet kilometrov. V takýchto prípadoch je prestavba užitočná a už za niekoľko mesiacov sa dokážu vstupné náklady majiteľovi vozidla vrátiť.  

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *