Asistent rozjazdu do kopca: Šikovného pomocníka ocenia hlavne ženy

Asistent rozjazdu do kopca je elektronický systém, ktorý uľahčuje rozjazd do kopca v situáciách, kedy sa s autom nesmiete pohnúť dozadu. V angličtine je tento systém označovaní ako Hill Hold Control, v skratke HHC. Rôzne automobilky však označujú asistenta rozjazdu inak.

Pre mnohé šoférky je rozjazd do kopca s manuálnou prevodovkou nočná mora, no vďaka tomuto systému to zvládne každá.

Ako funguje asistent rozjazdu do kopca?

asistent rozjazdu do kopca
UNIQUETTECHS /Youtube.com

Tento asistent funguje na základe informácií so snímačov, ktoré monitorujú náklon vozidla. Pokiaľ zaregistrujú, že sa auto nachádza v kopci, vyšlú signál riadiacej jednotke, ktorá aktivuje brzdovú sústavu automobilu. Tá sa postará o to, aby automobil pri rozjazde necúvol.

Aby však nedošlo k rozbehu vozidla s pribrzdenými kolesami, riadiaca jednotka po tom, ako vodič vyšliapne brzdový pedál a uvoľní spojku, postupne uberá tlak v brzdovej sústave.

Asistent rozjazdu do kopca však nemusí fungovať len na tomto princípe. Jeho funkcia je závislá od toho, ako ho konkrétna automobilka naprogramovala.

Vo väčšine prípadov funguje tak, že po uvoľnení brzdového pedála a spojky, ostane vozidlo zabrzdené ešte 2 sekundy a následne na to sa úplne odbrzdí. Väčšina moderných a nových automobilov je týmto systémom vybavená, to však neplatí pre staršie vozidlá, ktoré tento systém zväčša nemajú.

Pokiaľ ale nebudú na cestách všetky automobily vybavené týmto systémom, neostáva nám nič iné, ako spoliehať sa na dodržanie dostatočnej vzdialenosti od ostatných vozidiel v kopci.

Systém však nie je žiadnou novinkou a bol skonštruovaný už veľmi dávno. V tej dobe sa tento asistent nazýval Hill-Holder a išlo o mechanizmus, ktorý vynašiel Wagner Electric a ktorý vyrába spoločnosť Bendix Brake Company v South Bend, Indiana. Hill-Holder bol mechanické zariadenie, ktoré držalo brzdy automobilu do doby, kým sa spojka nedostala do trenia.

V podstate fungoval na rovnakom princípe, ako dnešné asistenty rozjazdu do kopca. Po prvýkrát bol tento asistent predstavený v roku 1936, pričom mohol byť namontovaný len do vozidiel s hydraulickým systémom bŕzd. V roku 1949 sa Hill-Holder dostal do sériovej výroby vozidiel Ford.

Pozrite si krátku videoukážku funkcie systému Hill Hold Control:

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *