Dvojhmotný zotrvačník: Veľmi namáhaná no dôležitá súčiastka
Dvojhmotný zotrvačník je pri kúpe jazdeného auta asi jedným z najväčších postrachov kupcov. Opotrebovanie je však veľmi ťažké určiť len z najazdených kilometrov, pretože s jeho životnosťou súvisí viacero faktorov. Poďme si teda povedať, na čo vlastne slúži, ako ho nezničiť a aká je jeho približná životnosť.
Z hľadiska histórie použila prvý dvojhmotný zotrvačník automobilka BMW. Dnes ho už nájdeme takmer vo všetkých automobiloch, no na jeho začiatkoch sa objavoval len pri turbodieseloch. Funkcia dvojhmotného zotrvačníka spočíva v zabránení prenosu vibrácii od motora na prevodovku, takže slúži ako tlmič týchto vibrácii. Práve filtrovanie vibrácii, ktoré sa nesú od agregátu naň majú zásadný vplyv.
Servis dvojhmotného zotrvačníka
Výmena dvojhmotného zotrvačníka majiteľov stojí „nekresťanské peniaze“, no pokiaľ ho treba vymeniť, nemali by ste to brať na ľahkú váhu. Na internete kolujú prípady, kedy odkladanie tejto opravy skončilo veľmi zlými následkami. V dôsledku opotrebenia vznikli motoristom vôle na uložení kľukového hriadeľa, dokonca ustrihlo skrutky uloženia ložísk kľukového hriadeľa. Opraviť dvojhmotný zotrvačník by sa teda nemalo trvať dlho, pretože vás to môže vyjsť drahšie, ako ste čakali.
Ako si “ne“zničiť dvojhmotný zotrvačník?
Pokiaľ jazdíte ako pretekár a tak isto púšťate aj spojku, veľmi nepredĺžite jeho životnosť. Správnou cestou, ako oddialiť servis, je obmedziť rázy, ktoré sú hlavnou príčinou opotrebenia zotrvačníka. Pokiaľ teda budete púšťať spojku citlivo, nemusíte sa o jeho životnosť obávať.
Pri státí auta v kopci, aj v tom miernom, zaradí veľa motoristov rýchlosť a pokiaľ auto drží o ostatné sa nestarajú. To je ale chyba pretože po zaradení rýchlosti a pustení brzdy sa auto pohne. Vtedy spojka zaberie o dvojhmotný zotrvačník a celá sústava prevodovky je veľmi namáhaná. Preto sa odporúča zatiahnuť ručnú brzdu, následne zaradiť rýchlosť a tým odbremeniť nie len samotný zotrvačník, ale aj spojku a prevodovku.
Podtáčanie motora tiež neprospieva k správnemu chodu nie len „dvojhmoty“ ale celého agregátu. Veľmi často však k podtáčaniu vyzýva samotné auto, teda presnejšie ukazovateľ „správneho“ preradenia“. Ten vám vo väčšine prípadov radí, aby ste držali otáčky motora čo najnižšie.
Dvojhmotný zotrvačník za jednohmotný?
Internetom toho koluje veľa o tejto otázke. Lákadlom na tento úkon je práve nižšia cena za servis. Povedzme si ale fakt. Dvojhmotný zotrvačník sa montuje do áut kvôli tlmeniu torzných kmitov. Pokiaľ ho však vymeníte za menší, jednohmotný zotrvačník, nedokáže tak tlmiť nebezpečné kmity a vibrácie. To môže viesť k poškodeniu prevodovky, čo už je investícia sama o sebe. V dnešnej dobe sú už automobily optimalizované a často sa šetrí na materiáloch, ktoré už nemajú takú rezervu životnosti ako kedysi. Naopak výkon áut stále stúpa a preto je tlmič vibrácii, v podobe dvojhmotného zotrvačníka veľmi potrebný.
Dĺžka životnosti dvojhmotného zotrvačníka je obmedzená, no nie presne daná. Približné čísla životnosti sa pohybujú od 80 000 km do 250 000 km. Všetko však závisí od štýlu jazdy, citlivého zaobchádzania so spojkou a jazdy v optimálnych otáčkach. S takýmto zaobchádzaním však môžete hranicu životnosti dokonca prekonať, no všetko záleží len na vás.