Biopalivo vyrobené z komunálneho odpadu: Seat v tom má jasno

Značka Seat je poverená koncenom VW, aby stále vyvíjala pohon na CNG, teda stlačený zemný plyn. Keďže jej výskum sa zaoberá alternatívnym spôsobom pohonu, pridelili Seatu aj novú úlohu a to testovať nové biopalivo. Tankovať sa bude však rovnako ako CNG, no oproti nemu by alternatívne palivo malo mať ešte nižšie emisie a jeho výhodou sú obnoviteľné zdroje.

Európska komisia schválila tento výskum, ktorý je súčasťou projektu Life Lanfill Biofuel. Vedenie Seatu sa však s EÚ dohodlo o uhradení časti nákladov, presnejšie 55% z plánovaných 4,3 milióna eur, ktoré budú na tento projekt potrebné.

Základná surovina je bežný organický odpad na skládkach. Počas 30 dní sa však začne meniť na bioplyn a následne v rafinériách sa táto biolátka obohatí o metán. To je dôvod, prečo vznikol výsledný názov biometán. V podstate však ide o rovnakú látku, akou je stlačený zemný plyn.

Šetrnosť pre životné prostredie je pre automobilky priorita a CNG sa dá považovať za alternatívne palivo, ktoré neničí životné prostredie tak ako benzín a nafta. Pokiaľ sa však výskum biometánu osvedčí, budeme môcť hovoriť o palive, ktoré sa vyrába z obnoviteľného zdroja energie.

Tak ako pri elektromobiloch, autá jazdiace na tento pohon môžu mať spočiatku problém. Tým máme na mysli tankovanie, pretože sa budú potýkať s nedostatočnou sieťou čerpacích staníc s biometánom. Oproti elektromobilom však budú mať výhodu rýchlejšieho natankovania paliva.

Na začiatku budú postavené len 4 vozidlá, ktoré budú po najazdení určitých kilometrov vyhodnotené. Podľa výsledkov sa nakoniec určí, či bude výskum pokračovať a či bude biometán pre VW koncern alternatívnym palivom. O úplnú novinku však nejde, pretože vo Švédsku sa toto biopalivo už tankuje do autobusov a vlakov.

Seat v minulom roku strojnásobil predaj svojich áut jazdiacich na CNG. V budúcnosti však plánuje zvýšiť produkciu týchto áut z 90 na 250 kusov denne. Nakoniec sa ale uvidí, koľko kusov sa bude vyrábať, pokiaľ výskum dopadne dobre a budú sa vyrábať autá aj na biometán.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *