Fólie na auto: Aké sú ich výhody, cena a čo hovorí zákon?

Fólie na auto môžeme rozdeliť do dvoch kategórii a to fólie na karosériu a fólie na sklá. Ochranná fólia na karosériu dokážete chrániť lak pred škrabancami od kamienkov, ktoré bežne odskočia od pneumatík jazdiacich áut. Fólie na sklá automobilu slúžia hlavne na zatmavenie interiéru. Poďme si teda o nich povedať viac.

Ochranné fólie na auto

Pokiaľ máte nové auto alebo je len nanovo nalakované, vie vás potrápiť každý jeden škrabanec od kamienka, prípadne od vetvy stromu. Presne na ochranu laku ale slúžia ochranné fólie na karosériu automobilu.

Aké je cena fólií na auto?

Na olepenie karosérie fóliami existujú firmy alebo súkromníci, ktorí vám dokážu v tejto otázke vyhovieť. Problém však nastáva v cene, pretože olepenie celého auta vás môže vyjsť pekne draho. Na Youtube existuje veľa prípadov, kedy si ľudia nechali drahé autá oblepiť peknými fóliami, no auto s nimi už tak pekne nevyzeralo. 

Prvou vecou o ktorú by sa mal človek zaujímať je teda firma alebo súkromník a recenzie, ktoré sú na dotyčných uverejnené na internete. Cena za fóliu a robotu nie je lacný špás a preto treba vyberať opatrne, komu svoje auto zveríte do rúk.

V prípade lacnejších fólii sa cena za bežný meter pohybuje okolo 10-30 eur, čo nie je zlá cena a oproti lakovaniu auta je dosť výhodná. Cenovo vyššie už na tom sú značkové liate fólie, ktoré na 30-tich eurách len začínajú a končiť môžu až na 200 eurách. 

Cenovo sa fólie na auto líšia aj podľa typu. Lesklé a matné farby sú väčšinou lacnejšie a za bežný meter zaplatíte okolo 25-35 eur. Vzorované, karbonové alebo iné farby sa pohybujú v rozmedzí 50-100 eur za bežný meter. Všetky tieto ceny sú len približné a líšia sa podľa značky výrobcu. 

Na cenách to však nekončí, pretože to je len časť peňazí, ktoré zaplatíte. Vždy ide aj o typ auta, ale hlavne o prácu. Čím drahšie a novšie vozidlo máte, tým viac priplatíte, pretože na tieto autá sa pristupuje s vyššou opatrnosťou, dôslednosťou a zodpovednosťou. Demontáž určitých dielov na novom a drahom aute nemôže vykonávať hocikto. Väčšinou je to autorizovaný servis, pokiaľ je auto ešte v záruke a aj to sa odrazí na konečnej cene.

Fólie na sklá

www.pixabay.com

Fólie na auto nie sú lacnou záležitosťou, no dokážu chrániť jeho lak. Fólie na sklá nie sú až tak drahé, no v podstate tiež fungujú ako ochrana.  Interiér auta chránia pred priamym slnkom, posádku auta od nebezpečného UV žiarenia a dokážu zabezpečiť aj súkromie. V prípade zrážky však tiež zabezpečujú, aby sa na vás rozbité sklo nevysypalo a zostalo pokope.

Fólie na sklách nemusíte mať zapísané v technickom preukaze, no musíte mať na ne vystavený certifikát od firmy, ktorá vám ich lepila. Práve preto vám neodporúčame nalepiť si ich doma v garáži. Okrem toho že si to môžu policajti pri bežnej prehliadke auta všimnúť, hrozí vám, že si ich budete musieť strhnúť sami. Taktiež vám hrozí pokuta do výšky 60 eur alebo odobratie technického preukazu.

Fólie na čelnom skle a predných bočných sklách

Takúto fóliu je taktiež možné mať len do prvej prehliadky policajtov. Takéto fólie sa neodporúča mať nie len na čelnom skle, ale ani na predných bočných sklách. V opačnom prípade vám rovnako ako aj v predošlom prípade hrozí pokuta do výšky 60 eur. Na čelnom skle je povolený len zatemňovací pás, ktorý však musí spĺňať určité podmienky. 

Zatemňovací pás na čelnom skle:

  1. zatemňovací pás musí byť umiestnený mimo vzťažnej plochy čelného skla tak, aby sa zabezpečila ochrana proti oslneniu s plynulým prechodom zo 75 % na najmenej 40 % priepustnosti svetla vrátane skla a bez plynulého prechodu najmenej 50 % priepustnosti svetla vrátane skla.
  2. Zatemňovací pás môže zasahovať najviac 100 mm od vrchného okraja čelného skla po celej jeho šírke a nesmie pohlcovať farbu návestných svetiel a svetelných signálov.

Na čelnom skle je zakázaná aj priehľadná ochranná fólia. Na predných bočných sklách je však táto fólia povolená. Pokiaľ však máte v pláne nalepiť ochranné fólie na zadné sklo a zadné bočné sklá, v tomto zo zákona problém nie je.

Problémom fólie na zadnom skle je totiž fakt, že pri cúvaní v noci je sklo až moc tmavé a tak budete musieť parkovať jedine podľa bočných spätných zrkadiel a kamerového systému.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *